Ga naar inhoud

XP boot plotseling niet meer


andreazzz

Aanbevolen berichten

Beste lezer,

Vanmorgen heb ik via een bootable usb 2 IDE schijven geformatteerd. Om te voorkomen dat ik per ongeluk mijn windows schijf zou formatteren, had ik als voorzorgsmaatregel de sata-kabel er uit gehaald. Harde schijven geformatteerd, eruit gehaald, kabels erin, bootdisk priority wijzigen... Maar toen ik toen windows weer wilde hervatten, kreeg ik een bluescreen dat nog geen halve seconde bleef staan. ik heb het nog een keer geprobeerd met mijn 2e schijf als 1st boot device, maar weer een blue screen. Toen heb ik tijdens het hervatten op F8 gedrukt om windows opnieuw te starten maar dan krijg ik een zwart scherm waar niets mee gebeurt.

Weet iemand misschien zo snel hoe ik dit kan oplossen?

Heel erg bedankt alvast!

P.S. wat ik al geprobeerd heb:

boot-disk priority wijzigen

optimized setting, daarna de xp hdd bovenaan en een keer met de backup hdd bovenaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarschijnlijk stonden er nog essentiële opstartgegevens op je andere schijven ook. Aangezien daar de formatie van afgelopen is levert het ook geen resultaat als je deze terug plaatst in je computer.

Heb je nog ergens een boot cd liggen? Dit kan de installatie cd van Windows zijn. Plaats deze in je cd-rom station en kijk als je nog kan opstarten vanaf de cd. Geef wel in je BIOS wel aan dat CD een hogere prioriteit krijgt dan je harde schijf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, dit is het probleem niet. Ik leg het misschien niet helemaal goed uit, maar de harde schijven die ik geformatteerd heb, komen uit een heel ander systeem (van iemand anders). Maar dat opstarten kan ook met de installatie-cd van xp sp3?

Btw: dat formatteren had ik gedaan vanuit Ubuntu

Alvast heeel erg bedankt voor jullie antwoorden/reacties!!!!:top:

Ik ga nu, denk ik, kijken of ik kan booten met de xp disk en ga dan chckdsk en evt. fixboot.

aangepast door andreazzz
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je Ubuntu gebruikt op je computer kan je misschien beter eerst proberen met een installatie cd van Linux of Ubuntu. Mocht je die niet hebben kan je het altijd eens proberen met de Windows XP cd, al ben ik benieuwd als dit zal werken (je kan het altijd proberen ;-))

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht: toch even proberen om op te starten via veilige modus o.i.d. Dus ik probeer op te starten met de laatst bekende werkende instellingen en... Hij werkt! Wel krijg ik de melding van nieuwe hardware, dus ik ben bang dat dat van mijn brakke trust geluidskaart komt en dat daar het probleem ligt (had pas geloof ik daar ook al een bsod van). Maar het rare is, die kaart zit er al 5 jaar in ofzo. Maar elke keer als ik 'm eruit heb gehad om iets in m'n pc te prutsen zegt 'ie dat er nieuwe hardware is gevonden. Beetje vreemd eigenlijk. Ik probeer nu opnieuw op te starten en kijk of het werkt. Zo niet, toch fixboot en chckdsk.

Edit: nu opnieuw opgestart:). Toch maar de geluidskaartdrivers zoeken, voor het geval dat...

aangepast door andreazzz
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi dat opstarten vanuit veilige modus met de laatst bekende werkende instellingen werkt! Wat de melding van nieuwe hardware betreft zou dit inderdaad afkomstig kunnen zijn van je geluidskaart als je aangeeft dat dit al vaker het geval was. Ook kan het gewoon een indicatie zijn dat de SATA-kabel er even uit was toen je de andere schijven formatteerde. Als er geen problemen de kop opsteken zou ik alles zo laten ;-).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.