Ga naar inhoud

Oude pc upgraden


boomie

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik heb thuis een pc van 3 jaar oud staan; Helaas is dit niet zo een goede PC, dus zou ik deze graag wat upgraden. Daarmee bedoel ik dus: Een nieuwe processor, meer RAM en eventueel een video kaart. Mijn budget is €200 en mijn vraag is nu. Is dit mogelijk?

Specs nu:

Processor: AMD ATHLON 64 x2 3600+ @ 1.9Ghz

RAM: 2 GB, dus 1GB echt werkgeheugen.

Moederbord: ASUStek Computer INC. M2N

Nu, ik heb al eens rondgekeken en ik zou mss deze processor er laten insteken:

AMD ATHLON II x4 6400. Maar deze heeft een AM4 socket terwijl de processor nu een AM2 socket heeft.

Ik weet niet zoveel van Computers dus mss kan dit niet.

Ook, als ik al deze dingen zal upgraden, zal de koeling en de voeding dan wel nog volstaan? Want dan zou ik deze ook moeten vervangen, en dit zal dan in totaal meer kosten dan €200 denk ik.

Bedankt voor jullie hulp en ik hoop dat jullie me kunnen helpen met al mijn vragen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo boomie,

een van je voornaamste vragen moet ik spijtig genoeg negatief beantwoorden. Je kan geen processor die een AM4 voetje heeft in een AM2 socket steken, maar dat had je ook al door, niet?

Wat kan je doen. Je vermeld geen systeemgegevens, we weten dus niet met welke Windows je op die PC wilt werken, we weten ook niet hoe zwaar je voeding nu is?

Je zou je processor een 25% kunnen overclokken. Dit doe je in het BIOS. Het moederbord van Asus is beveiligd tegen onverantwoord overclokken.

Hoeveel RAM je nodig hebt hangt af van je OS. Voor Windows XP is 2 GB (shared met je ingebouwde videokaart) nog steeds ruim voldoende.

Geef maar eens wat meer gegevens over je OS en je voeding. Je kan een tooltje zoals Sisoft Sandra gebruiken om de specs van je voeding en andere onderdelen te bekomen.

Groeten,

Beerke10

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik windows XP home edition (32 bits), maar mijn besturingssysteem neemt toch 1gb werkgeheugen op, waardoor ik feitelijk maar 1 gb echt werkgeheugen heb, is dit niet wat weining? Zeker als ik op deze pc Starcraft II wil gaan spelen, waardoor ik beter ook een apparte (zij het wel lichte) videokaart nodig zal hebben, want ik speel het spel om een andere PC, die iets beter is dan deze (Nieuwere processor, meer RAM, en een Intel G41 express chipset videokaart (denk ik xD)).

Mijn voeding: de specs hiervan vind ik niet terug in Sisoft Sandra, naar wat zoek je precies van de voeding. Want volgens het internet staat de watt enkel op de voeding zelf, en dan moet ik de kast openmaken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo boomie,

Dat je Windows XP zelf 1 GB RAM zou nodig hebben is niet waar. Ik heb Windows XP gebruikt op een gelijkwaardige PC gedurende 7 jaar, met maar 512 MB RAM, en dat ging prima. Pas toen ik op diezelfde PC Windows 7 heb geïnstalleerd heb ik 512 MB RAM bijgestoken. Vergeet niet dat Windows Virueel geheugen bijmaakt op de HDD als er een tekort is aan vast RAM.

Dit Virtueel geheugen (een bestand op je HDD) is uiteraard trager dan de chips-RAM, maar werken doet je PC evengoed (maar niet even snel.

Daarom ook dat voor games meer fysieke RAM nodig is. Maar dan geldt ook weer de regel van de zwakste schakel. Als je videokaart te traag is, of je moederbord, eender wat, je PC zal maar zo snel zijn als je traagste onderdeel.

Zulke PC gebruiken om (Zware) games op te spelen is vragen om problemen.

Ik hoop dat je nut hebt aan deze uitleg, anders horen we het graag.

Groeten,

Beerke10

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo boomie,

zeker. Zorg dat er geen stof zit in en rond de ventilator van de processor, en dat alles goed geventileerd is. Je moederbord zorgt trouwens zelf voor goede bescherming.

Het kan als een gebeuren dat je tijdens het opstarten een melding krijgt "Overclocking Failed"... maar dan start je gewoon terug op en dan doet ie het wel.

Dat is eigen aan overclokken.

Succes,

Beerke10

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.