Ga naar inhoud

Hypotetische Telenet installatie, gaat dit werken?


glennvc

Aanbevolen berichten

Ik ben aan het twijfelen om thuis een pleidooi te houden om over te schakelen naar telenet. Echter, ik heb helemaal geen ervaring met de technische mogelijkheden van dat spul. Ik vroeg me af of de setup die ik hier heb uitgetekend zou werken. Dit is er te zien:

Telenet%20installatie.jpg

Garage:

- Hier komt de kabel binnen

- Er wordt een splitter gezet

- Vanuit die splitter wordt de bestaande coax terug mooi doorverbonden

- Vanuit de splitter gaat er een kabel naar de Telenet modem-router-switch-wifi

- Vanuit de Telenet modem-router-switch-wifi een utp naar een powerline adapter

Bureaukamer:

- Powerline adapter naar een gewone switch

- Op deze switch via utp twee pc’s, een netwerkprinter en een NAS

- Telefoon, rechtstreeks vanaf de Telenet modem met RJ11

Woonkamer

- Powerline adapter naar gewone switch

- Vanuit deze switch een utp naar een WD live TV player en een utp naar de HD digicorder

- RJ11 vanaf de modem naar telefoon

Slaapkamer

- RJ11 vanaf de modem naar de telefoon

Nu is mijn vraag of dit zal werken? Het is de bedoeling dat ik via de WD live TV player toegang heb tot mijn NAS. Het is tevens ook de bedoeling dat die digitale TV interactief is. Het wireless signaal zou vanuit de garage moeten komen via de Telenet modem. Indien dit signaal onvoldoende sterk is. Kan ik dan een acces point bij aan de switch hangen in de bureaukamer? Kan ik in deze setup met een wireless laptop aan de NAS? (Want ik moet via de telenet modem gaan voor wireless dan, lukt dat?)

Is die setup veilig genoeg? Nu hebben wij een eigen adsl modem-routerke staan. Dat ding heeft een firewall aan boord als ik de doos moet geloven. Heeft dat telenet ding dat ook?

Verdere bedenkingen?

En verder: De Telenet promotie tot gratis installatie loopt morgen af. Doen ze dit eigenlijk regelmatig of spreken we van een “buitenkans”? Hoe zit het met de snelheid van dat internet. Een basic shake zou zo’n 20 Mbps moeten halen, dus 2.5 MB/s. Hoe ver zitten ze gewoonlijk van hun doel af? Wij hebben nu een belgacom abbo dat 25 Mbps belooft, 3.125 MB/s dus. We halen in praktijk echter maar 0.4 MB/s. Verder vraag ik mij nog af of die powerline adapters de boel niet al te hard gaan afremmen. In theorie halen ze 200 Mbps of 25 MB/s. Wat schiet daar in realiteit van over?

Alvast bedankt voor de hulp.:-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Glennvc,

Dat is een hele waslijst die je hier plaatst. Ik zal proberen de zaken waar ik een antwoord op weet wat toe te lichten.

  • Je opstelling ziet er op zich niet slecht uit, maar hou wel in gedachten dat het signaal voor je televisie vaak gesplitst wordt. Via je powerline adapter zal je dus waarschijnlijk ofwel je internet dataverkeer ofwel je televisiesignaal kunnen zenden.
  • Ik zie nog een rode lijn van je splitter in de garage naar...digicorder? Wat is daar precies de bedoeling van?

Nu is mijn vraag of dit zal werken? Het is de bedoeling dat ik via de WD live TV player toegang heb tot mijn NAS.

Als ik het goed voor heb is een WD Live TV player niks meer dan een station die bestanden van computer/NAS/... door stuurt naar je televisie?

Door je WD Live TV player aan te sluiten op het thuisnetwerk (inclusief je televisie!) zou dit dus wel moeten lukken vermoed ik.

Indien dit signaal onvoldoende sterk is. Kan ik dan een acces point bij aan de switch hangen in de bureaukamer?

Helaas niet. Via je powerline adapter kan je slechts 1 signaal versturen. Omdat de meeste routers/modems een opdeling maken in televisiesignaal en internet, en je via de powerline adapter het internetsignaal zal versturen is dit niet mogelijk.

Er bestaat een alternatief wel... je hebt ook MAC specifieke powerline adapters. Zij zenden hun signaal naar 1 specifieke ontvanger. Je kan dus wel met behulp van 2 MAC gecodeerde powerline adapters (dat zijn dus 4 "bakjes") een circuit maken voor je internet en een voor je televisie.

Kan ik in deze setup met een wireless laptop aan de NAS?

Dat zou geen probleem mogen zijn.

Is die setup veilig genoeg? Nu hebben wij een eigen adsl modem-routerke staan. Dat ding heeft een firewall aan boord als ik de doos moet geloven. Heeft dat telenet ding dat ook?

Wanneer je een router krijgt van Telenet (en dat zal je hoogst waarschijnlijk) zit daar een ingebouwde firewall in. Een router heeft een ingebouwde firewall, een modem niet. Maar tegenwoordig worden zo goed als enkel routers geplaatst.

Als Telenet geregeld zo'n acties opzet, daar ben ik niet van op de hoogte maar die mensen hebben waarschijnlijk wel de nodige expertise voor het correct plaatsen.

Wat snelheid van het internet betreft hangt dit van je abonnement en de opstelling van je netwerk af. Uit je bovenstaande opstelling maak je relatief weinig gebruik van wireless signaal, op zich is dit al een goed teken. Een powerline adapter staat gekend om een snelle overdracht van signaal maar bij storingen in de netstroom kan dit evengoed problemen opleveren. Té veel switchen in je opstellingen kunnen het geheel ook vertragen. Kortom, snelheid van het internet is zo'n multifactoreel begrip dat hier geen eenduidig antwoord op te geven is.

Groet,

Mako

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.