Ga naar inhoud

[OPGELOST] nieuwe laptop


timwery

Aanbevolen berichten

hallo,

waar moet ik eigenlijk op letten als ik ergens een nieuwe laptop wil kopen?

want eigenlijk ben ik op het gebied van mhz etc een leek...

het zou voor gewoon gebruik zijn; wat internetten, downloaden maar niet voor te gamen.

bedankt voor je raad!

Link naar reactie
Delen op andere sites

- niet voor te gamen: onboard videokaart. Al die kleine kaartjes gebruiken een pak meer (waardoor je minder lang op je batterij kan werken). Al die zware kaartjes zijn tof maar kosten gewoon veel.

- grootte van je scherm. 15.4" is de standaard voor mobiel gebruik, als je de laptop eerder thuis gaat gebruiken en hem hoogstens van de kast naar de tafel brengt kan je beter voor een 17" exemplaar gaan, dan heb je wat meer zichbaar beeld (altijd leuk meegenomen).

- geheugen: ga direct voor 2 gig ram, dat is zowat het belangrijkste wat je pc heeft als je hem voor gewoon internetten & dldn gebruikt (zeker naar later toe).

- Batterij: sommigen (oa dell) geven de mogelijkheid te kiezen tussen een zware en een lichte batterij. Veel mobiel => zwaar; weinig mobiel gebruik => licht

- mhz'en. Maakt niets uit (ok de ene is sneller dan de andere, maar daar heb jij geen verschil aan gelijk je die plant te gebruiken), gewoon een Core Duo of een Core 2 duo nemen en het is goed.

- merk. Wil je een toestel dat goedkoop is, of wil je een toestel dat degelijk is? In het eerste geval eens bij de goedkope acers kijken (maar neem het erbij dat de kans héél groot is dat je hem de eerste 2 jaar een maandje kwijt bent voor garantieafhandeling); in het tweede geval kijk je best naar een Dell. Zéér degelijke toestellen die bovendien niet eens duur zijn.

Wat is je budget ongeveer (euro of 800 is zéker haalbaar)? Zal dan eens kijken wat type dell voor jou bruikbaar is (staat nogal veel op hun site...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

bedankt voor je snelle reactie.

ik heb een dell D610 van het werk maar daar kan ik niets op downloaden of installeren omdat ik administratierechten nodig heb van de IT-dienst van het werk. daarmee dat ik eventueel later een laptop zou willen puur voor privé. ik heb eigenlijk geen klachten over dell dus denkelijk zou ik terug naar een dell willen gaan.

een budget van 700 à 800 euro was een goeie gok van jou.

met de 2 gig ram bedoel je de processor? dat is toch de snelheid van uitvoeren niet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 gig ram is de hoeveelheid werkgeheugen. De processor voor jou maakt vrij weinig uit, aangezien je toch geen zware cpubelastende zaken gaat doen.

Het zwaarste dat jouw cpu gaat werken is volgens mij de virusscan, maar om daarvoor een zwaardere cpu te steken lijkt me zonder (zeker aangezien het lichtste wat ze tegenwoordig verkopen probleemloos een P4 2.66 gighz achter zich laat op 1 core, en ze hebben dan nog 2 cores...)

Als je nog vrij snel bestelt (voor 3 april) dan kan je de Dell Inspiron 1525 N0452511 nemen (dus de zwaarste versie van de 1525) met een zwaardere processor.

Waarom niet de Dell Inspiron 1525 N0452507?

Tot 3 april kan je 10% korting krijgen op die eerste (omdat die duurder is dan 899€, als je toestel minder kost krijg je die korting niet), waardoor die dus een stuk zakt in prijs. Het verschil bedraagt slechts 11€, en voor die 11 euro'tjes heb je en harde schijf van 250 gig ipv 160gig, en heb je een cpu die sneller is (zo'n 15%).

De Inspiron™ 1525 (N0452511) heb je met 4 jaar garantie + herstelling aan huis (dus geen opstuurgedoe waarbij je weken moet wachten tot je je toestel terug ziet) voor slechts 745€. Als je maar 1 jaar garantie wil gaat er amper geld af (korting valt namelijk weg dan); dan kost je toestel maar 707€. Als je 2 jaar garantie koopt ipv 4 jaar is het zelfs duurder, dus dat zou helemaal dom zijn ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.