Ga naar inhoud

Harde schijven formateren


Aanbevolen berichten

Hallo, ik heb een CD met Windows XP Service Pack 2 en wil die er opnieuw opzetten. Ik heb 2 harde schijven op mijn laptop. Lokaal station C: (Hierop staat Windows geïnstalleerd) en DATA D: (Hierop staan gewoon wat bestanden).

Ik heb al veel gelezen over hoe het moet enzo maar ik snap het niet met een opstartdiskette ofzo. Maar, ik zou eerst de D: schijf willen formateren en dan de C: schijf. En is het mogelijk daarna met een gewone Windows XP Service Pack 2 CD Windows er opnieuw op te zetten?

Alvast dank.

Link naar reactie
Delen op andere sites

de D schijf kan je gewoon in windows formateren aangezien deze geen belangrijke systeem bestanden bevat

deze computer > rechtermuisknop > formatteren

en de C schijf wordt automatisch volledig geformatteerd als je er windows XP opnieuw op installeert

(PS: al je bestanden worden bij beide gewist)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, maar. Ik heb op mijn laptop geen diskettestation dus ik kan geen opstartdiskette maken. Maar ik wil eerst alles formateren en dan pas Windows XP er opnieuw opzetten. Want er blijft altijd nog wat achter als je Windows XP opnieuw installeerd. Of kan ik als ik nu de CD van Windows XP Home Edition Service Pack 2 in mijn PC stop en dan mijn PC start de C formateren via de CD ofzoiets? Of kan dat niet? Want ik heb namelijk een heleboel fouten en virussen op die C schijf staan en ik wil zeker zijn dat alles weg is. Dus is nu mijn vraag, moet ik dan de C ook formateren of is die Windows gewoon herinstalleren ook goed? Want het is niet helemaal de zelfde hoor denk ik die Windows versie. Ik denk dat hij dan bij het opstarten 2 versies zal tonen en dan moet je eentje kiezen welke je wilt starten. Want ik had het al geprobeerd maar er stond eerst Home Edition op en ik had alleen CD van Proffesional Edition en daardoor had hij die ene niet verwijderd en was de C schijf ook niet geformateerd. Dus is mijn vraag of hij het wel zal formateren. En hoe kan ik de C schijf dan formateren zonder een diskette?

De D schijf is ondertussen al aan het formateren. Maar morgen is het woensdag en dan zal ik wel eens verder doen. Ik laat die D schijf nu gewoon formateren he, want het zal nog even duren. Hij zit toch wel al aan 55%.

Alvast dank.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Normaal gezien (dit was toch bij mij het geval) zal hij je volledige C schijf wissen als je daar windows op installeert en dan pas windows installeren, een bootmenu (een zwart scherm waar je je besturingssysteem op kan kiezen) krijg je alleen als er meerdere besturingssystemen geinstalleerd hebt en aangezien er maar 1 besturingssyteem per partitie kan zijn zal je dit niet voorhebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

vergeet niet dat je bij het installatiescherm de partitie van het oude besturingssysteem verwijderd, vóórdat je de nieuwe installeert.

Hierbij verzeker je je er van dat de oude geen conflicten gaat geven, en met een schone lei weer alles opnieuw installeert. Je gegevens en programma's zullen gewist worden, zet dit op backup of externe HDD. Anders ben je alles kwijt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oké, maar kan je eens uitleggen hoe ik die partitie moet verwijderen ofzo en wat is een partitie? Mijn harde schijf ofzo? En met installatiescherm bedoel je die van XP neem ik aan.

Ik heb ook nog een vraagje. Ik heb wel een CD met Windows XP Home Edition zonder een Service Pack op en die is van mijn computer die een Fujitsu Siemens Computer is. Kan ik die CD dan ook voor mijn laptop HP Pavilion gebruiken? Ik heb ook nog een andere computer met Windows Vista erop van HP. Zou ik de recovery van die computer kunnen gebruiken zodat ik Windows Vista op mijn laptop krijg? Of zal die CD key dan niet werken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tho dat hangt er denk ik van af, als het een recovery cd is dan moet je het zeker niet proberen want dat zal toch niet baten en als het een windows cd is werkt het misschien maar waarschijnlijk kan je het maar op 1 pc tegelijk registreren.

partities zijn delen van je harde schijf zoals je C: en D: hebt.

Dat installatie scherm is het scherm dat je krijgt als je windows wilt installeren vanaf je cd (uiteraard als windows niet is opgestart).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke, maar ik heb nu een groot probleem. Ik heb geen Windows XP CD meer, ik dacht dat mijn buren het nog hadden maar blijkbaar niet dus. Nu zou ik willen weten of ik nog ergens hier in West-Vlaanderen een Windows XP Home Edition Service Pack 2 CD kan kopen. En hoeveel zou die ongeveer kosten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het zo doen:

Eerst formatteer je D:, als je dan een nieuwe XP CD hebt start je die gewoon.

Dan komt er waarschijnlijk de keuze van je hardeschijf te formatteren, dan moet je dan ook doen.

Alles zal wel weg zijn want je gaat XP er nog eens boven gooien.

En Windows XP home edition kost rond de tachtig euro.

Hier kan je hem bestellen en laten leveren.

Grtz

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.