Ga naar inhoud

[OPGELOST] Vragen ivm intern geheugen


mani88

Aanbevolen berichten

1. Is 1GB intern geheugen (533MHz, CL4) voldoende voor een laptop? Of gaat hij dan te traag werken en/of regelmatig blijven hangen? Ik gebruik mijn laptop vooral om te surfen, downloaden, tekstverwerking, programmeren. En er staat Norton AntiVirus op.

2. Ik heb een dual-channel, maar momenteel is slechts 1 van de 2 "geheugensloten" gevuld. Zou mijn laptop beter functioneren moest ik echt gebruik maken van die dual-channel en dus beide geheugensloten opvullen met gelijke "latjes"?

3. Als ik Ctrl+Alt+Del doe en dan kijk bij "Prestaties", dan zie ik staan: Geheugengebruik: 543/1226MB

Hoe kan dit? Ik heb slechts 512MB intern geheugen (DDR2)...

Hoe komt het dat ik nog kan werken, terwijl dit overschreden is?

En van waar komt die 1226MB? Ik heb maar 512MB intern geheugen..

4. Mijn laptop heeft een processor met FSB = 667MHz. Wil dit zeggen dat hij RAM-geheugen aankan met een snelheid van maximum 667MHz? Of moet ik hiervoor naar een ander gegeven kijken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1) Voor basiszaken ga je niet echt niet veel sneller gaan met 2 gig als met 1 gig ram. Of je er 2 in steekt is jouw keuze; geheugen kost heel weinig momenteel, dus veel verschil tussen 1 en 2 gig zal er wel niet inzitten.

2) Bij geheugenintensieve programma's wel. Bij hierboven omschreven zaken gaat dat maar matig schelen. Om nu een exact latje te vinden zoals jij eentje hebt wordt moeilijk. Je moet hetzelfde hebben (dus ook single/dual sided, en dan nog eens dezelfde chip indeling erop). Dat lukt enkel als je een latje bij jouw laptopproducent gaat kopen (die weet nl wat erin zit & kan je dergelijke achtersturen), maar dat gaat geld kosten.

3) Je hebt altijd standaard je wisselbestand ingeschakeld staan. dit is een stukje harde schijf die als ramgeheugen gebruikt wordt. Je kan dat zo groot instellen als je wil, alleen haal je geen prestatiewinst uit wisselbestand aangezien een harde schijf super traag is in vergelijking met geheugen. Waar geheugen een toegangssnelheid heeft die in de grootteorde van nanoseconden uit te drukken is, heeft de doorsnee harde schijf een toegangssnelheid van rond de 10 milliseconden. Dat is dus zeker een factor 100.000 trager. Geheugen kan data naar je chipset doorvoeren met een snelheid van rond de 4 gigabyte per seconde, een harde schijf mag al blij zijn dat die de 50 megabyte per seconde haalt... Dit verklaard waarom jouw pc zo slecht reageert; hij moet namelijk harde schijf als ram gebruiken.

4. Hij kan ram met alle snelheden aan, alleen staat je bios zo ingesteld dat geheugen in jouw laptop aan 533 mhz draait. of je daar 400 mhz of 1000 mhz geheugen in steekt; hij gaat dat aan 533 mhz draaien (en met 400mhz ga je dan crashes krijgen omdat dat niet voor die snelheid geschikt is).

Dat je cpu een fsb van 667mhz heeft zegt alleen dat het ideale 667mhz is, maar je kan daar dus vanaf wijken (wat acer in dit geval gedaan heeft)

Link naar reactie
Delen op andere sites

1. Maar ik snap nog altijd niet hoe je dan aan die 533 MHz komt.. Waarom is dit precies de maximum geheugensnelheid dat mijn computer kan draaien?

2. Bovendien zeg je dat ik exact hetzelfde geheugenlatje zal moeten vinden en dat dit enkel bij de producent kan. Daar versta je mij toch verkeerd.. Ik ga het huidige geheugenlatje er namelijk uitnemen.. In de plaats daarvan ga ik 2 nieuwe kopen (twee identiek dezelfde).. Dus dan is er toch geen probleem

3. Is het dan niet mogelijk om die BIOS aan te passen en op 677MHz in te stellen? Indien ja, waar vind ik hierover meer info?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1. Omdat Acer dat in je bios ingeprogrammeerd heeft dat je geheugen aan 533 mhz draait. Bij een standaard moederbord dat je los koopt kan je zelf je geheugensnelheid in de bios opgeven. Omdat bij verkeerde instellingen je computer gewoon niet meer start stellen producenten zoals acer dat zelf in, en kan je dat niet veranderen. Dat bespaart hun support afdeling een hele hoop klachten van mensen die dat veranderen, en dan ineens gaan klagen dat hun pc niet meer goed werkt.

2. ok. Dacht omdat je 512 had, en je sprak over 1 gig dat je gewoon 1x512 ging bijsteken & klaar.

3. Het kàn, maar dan ga je hacked biossen moeten gaan zoeken (dat zijn dus biossen die door particulieren aangepast zijn). Dan heb je geen garantie meer, en ook geen zekerheid dat het goed gaat werken. Een laptop z'n bios resetten is trouwens niet zo snel gedaan als bij een desktop, dus ik zou er toch vanaf blijven... Voor die paar procent winst (zal echt maar 2à3% zijn) is het vrij jammer om zoiets te risceren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij kan ram met alle snelheden aan, alleen staat je bios zo ingesteld dat geheugen in jouw laptop aan 533 mhz draait. of je daar 400 mhz of 1000 mhz geheugen in steekt; hij gaat dat aan 533 mhz draaien (en met 400mhz ga je dan crashes krijgen omdat dat niet voor die snelheid geschikt is).

Dat je cpu een fsb van 667mhz heeft zegt alleen dat het ideale 667mhz is, maar je kan daar dus vanaf wijken (wat acer in dit geval gedaan heeft)

Toch blijf ik nog met volgende vraag zitten:

Hoe kan jij weten dat mijn laptop zo ingesteld is dat het geheugen aan 533MHz draait? Waar zie/vind je dat?

En tenslotte heb ik nog een vraag omtrent onderstaande afbeelding:

memory.bmp

Deze 2 screenshots zijn op exact hetzelfde moment genomen. Maar dit spreekt elkaar toch tegen?

Volgens het ene verbruik ik 409 MB van mijn intern geheugen, volgens het andere 589 MB.. Wat moet ik dan geloven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1. ALLE toestellen die ik al in mijn handen gehad heb (oa dell, HP, fujitsu siemens...) zitten met gelockte instellingen die niet te veranderen zijn om gepruts van klanten te vermijden. Het zou héél vreemd zijn dat acer dat niet doet.

Jouw geheugen draait op 533mhz (zie http://www.pc-helpforum.be/f111/opgelost-intern-geheugen-9172/index3.html#post41843)

. Daar staat 266mhz als snelheid van je geheugen. DDR moet je verdubbelen (double data rate); 266x2=533mhz.

Ook dat geheugen klopt perfect.

Acer heeft het op je ram geheugen; daarvan wordt 409/512 meg gebruikt.

Als je kijkt in de taakbeheer venster onder fysiek geheugen zie je 512000kbyte (dus 512 megabyte) beschikbaar waarvan 96000kbyte (dus 96 megabyte) beschikbaar. is er dus volgens windows 406 megabyte in gebruik. Die 3 zitten hem op afronding van kilobytes naar megabytes, maar het zit er ongeveer op.

Het "geheugengebruik" dat windows in zijn task manager opgeeft is het gebruik van fysiek + virtueel geheugen (dus ram + wisselbestand). Je hebt momenteel 589 megabyte in gebruik (zie onderin) waarvan er dus 406 echt fysiek ram zijn, en waarvan er dan nog zo'n 180meg wisselbestand zijn (dus stuk harde schijf dat fungeert als ram geheugen, en daarvan staat hij ingesteld dat hij tot 750 megabyte mag gebruiken ongeveer. 1226 totaal geheugen - 512 fysiek geheugen is namelijk zo'n 750). Je moet ze dus alletwee geloven, maar ze doelen gewoon op iets anders.

(mag ik je trouwens vragen printscreens te maken en op te slaan als .jpg? als je bestand opslaan doet moet je een bestandsnaam geven en eronder opslaan als type; JPEG gaat misschien 200 kilobyte nodig hebben voor zo'n afbeelding; BMP heeft er 1800 nodig... spaart de mensen hun telemeter een beetje ;))

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, bedankt!

Ik vind het wel raar dat de laptop dan niet eerst die 512MB RAM-geheugen gebruikt en pas als dat aan 100% zit, begint te werken met wisselbestanden.

Nu gebruikt hij "maar" 81% van mijn RAM-geheugen en hij zit al volop wisselbestanden te gebruiken...

In ieder geval. Het feit dat de laptop beroep moet doen op wisselbestanden, wijst toch dat een uitbreiding van het RAM-geheugen zich opdringt? Of niet?

Wat zou je dan aanraden? Naar 1GB of meteen 2GB insteken?

PS: wat beteft screenshots (JPG ipv BMP) komt in orde ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik vind het niet raar dat hij wat ram over houdt. Er zitten altijd wel opgestarte zaken in waar heel weinig actie naartoe is, zoals die acer programma's. Die draaien wel op de achtergrond maar op zich verbruiken ze niet veel. Dat wordt op je schijf gezet om de volgende reden; als jij nu ineens een programma wil openen heb je tenminste nog iets over op je ram waar hij in kan beginnen laden. Anders moet hij direct in zijn harde schijf gebruiken voor zowel wisselbestand als voor het openen van het programma. Dan heb je helemaal geen prestaties meer.

als je dus maar 495 meg ram zou verbruiken ben je inderdaad beter met alles in je ram, maar je windows kan niet weten of je nog iets gaat openen. Als je dat ineens doet dan gaat je pc zodanig traag reageren op die nieuwe open-actie dat het naar gevoel beter overkomt dat hij altijd al iets trager is, dan dat hij ineens gewoon supertraag is. Verder gebruik je altijd wel een beetje wisselbestand. Ik heb hier nu nog 1.5 gigabyte vrij zitten, en er wordt toch 20 megabyte in mijn wisselbestand gehouden.

Maar je hebt idd gelijk; dit geeft duidelijk aan dat ram bijsteken echt nuttig is. Als ik nu zou moeten bijsteken zou ik voor 2 gigabyte gaan. Je gaat daar nu direct misschien nog niet het nut van hebben, maar toch.

Als je nu 2x512 steekt ga je (snel gokje) rond de 40€ aan geheugen moeten plaatsen. Nu is dat nog genoeg, maar dan heb je niet echt over (moet ook niet). Als jij echter hetzelfde gebruik blijft houden van wat je nu hebt (licht kantoorwerk); dan kan je pc qua cpu enzo nog probleemloos de komende 5à6 jaar meegaan (er even vanuit gaande dat hij niet defect gaat). Binnen 3 jaar kan je het echter vergeten dat jouw pc met 1 gigabyte ram nog vrij vlot aanvoelt; dan ga je weer in de situatie van nu zitten.

Ga je dan nog 2x1 gig ram gaan kopen? Lijkt me niet, want dat zal amper goedkoper zijn dan vandaag. (DDR2 zal zelfs binnen een goed jaar to 2 jaar beginnen stijgen denk ik, aangezien de volgende platformen allemaal op DDR3 beginnen uit te komen)

2x1 gig kost misschien 30€ meer dan 2x512, maar het zal de bruikbaarheid van je laptop met een paar jaar verhogen. Voor wat jij nu hebt qua gebruik zou ik zelfs durven wedden dat een oude pentium 3 met 1 gigabyte ram erin vlotter is dan jouw pc... Het is namelijk nooit de processor die bij kantoorwerk de boel ophoudt; het is het gebrek aan ramgeheugen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, heel erg bedankt voor de hulp.

Ik heb een winkel in mijn buurt gevonden waar je voor 20 euro volgend geheugenlatje kan kopen:

KINGSTON MEMORY/1GB 533MHZ DDR2 CL4 SODIMM NOTEBOOK

Ik ga er hiervan 2 kopen (= 2GB / 40 euro) ter vervanging van het huidige geheugenlatje.

Is dit goed volgens jouw mening?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.