Ga naar inhoud

Grafische kaart crashed


Gast Loco

Aanbevolen berichten

Hallo

Eerst en vooral negeer de Topic titel, was verkeerd het probleem ligt bij men geheugen.

Zit met een vervelend probleem..

Heb men pc beetje upgegrade met RAM.

Nu draait hij uiterst onstabiel, zeker als ik game.

Game freezed, krijg soms ook BSOD...

Deze RAM zat erin -> Kingston 512 DDR2 333Mhz * 2 latjes

Deze RAM heb ik erin gestoken -> Kingstong 1024 DDR2 667Mhz * 2latjes.

Heb maar 2slots dus daar kan ik me niet op misteken.

Ze zijn dus van het zelfde merk enkel zwaarder.

Ik heb op mijn moederbord gekeken en deze support DDR2 667Mhzn dus zou ook geen probleem mogen zijn.

In ieder geval dit is mij moerderbord -> Rc410-M2.

Is de RAM niet compatibel? Tlijkt me raar aangezien hetzelfde merk is en moederbord die frequentie wel degelijk onderstuend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb ondertussen is op website gekeken van Kingston zelf.

Zij bevestigen daar compabiliteit tussen RAM type en moederbord.

Zij geven ook mee dat ik perfect 2*1GB kan gaan.

Zou het kunnen doordat ik van RAM verhoog, deze niet meer genoeg spanning krijgt en daardoor de geest geeft?

Ksnap er echt niks meer van, begint ferm te irriteren :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Masters

spanning kan het niet zijn.

Ik zou even met memtest proberen of je errors krijgt. Memtest is hier te downloaden: http://www.memtest86.com/memtest86-3.4a.iso.zip

Unzippen, en dan dat imagebestand op een CD branden (als je nero hebt gaat dat niet via die wizard die je krijgt als hij start. Gewoon nero burning rom openen, de wizard afsluiten en dan bestand - openen & die file aanduiden).

Start je pc opnieuw op maar vanaf CD (uiteraard met die CD erin) en laat hem een uur of 8 testen of hij errors vindt (van het moment dat je 1 error hebt mag je al stoppen, maar als hij echt zo onstabiel draait vermoed ik dat het maar een kwestie van seconden tot minuten gaat zijn alvorens de eerste errors optreden).

als hij errors vindt, dan weet je zeker dat je geheugen niet goed draait icm met je moederbord.

welke cas settings hadden de oude latjes, en welke hebben de nieuwe latjes (en in welk systeem heb je veranderd? Zelfbouw of kant en klaar)? Als je 533cl 4 vervangt door 667 cl5 en je systeem is in je bios ingesteld op cl4 kan dat errors geven.

Dit kan je oplossen door ofwel je cas naar cl 5 te brengen, ofwel je vmem te verhogen (maar als het een kant en klare pc is lukt dat wss niet)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok heb dus die memtest gedaan, en zoals verwacht gaf die x aantal errors aan... :(

Uhm de pc was kant en klaar gekocht -> ACER E500.

Iets wat ik dus nooit meer ga doen zo'n kant en klaar ding kopen...

Wat je bedoelt met die RAM, snap ik niet echt :P, weet wel iets van computers maar zo ver gaat men kennis niet :(

Bovendien vind ik nergens iets in die BIOS waar ik de RAM kan aanpassen.

Zijn die BIOSen v/d fabricant beveiligd tegen zulke aanpassingen ofzo?

Hoe kan ik dan uberhaupt mijn RAM upgraden?

BIOS flashen of nieuw mobo kopen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Masters

Als het een acer is valt daar niets aan aan te passen.

Wat staat er exact op de module die je uit je acer gehaald hebt? Daar staat normaal een etiketje op met wat info. Als daar niet echt veel op staat, kan je anders overtikken wat er op zo'n chipje zelf staat?

Liefst ook hetzelfde bij je nieuwe ram...

CL is ook een snelheidindicatie die op ram staat (en daar geldt hoe lager hoe beter). Als Acer geheugen met CL4 erin gestoken heeft, dan kan het zijn dat geheugen dat maar CL5 aankan (misschien jouw geheugen) geforceerd zit als het op CL4 moet werken en daardoor fouten geeft. Door dat te bekijken kan je weten of het aan je geheugenlatjes of aan de combinatie geheugen+moederbord ligt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb eens gekeken ->

De oude zijn CL3

De nieuwe CL5

Wss zal dit het probleem zijn...

Kan dus niets aanpassen op die BIOS :(...

Kan ik deze laten flashen met een andere BIOS?

Of ben ik verplicht van een ander moederbord te kopen :(?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Masters

even voor de zekerheid;

Het gaat om een

P4 3.06 gighz, 519 cpu

2x512 ram

x300SE videokaart

250 gig harde schijf?

Als het dat ECS moederbord is dat er in zit heb je vrij veel kans dat je er een ander bios in kan flashen (maar dat wil nog niet zeggen dat je 100% kans hebt dat het gaat werken).

Kan je niet eerst die latjes ram elders testen om te kijken of ze wel helemaal goed zijn (kan altijd een fout dimmetje tussen zitten, is wel niet echt frequent voorkomend maar het kan)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jup het is die PC.

Enkel is de grafische kaart een Geforce 8600 GT ipv die onboard zooi.

Ivm met de RAM het is het 2de setje dat ze me meegaven ondertussen.

Het eerste setje kwam ik thuis, stak ik de ram in en wou hij al helemaal niet booten... dan kwam ie tot op windows Xp scherm en herstarte die gwn keer op keer...

Dan hebben ze met dit setje gegeven, ze hebben het ginds gemonteerd en hij starte kortom alles normaal. Heb dan zo'n half uurtje zitten surfen enzo en ik dacht ja ok dit is in orde...

Tot ik mijn game Medieval total war opstarte....

Gewoon op willekeurige tijdstippen crashed heel die pc..

En tis niet enkel met dat spel, heb het ook met World of warcraft en dat spel is echt superlicht om te draaien...

Scherm freezen enzo , dat blauw schermpje dat ik zo haat...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Masters

2 setjes achtereen die kapot zijn is zowat 0.0001% kans ofzo.

Wat je kan doen is het bios flashen met eentje van ECS zelf (het moederbord is namelijk identiek), en dan zou hij normaal wel goed met dat geheugen overweg moeten kunnen (je kan ook in dat ECS bios niets aanpassen, maar daar zitten tenminste geen fixed waarden in geprogrammeerd)

Het bios is te vinden op: ECS Web Site

daar staat ook het flashprogramma.

FLASH MET JE OUDE GEHEUGEN ERIN!!! als je pc crasht tijdens het flashen dan kan je je moederbord namelijk in de vuilbak gooien. Houd er ook rekening mee dat bij flashen het altijd verkeerd kan gaan, zéker als je gaat crossflashen (ander bios erin flashen dan de van het oorspronkelijk merk). Het kàn dus zijn dat je een nieuw moederbord moet aanschaffen (kostprijs ong 60à70€), maar die kans is vrij klein. op veel plaatsen wordt aangegeven dat dat ECS moederbord in die Acer zit, dus het zal wel het juiste bios zijn. Zeker aangezien alles qua chipjes overeen komt heb je veel kans, en indien het achteraf onstabiel draait kan je nog steeds je oude bios terugflashen (ze zijn downloadbaar vanaf de acer site)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, thx a lot voor al je hulp.

Zal wel door iemand moeten laten flashen want ik zelf heb geen flauw idee hoe dat tewerk gaat :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.