Ga naar inhoud

[OPGELOST] Tekst bootmenu van XP-Vista


joke

Aanbevolen berichten

Ik heb een dualboot met Xindows XP en Windows Vista. Het werkt prima maar ik wil de tekst die op mijn scherm komt wijzigen.

Vista noemt mijn Windows XP heel gewoontjes "Een oudere Windows versie". Hoe kan ik deze tekst wijzigen?

Bedankt op voorhand,

Joke

Link naar reactie
Delen op andere sites

In eerdere versies van Windows was Boot.ini een systeembestand met informatie over de Windows-besturingssystemen die op de computer zijn geïnstalleerd. Deze informatie werd tijdens het opstartproces weergegeven wanneer u de computer inschakelde. Dit was erg handig in configuraties met meerdere besturingssystemen of voor geavanceerde gebruikers of beheerders die Windows op een andere manier wilden laten opstarten.

In deze versie van Windows is het bestand Boot.ini vervangen door BCD (Boot Configuration Data). Dit bestand is veelzijdiger dan Boot.ini en kan worden toegepast op computerplatforms waarbij de computer op een andere manier wordt opgestart dan met het BIOS (Basic Input/Output System).

Gebruik het opdrachtregelprogramma Bcdedit, een geavanceerd hulpprogramma voor beheerders en IT-professionals, als u wijzigingen wilt aanbrengen in BCD, zoals het verwijderen van items uit de lijst met weergegeven besturingssystemen.

uitleg hoe je dit wijzigd staat mooi uitgelegd hier:

Dual boot met Vista

Laat gerust even horen of het gelukt is

Karel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Karel,

Dankzij je uitleg is alles gelukt. Ik heb het wek moeten doen vanuit WinXP want via Vista kreeg ik als antwoord:

Kan het archief met opstartconfiguratiegegevens niet openen.

Toegang geweigerd.

Wat is hiervan de reden? En hoe kan ik dat omzeilen? Ik ben de enige gebruiker van deze pc en heb alle rechten.

Joke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat het gelukt is.

De reden waarom het in vista niet lukte was omdat u de opdrachtpromt niet als administrator uitvoerde. U doet dit als volgt:

1. ga naar start, alle programma's, bureauaccesoires

2. klik met de rechtermuisknop op Opdrachtpromt en kies 'uitvoeren als administrator'

dit is een standaardbeveiliging in Vista, ik geef het dus graag mee ter info.

Laat gerust even horen als ik je vraag mag afsluiten

Mvg Karel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.