Ga naar inhoud

Grafische kaart overklokken


aarondk1

Aanbevolen berichten

Tutorial: Grafische kaart overklokken

Korte waarschuwing:

Overklokken (Engels: overclocking) is het verhogen van de kloksnelheid, ofwel het sneller laten werken van computeronderdelen dan volgens de specificatie van de fabrikant toegestaan is.

Hierdoor word je grafische kaart warmer, vraagt ze meer stroom. Je moet dus de temperatuur van de grafische kaart goed in het oog houden. Moderne grafische kaarten kunnen redelijk warm worden, je kunt best naar de site van Nvidia of ATI te gaan en te kijken wat de hoogste waarden zijn dat je grafische kaart kan hebben.

Bij het overklokken heb je twee mogelijkheden, gewoon met software (wat ik aanraad) of het BIOS van je grafische kaart “flashen”. Die laatste ga ik hier niet bespreken, daar maak ik dan een aparte handleiding over, omdat dit toch nog een stukje moeilijker is.

Volg deze handleiding volledig, slaag geen stappen over! Print dit af, zodat je tijdens het overklokken alles nog eens rustig kan nakijken.

Bij het overklokken kan je je hele pc verknoeien, pas dus op, neem kleine stappen, doe het rustig aan! Overklokken doe je niet op snel snel, je moet er de tijd voor nemen.

Ik raad dit niet aan voor beginnende pc gebruikers!

Noch ik noch Pc-helpforum zijn verantwoordelijk voor eventuele fouten, overklokken is op eigen risico! En je verliest je garantie ermee!

Inleiding:

Om te beginnen moeten er een paar programma’s op je pc staan. Onder andere, om de temperatuur uit te lezen, te stressen, enzovoort…

Dit is een lijst van benodigde programma’s:

Temperatuurmeters

Speedfan

GPU-z

Everst

Hmonitor

Overklokprogramma’s

Rivatuner(voor beide)

ATitool(voor beide)

ATT(ATI tray tools, alleen voor ATI)

Stressprogramma’s

3Dmark06

3Dmark vantage

ATitool

Games spelen

Voorbereidende stappen:

1)Kijk welke hardware dat er allemaal in je pc zit(ik ga niet uitleggen hoe, ik ga er vanuit dat je dat wel weet) en kijk op de site van de fabrikant hoe warm je producten mogen worden.

2) Stress je pc volledig, draai een paar keer achter elkaar 3dmark vantage en kijk hoe warm je videokaart word, is de temperatuur onder de 65° dan kan je overklokken, als dit erboven is zeker niet, dan moet je een betere airflow in je kast hebben. Doe dit een paar keer, met 3Dmark, en met ATitool, en schrijf je temperaturen ergens op. Zorg dat je een 100% stabiel systeem hebt voor je begint met overklokken.

3)Update je drivers, tot de nieuwste versie, misschien neem je het beste Omega of Tweakforce drivers.

4) Zorg ervoor dat je een goede voeding hebt, een A-merk , Antec, Coolermaster, Aopen,OCZ,zalman,Be Quiet, FSP group, enzo …

Dit is heel belangrijk want je kaart gaat meer verbruiken als je dan een krappe voeding hebt gaat het niet goed aflopen

5)Nu dat je je hardware kent kan je beginnen!

Rivatuner van dichter bij bekeken:

Het kan zijn dat bij het opstarten een waarschuwing gegeven word omdat de drivers niet ondersteund worden, daar moet je je niet te veel zorgen over maken. Zolang je drivers maar niet verouderd zijn. Kijk gewoon even of je grafische kart ertussen staat.

Met Rivatuner kan je ook de fanspeed van je grafische kaart regelen, maar je kan ook de waardes uitlezen, temperatuur etc…

Dit gaan we eerst doen.

[ATTACH]1241[/ATTACH]

Klik hierop en klik dan op het laatste pictogrammatje(hardware monitoring)

[ATTACH]1242[/ATTACH]

Zoals je ziet staat hier vanalles. Schrijf deze waarders ergens op, voor de zekerheid. Als je overklokt zullen deze waardes verhogen, hierdoor zorg je dat de componenten sneller werken.

Fanspeed Fixen:

Sommige fabrikanten proberen de geluidsproductie van hun kaarten te verlagen, dit doen ze door de fan trager te laten draaien. Dit gaat dan ten kosten van de temperatuur(eigenlijk blijft de kaart dezelfde temperatuur geven, alleen word deze beter/sneller afgevoerd). Met Rivatuner kan je dat aanpassen, en ook opslagen. Ga naar het tweede pijltje (naast waar bij mij “Forware Detected”) staat en klik op het eerste prentje, “System Settings”. Ga nu naar het twee tablad “Fan Speed”.

[ATTACH]1243[/ATTACH]

Naast Drivel-Level fan control settings moet je in dat menuutje iets veranderen. Verander “Standard 2D” naar “Direct control” nu kan je bij performance 3D de snelheid aanpassen. De fan gaat alleen sneller draaien als er 3D programma’s gedraaid worden. Dus games etc.

Test gewoon een beetje tussen de twee, geluidsproductie en warmteproductie. Als je de ideale combinatie gevonden hebt moet je die opslagen.

Als je wilt dat deze instellingen beginnen als Windows opstart moet je het vinkje bij “Apply fan settings at Windows startup settings” en klik op save.

Nu gaan we de “Fan profile” opslagen, Klik hierop en dan moet je een naam intypen, bijvoorbeeld” Fan 74%” straks kan je die starten vanaf de “Launcher”.

Het “echte” werk:

Op het startscherm van Rivatuner staan er twee pijltjes, het bovenste heb je juist gebruikt voor Hardware Monitoring, daaronder is nog een piljtje klik daarop en klik op het eerste pictorgrammetje genaamd ‘System Settings’…

[ATTACH]1245[/ATTACH]

Vink “Enable driver-level hardware overclocking” aan.

Er zal nu een vraag van Rivatuner komen, hoe Rivatuner bepaalde waarden moet zoeken. Klik op “Detect Now” . Dan zie je vanboven naast het vinkje van daarjuist “standard 2D” zorg dat je dit veranderd in “Performance 3D” als je dat niet doet dan ga je je grafische kaart in 2D modus overklokken, en dit geeft geen verschil in 3D modus!

Nu kunnen we echt beginnen, tussen Core clock en Shader clock staat "Link clocks”.Ik vink dit aan, als je nu je Core clock verhoogt gaat automatisch de Shader clock omhoog, je kan dat alijtd afzetten, maar veel verschil maakt het niet.

Shader clock staat alleen bij de modernere grafische kaarten, maak je dus geen zorgen als dit er bij jou niet staat!

Verschuif de balkjes heel weinig, mijn Core clock staat op 600Mhz, ik verhoog het met 10Mhz naar 610Mhz, en de Shader Clock gaat automatisch mee. Verhoog de Memory Clock ook met 10Mhz zodat die 910Mhz word. Klik nu op toepassen en laat 3dmark een keer draaien en kijk je temperaturen na. Als je rare beelden ziet artifacts dat wilt het zeggen dat je kaart te hoog geklokt is, maar in het begin ga je dat nog niet tegen komen.

[ATTACH]1247[/ATTACH]

Blijf deze stappen een paar keer herhalen, verhoog je memory clock en Core clock steeds met 10Mhz en test dan even je pc bijvoorbeeld, als je 50Mhz extra hebt gedaan moet je eigenlijk een paar keer testen, je kan 3dmark zo instellen dat die automatisch de test een paar keer doet, doe ook ATItool en kijk of er Artifacts komen. Als er op een bepaald moment artifacts komen dat wilt zeggen dat je een waarde te hoog hebt ingesteld, dus dan moet je die terug verlagen. Ik verlaag altijd de Core clock eerst met 10Mhz en dan moet je uitgebreid testen, als dit geen problemen levert dus geen artifacts dan weet je dat je de limiet van je Core clock bereikt hebt. Als je nog steeds problemen krijgt moet je je Memory Clock nog eens verlagen, geeft dit geen problemen dan weet je dat je de limiet van je memory hebt bereikt. Zo ga je verder dat je denk het maximum van alletwee bereikt te hebben.

Als dat zo is, dan moet je echt hard gaan testen, veel gaan gamen, 3dmark ATitool, dit mag allemaal geen problemen opleveren, het kleinste probleempje kan heel je systeem verknoeien.

Je kan altijd op internet opzoeken hoeveel andere mensen uit hun kaart gehaald hebben en dit vergelijken (niet overnemen! Elke kaart is anders). Als je dan na veel testen geen problemen hebt gehad kunnen we over een ‘stabiele overklok’ spreken. Maar nu moeten we die overklok nog opslaan. Dit is heel gemakkelijk, gewoon hetzelfde als bij de Fanspeed. Dus op het tekentje klikken, een naam ingeven, en klaar. Je kan ook die snelheden laten opstarten als Windows opstart

Het gebruik van de “Launcher”

De Launcher is een heel handig onderdeel in Rivatuner, omdat je het BIOS niet hebt geflasht is de overklok niet permanent. Maar je hebt hem wel opgeslagen, nu kan je met de Launcher snel de gewenste fanspeed en overklok selecteren, en zelfs daarvoor een sneltoets kiezen.

Klik op het groene plusteken, en kies dan “Regular item” . Bij “Name” typ je logischerwijs een gepaste naam, bv: 650/950 75% zo weet je Core clock=650, Shader clock=950 fanspeed is 75%(dit zijn fictieve waarden)… “Associated Hotkey” is de sneltoets die je toewijst, bijvoorbeeld CTRL+ALT+1 ofzoiets, zorg wel dat je geen bestaande sneltoetsen gebruikt zoals CTRL+C ofzo… “Associated overclocking profile” staat je opgeslagen overklok profiel, selecteer dit.

Bij “Associated fanspeed profile” kies je de opgeslagen fanspeed profile. Klik nu op OK, en je instellingen worden bewaard. Nu kan je nog vanalles doen, je kan wat beginnen te testen etc…

[ATTACH]1248[/ATTACH]

Resultaten Vergelijken:

Je kan de resultaten van andere mensen gaan bekijken wat ze met dezelfde kaart gehaald hebben.

Houd er wel rekening mee dat de andere hardware(moederbord,CPU) de resultaten kunnen beïnvloeden, en elke kaart is anders, maar de waarden zullen wel ongeveer in de buurt zijn.

Er zijn ook grafische kaarten die door fabrikant overklokt zijn, dit is meestal niet zoveel, ASUS Top, XFX XXX alpha dogs zijn zo van die kaarten. Voor deze handleiding heb ik het volgende systeem gebruikt:

Intel Core 2 Quad Q6600@3.7Ghz met OCZ vendetta 2, Asus En9800GT Hybrid Power, 4GB Kingston hyper, 2Xvelociraptor en paar samung F1’s, Asus P5Q-pro(P45) en ik heb een speciale Zalman koeler op mijn grafische kaart gezet.

Mijn Core Clock is nu 720Mhz, en de Memory Clock is 1020Mhz, dit is dus redelijk goed. Als je wilt kijken of het nu veel uitgehaald heeft dan kan je naar de vorige score van 3Dmark vantage/06 kijken van voor de overklok en na de overklok, dit zal niet super veel verschillen maar je zal het wel merken.

Ik hoop dat jullie er iets aan gehad hebben!

post-1839-1417703775,3637_thumb.jpg

post-1839-1417703775,3943_thumb.jpg

post-1839-1417703775,432_thumb.jpg

post-1839-1417703775,4683_thumb.jpg

post-1839-1417703775,5891_thumb.jpg

post-1839-1417703775,6414_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 maanden later...

Hey, mooie tutorial heb je daar. Maar ik heb een klein probleempje:

Ga naar het tweede pijltje (naast waar bij mij “Forware Detected”) staat en klik op het eerste prentje, “System Settings”.

Bij mij staat er Catalyst Detected maar het probleem is dat er geen tweede pijltje is bij mij, wat doe ik hieraan ?

Voor het wat makkelijker te maken heb ik er een fotootje van gemaakt.

Alvast bedankt.

Hendrik-Jan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit wil zeggen dat Rivatuner je drivers niet ondersteund.

En daarom kan Rivatuner geen aanpassingen doen...

Heb je de nieuwste drivers van je grafische kaart?

Die Catalyst staat gewoon voor jou drivers, omdat je een ATI HD4870 hebt.

Bij Nvidia is dat gewoon Forceware, maar dat wist je waarschijnlijk al.

Als je de nieuwste drivers download zal het pijltje er wel komen te staan.

Als je al de nieuwste drivers hebt, heb je dan de nieuwste versie van Rivatuner al?

Link naar reactie
Delen op andere sites

:o Inderdaad, je hebt gelijk. Alleen (ik weet niet of het wat uitmaakt) kom ik uit bij "low level hardware overclocking". Maar je kan de clocks bewegen dus zo zal het wel werken :).

Edit: Ik heb geen Shader clock

Dat kan kloppen, bij sommige ATI kaarten kan je de Shader clocks niet aanpassen, bij mijn HD3850 en HD4850 gaat dat ook niet.

Bij een 9800GT zoals in het voorbeeld gaat dat wel :-)

En van die low level hardware overclocking is juist ;-)

Laat maar weten of je nog problemen ondervind!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zolang er Performance 3D staat kan het geen kwaad.

Je kaart klokt namelijk terug(verbruikt minder stroom) als de pc niet veel moet doen.

Internet en dergelijke, maar als je games gaat spelen, klokt die zich naar het normale niveau.

Dit is performance 3D in Rivatuner.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.