Ga naar inhoud

[OPGELOST] -16 onderneming


Gast zero

Aanbevolen berichten

hoi,

Ik heb een vraagje

ik wil graag een (klein) bedrijfje beginnen

maar kan iemand mij wat uitleg geven over wat wel/niet legaal is

"kan" ik dat wel beginnen? zo ja? hoe? indien niet ook wat info aub

het betreft een design studio wat websites maken met nog 2 vrienden

we hebben al een website maar ik weet niet of het wel legaal is

vanaf wanneer ben je handelsbekwaam in belgie? in nederland is dat 16 dat heb ik al opgezocht.

voor de geintresseerden: larsvanovermeire.be

snel hulp aub!

Link naar reactie
Delen op andere sites

we zijn met 3

van 15

17

17

maar ik wil weten hoe wij die op een "witte" manier kunnen doen met andere woorden een zaakje starten maar dan legaal

maar ik wou weten of dit wel mogelijk is als je -18 bent?

Link naar reactie
Delen op andere sites

dit zegt de webiste van UNIZO:

Kan iedereen starten met een eigen zaak of zijn er bepaalde voorwaarden?

In principe mag iedereen in België starten met een eigen zaak. De wet legt evenwel verschillende voorwaarden en beperkingen op. Voor het uitoefenen van sommige beroepen moet je bovendien bepaalde vergunningen hebben.

  • Leeftijd: Je moet minstens 18 jaar oud zijn.
  • Bewijs kennis van bedrijfsbeheer: Elke KMO, natuurlijke persoon of rechtspersoon die een handels- of ambachtsactiviteit uitoefent, moet een basiskennis bedrijfsbeheer bewijzen. De enige uitzondering op deze veralgemening vormen de vrije beroepen en de beroepen die door een andere wet op dat vlak gereglementeerd zijn.
  • Bewijs van beroepskennis: Voor een aantal gereglementeerde beroepen gelden bijkomende vereisten naar beroepsbekwaamheid. Op dit moment zijn er 3 clusters van gereglementeerde beroepen. Daarnaast zijn er nog 6 beroepen waarvoor er momenteel niets wijzigt en die individueel gereglementeerd worden. Het gaat om de clusters en beroepen die hier worden opgelijst.
  • Bijkomende vergunningen of registratie voor bepaalde activiteiten: Voor verschillende beroepen gelden bijkomende verplichtingen. Afhankelijk van de activiteit en van de specifieke kenmerken van de onderneming zijn extra passende vergunningen of een registratie nodig. Voorbeelden zijn: de milieuvergunning, de vergunning voor grote verkoopruimtes, de leurkaart, de vergunning voor het fabriceren of in handel brengen van voedingswaren, de vergunning beenhouwer-spekslager, een registratie voor aannemers enz.
  • Beroepskaart voor vreemdelingen: Naast al de gewone verplichtingen waaraan iedere ondernemer moet voldoen, moet een niet-Belg zijn kennis bewijzen door zijn diploma gelijkwaardig laten verklaren. Hou er rekening mee dat dat even kan duren.
    Bovendien moeten niet-Belgen die in België als zelfstandige aan de slag willen, een beroepskaart aanvragen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ah maar nu ik er eens over denk....

je mag geen zaak beginnen onder je 18?

zwart werken kan je enkel als je 18+ bent

want onder 18 moet je sowieso geen belasting betalen.

Wat doe ik dan op dit moment als 15jarige met mijn website???

en hoe is deze regeling in nederland?

kan je daar vanaf 16 een freelance zaakje oprichten ? maar dan legaal?

Link naar reactie
Delen op andere sites

nu, zwart werken onder 18 dat zou ik niet al te luid roepen, je gaat dan miscchien wel heel wat centen gaan verdienen maar je moet deze wel aangeven dacht ik, en indien je een bepaald bedrag bereikt dan vervalt je recht op kindergeld.

Uiteraard ben ik geen expert en raad ik aan even de mailen met een jurist of een persoon die er wat meer van kent. Mail anders even naar Unizo, ze kunnen je vast advies geven

Mvg karel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.