Ga naar inhoud

Stille, budget gaming pc voor in woonkamer met kleine afmetingen


Aanbevolen berichten

  • Waarvoor heb ik een PC nodig? - De pc wil ik gebruiken om in de woonkamer aan mijn Full HD tv te hangen. Kleine build geniet dus de voorkeur. Ik zal hem voornamelijk gebruiken voor iRacing, Starcraft 2 en rpg's zoals de enhanced editions van Baldur's Gate 1 en 2, Icewind Dale en Divinity: Original Sin. Mocht je er Project CARS op kunnen spelen op medium, dan is dat is een plus. Mogelijk gebruik ik hem ook geregeld voor Netflix.

Wat is mijn budget? - 500 euro, exclusief randapparatuur en besturingssysteem.

Een merkcomputer of een samenstelling? - Samenstelling.

Ga ik overklokken? - Nee.

Ga ik later upgraden? - Ja, vooral case en eventueel voeding mogen future proof zijn.

Heb ik al die nieuwe functies wel nodig? - Het zou handig zijn mocht er op het moederbord een aansluiting zijn voor een optische kabel voor het geluid. Dan kan ik de pc makkelijk op mijn home cinema aansluiten.

Ga ik zelf assembleren? - Ja.

Heb ik een besturingssysteem nodig? - Ja, windows 7/8. Staat los van het budget.

Ga ik zelf installeren? - Ja. Wel liefst met cd.

Heb ik een voorkeur aan onderdelen? - Ik ben een fan van de moederborden van Gigabyte.

Heb ik nog randapparatuur nodig? - Nee, stuurwiel, geluidsinstallatie, scherm, muis en toetsenbord zijn al voorzien. Tips voor klavier en muis die gemakkelijk te bedienen zijn van uit sofa zijn niettemin welkom.

Heb ik specifieke wensen? - Case met geen al te grote voetafdruk. Hij komt in de woonkamer naast de tv te staan. Liefst ook zo stil mogelijk, zonder dat de temperatuur te hoog wordt.

Woon je in Nederland of België, wil je bestellen bij een specifieke (web)winkel? - Ik woon in België. Geen winkelvoorkeuren.

aangepast door SemiTerminaal
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft u voorkeur voor een kleur van de kast?

Ik kan op dit moment gigabyte niet aanraden, er is op dit moment een enorm grote kans in dit segment dat je een moederbord van mindere kwaliteit krijgt dan dat je denkt te graan krijgen, dit omdat ze nieuwe revisies van hun moederborden onder hetzelfde typenummer uitbrengen (en je het dus niet kan zien als je het besteld welke revisie je krijgt), en deze nieuwe borden vaak van beduidend mindere kwaliteit zijn (omdat er op bespaard word).

 

Momenteel kan ik Asus, ASRock of MSI aanraden.

 

 

Heeft u wellicht nog een sata dvd speler liggen voor de nieuwe installatie? Of moet die er bij besteld worden (scheelt 15/20 euro op het budget)

aangepast door Yannick
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry voor het wachten, ik heb mijn best gedaan. €500 is een lastig budget als er ook naar games gekeken gaat worden.

Helaas zit ik iets boven budget, maar als je lager zou gaan dan moet je veel gaan inleveren op prestaties en kan je de meeste games wel vergeten.

 

Samenstelling

 

 

Als u nog een dvd speler heeft liggen zelf, dan kunt u deze natuurlijk uit de bestelling halen, dit scheelt weer 16 euro.

Omdat de pc in de woonkamer komt te staan heb ik gekozen voor een betere cpu koeler zodat alles stiller is, u kunt deze weglaten, maar u zal dan onder belasting de koeler wel beter gaan horen.

 

 

Ik heb voor een i3 gekozen omdat een i5 simpelweg niet in het budget past, een i3 is echter ook erg snel, zeker voor dagelijkse allround taken en simpel gamen.

 

Qua kast is het een simpel goedkoop model geworden, echter van een goed merk. Dit is een erg nette en goede kast, en kan zeker flink wat jaren mee!

Ik heb een iets te zware voeding bemeten. Een iets goedkopere voeding is ook mogelijk, maar dan verlies je in de toekomst misschien je upgrademogelijkheid (zwaarde cpu en videokaart zouden dan bijna niet mogelijk zijn)

 

Er zit 4Gb werkgeheugen in, simpelweg omdat 8 gb niet mogelijk was op dit budget.

 

Ik heb voor een 120GB ssd gekozen zodat je toch flink wat snelheid hebt.

Als je opslagcapaciteit nodig hebt dan zal u voor iets anders moeten kiezen, maar wat in dit geval gewenst was was mij niet geheel duidelijk.

Voordeel van een ssd is natuurlijk dat ze erg snel zijn, en omdat er geen draaiende onderdelen zijn slijten ze veel minder en maken ze geen lawaai!

 

Ik heb voor een iets ruimer bemeten voeding gekozen zodat u in de toekomst nog kan upgraden naar een betere cpu en/of videokaart. Een simepelere voeding is maar een paar euro goedkoper dus het zou geen grote besparing zijn om een zwakker model te kiezen.

 

Ik hoop je hiermee van dienst te kunnen zijn geweest!

aangepast door Yannick
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey Yannick, bedankt voor het samenstellen van een configuratie. Zijn de AMD FX6300 of FX6350 goede alternatieven voor de i3-4160? Die hebben een pak meer cores en zitten in dezelfde prijsklasse, dus voor een halve leek klinkt dat logisch.

 

Op basis van jouw voorstel stelde ik een alternatief samen met een iets ruimer budget (ca. 750 euro). Win je daarmee voldoende prestaties voor de meerprijs? Of zijn er betere opties voor dat budget? Ik koos daar ook voor de Bitfenix Prodigy, omdat ik dat een prachtige case vind. Is natuurlijk wel mini-ITX. Kom ik dan in de problemen met de airflow?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meer cores zegt niets over de prestaties (idem met het aantal Ghz). Dit gaat alleen maar op (beide) als je cpu's uit dezelfde generatie met elkaar vergelijkt.

 

Ik heb jou samenstelling iets aangepast, een matx bord gata natuurlijk niet in een itx kast passen. Gelukkig is de prodigy er ook in de prodigy m uitvoering waar wel een matx bordje in past! (en het zijn inderdaad schitterende kasten!)

 

Ik heb 1 model snelere cpu gepakt, deze is bij azerty exact even duur als de cpu die jij gekozen had, dus een gratis prestatieboost pakken we natuurlijk altijd mee!

 

Linkje!

 

Let wel op dat je de dvd speler weggelaten hebt, dat je daar niet mee in de knoop komt met je windowsinstallatie!

Met het systeem zoals hij daar staat heb je een schitterende machine waar je nog vele vele jaren plezier van gaat hebben!

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.