Ga naar inhoud

Pc start niet meer


Mrpilops

Aanbevolen berichten

Hallo

 

Ik heb nu sinds langere tijd een probleem met mijn desktop pc. Ongeveer 1,5 jaar geleden had mijn desktop pc problemen met opstarten.

 

Het ging als volgt:

In het begin: ik moest meerdere keren de startknop duwen en viel hij meerdere keren uit --> na een paar keer duwen en uitvallen ging hij dan meestal na een paar keer toch aan.

 

Daarna: Na startknop duwen --> hij ging voor 0,5 seconden aan en sprong toen uit --> dit bleef zich herhalen

 

Uiteindelijk: Hij ging helemaal niet meer aan en er gebeurde ook niks meer na duwen startknop.

 

Dit alles is ongeveer 1,5 jaar geleden en sindsdien heb ik de pc maar laten verstoffen omdat ik toch een laptop moest aanschaffen voor school.

 

Nu mis ik toch wel een beetje mijn pc want ik had hem zelf in elkaar gezet destijds met goeie onderdelen en wil hem toch weer kunnen gebruiken.

 

Wat ik toen op google vond was dat het waarschijnlijk aan de voeding zou liggen. Dus heb ik mijn voeding op een andere pc aangesloten en inderdaad daar gebeurde ook niks. Dus had ik een nieuwe voeding gekocht (maar!!) dit was niet exact dezelfde en pc werkte dus nog altijd niet. Dus ik nog een nieuwe voeding aangeschaft en raar maar waar weer niet de juiste.

 

Hier de originele voeding:

http://puu.sh/fMc5Z/379d8709e8.jpg

 

Toen deze gekocht: 

http://puu.sh/fMc8B/5c7700502d.jpg

 

En toen deze (precies dezelfde als de eerst alleen klopt de ampere niet!!?!)

http://puu.sh/fMcdV/3ee07a0fb1.jpg

 

Dus: na dit hele verhaal...

Ligt het aan de voeding (dus is die 25A ipv 16A een reden dat hij nog niet werkt) of is het iets anders?

Zoja wat kan het zijn?

 

Mvg

Pilops

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Pilops,

 

Welkom op PC Helpforum !  ;)

 

Mijn eerste gedacht zou net dezelfde zijn, nl. de voeding die hier voor het probleem zorgt, maar heb je naast de voeding ook ooit de andere hardware gecontroleerd ? Ik bedoel dan bijvoorbeeld; het open maken van de PC, de PC even (proberen) opstarten en dan kijken of de ventilator van de processor en de lampjes op het moederbord respectievelijk gingen draaien en branden.

 

Begin misschien ook al even met terug de kast helemaal te ontstoffen, de processorfan ook uit te stoffen en zorg ervoor dat alles correct aangesloten is. Krijg je (met de laatste voeding) nog iets uit je PC (zoals ventilatoren die je hoort draaien bv.) bij het opstarten of helemaal niets meer ?

aangepast door Thedarkness
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste

 

pc is reeds opengedraaid en alles is ontstoft.

Bij opstarten gebeurt daadwerkelijk NIETS meer! 

 

Ik weet niet hoe ik andere hardware moet controleren op defecten.

Ik heb reeds op het moederbord gekeken of die staafjes doorgebrand zijn (ergens op google gelezen) en dit is niet het geval.

 

Alles is ook op de juiste manier aangesloten en alle connectoren dubbelgecheckt.

 

Mvg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een lastig probleem. Meest logische is als eerste inderdaad naar de voeding te kijken. Heb je de beschikking over een zogenaamde multimeter? Dan kun je eerst de voeding doormeten. Anders kun je dit in iedere speciaalzaak even laten doen.

Daarna, zou ik grondig het moederbord aan een inspectie onderwerpen. Beginnend met de aansluiting van de Power-knop en de knop zelf. Zijn deze nog wel in orde?

De volgende stap is het onderzoeken van de contacten, zijn er beschadigde contacten of banen of staan er condensatoren bol (zie afbeelding). Dat duidt op een kapot moederbord en is reparatie niet meer mogelijk.

 

defecte%20condensatoren.png

 

Wanneer dit niet het geval is, zou ik de computer proberen te starten met zo min mogelijk aangesloten hardware als DVD-rom, netwerkkaart, etc.

Start de pc dan wel, volgens de pc iedere keer herstarten waarbij je een component aangesloten hebt.

Het zal een zoektocht worden waarbij je stap voor stap moet uitsluiten wat het niet is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zou in principe niet veel uit mogen maken. Aangezien de computer ook niet met de nieuwe computer werkt ga ik toch denken aan een defect in het moederbord of een van de componenten van de pc welke de oude voeding heeft doen overlijden.

Meet de nieuwe voeding voor de zekerheid door en probeer dan eens met de tips welke ik gaf mbt het zo kaal mogelijk opstarten en het controleren van het moederbord en de condensatoren.

aangepast door Captain Kirk
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het klinkt misschien een beetje raar, maar ik heb een PC die (on)regelmatig last heeft met het opstarten.

En afgelopen week ook mijn buurman, die mij vaak bij problemen vraagt.

De oplossing die ik toevallig vond, toen ik zelf een monteur had ingeroepen die ook niets kon vinden, was: ja lach niet! Kast openen en tijdens het opstarten kleine tikjes op de harde schijf geven met een houten pollepel.

 

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik weet het, het klinkt raar. Maar toen een monteur bij mij alles had onderzocht en niets kon vinden, gaf ik uit ballorigheid een tikje op de harde schijf. Promt werkte de PC toen weer. Natuurlijk geen harde mep!. Daarna doe ik het nog maar 2-3 x per jaar. Zou wellicht de harde schijf moeten vervangen, maar vind dit ook wel leuk!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet wat je bedoelt. Ik heb ooit een pc gehad die ook bleef hangen bij het opstarten en volgens een vreemde kraak liet horen. Een tik op de kast loste het probleem op... tot die ene keer dat na de tik de hele kast met een knal van de grond kwam en behoorlijk begon te roken. Zwarte binnenkant tot gevolg :) Maar het was idd een leuke ervaring.

Bij jouw zal het probleem veroorzaakt worden door een kapot mechanische van de schrijf/leeskop van de schijf.  Vervangen is dus sterk aan te raden en vergeet tot de vervanging niet om regelmatig een back-up te draaien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.