Ga naar inhoud

van windows vista naar xp op een aspire 6530


Gast stigy

Aanbevolen berichten

serial advanced technology attachement voluit als je het wil weten. Dit is de opvolger van parralelle ata, en is een volledig ander protocol, wat uiteraard andere drivers vereist. Daar waar XP de IDE drivers standaard in zijn cd's mee zitten heeft, zitten die er voor sata helaas niet in (tenzij je snel ff je cd aanpast, met een kwartiertje werk zitten alle veel voorkomende sata drivers er ook in), juist zoals je amper drivers voor geavanceerde Pata of Sata controllers meegeleverd krijgt. Dan moet je ze er ook zelf bij geven.

Dit topic hoort niet bij hardware thuis, aangezien het niet gaat over een hardwarematig probleem. Het staat hier perfect op zijn plaats, aangezien het een softwarematig "probleem" betreft bij de installatie van een windows.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 27
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Kun jij me dan uitleggen hoe het mij lukt zonder enige drivers te installeren, een windows XP versie te installeren op een SATA harde schijf. Moet kunnen hé, daar de SATA HD's ouder zijn dan VISTA.

Spijtig dat je hier de technische termen vermeld, leken zullen dit wel niet begrijpen.

(P)ATA staat voor paralelle aansluiting, (S)ATA voor seriële aansluiting. Wat is het verschil tussen parallel en serieel, denk hierbij eens aan de kerstlampjes.

Om welke reden word de harde schijf niet gevonden?

Als ik heel goed jouw uitleg begrijp ga jij drivers downloaden en installeren vooraleer je een WINDOWS XP installatie gaat uitvoeren.

Post gezien die in strijd is met forumregels?

Gebruik de RAPPORTEER knop.

Is uw probleem OPGELOST?

Laat dit weten met een reactie aub en druk op de OPGELOST knop!!!

Waarom word mijn bericht kwalijk genomen? Graag een goede reden?

Nog vragen nodig?

Een oudere PC ongeveer 5 jaar oud, je plaatst een tweede harde PATA schijf, die word niet gevonden, alhoewel de schijf degelijk in orde is, en WINDOWS XP goed geïnstalleerd is. Wat is hiervan de reden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geluk. Sommige drivers zitten erin, andere niet. Kijk eens op de site van MS, daar kan je alle drivers vinden die geïntegreerd zitten in de XP cd. Chipsets waarbij er vrij weinig evolutie is zijn met dezelfde drivers nog aan te spreken, veel nieuwe niet meer.

Dit kan je door ofwel met F10 je drivers via een diskette in te lezen, als dat niet lukt dan moet je ze in de CD slipstreamen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Windows XP herkent inderdaad veel sata schijven niet.

Als je echter in je bios duikt, en zoekt naar de optie "Sata Native Mode" en deze uitschakelt, zal XP wel je harde schijf vinden zonder enig probleem. De prestaties van je systeem gaan dan wel lichtjes naar beneden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad StijnS is een oplossing, maar er zijn er nog

Nog vragen nodig?

Een oudere PC ongeveer 5 jaar oud, je plaatst een tweede harde PATA schijf, die word niet gevonden, alhoewel de schijf degelijk in orde is, en WINDOWS XP goed geïnstalleerd is. Word zelfs niet in het BIOS gevonden Wat is hiervan de reden?

Aan wat is dit dan te wijten?
Link naar reactie
Delen op andere sites

Spijtig dat je hier de technische termen vermeld, leken zullen dit wel niet begrijpen.

(P)ATA staat voor paralelle aansluiting, (S)ATA voor seriële aansluiting. Wat is het verschil tussen parallel en serieel, denk hierbij eens aan de kerstlampjes.

Paralel zijn die kabels met 40 (of 80 aders naast elkaar) waar dus gelijktijdig een heleboel data doorgestuurd wordt. Dat zijn die brede grijze of zwarte kabels die je direct herkend op het uitzicht.

Sata is inderdaad serieel. Deze kabels hebben maar 8 geleiders als ik het niet mis heb. De data wordt dus aan een veel hogere snelheid achter elkaar doorgegeven.

Mooiere vergelijking (duidelijker lijkt me) zijn de franse autoroute's. Aan de payages heb je immens veel rijstroken (paralel) waar het enorm traag gaat, en een eindje verder heb je weinig rijstroken (serieel), waar het veel sneller gaat. Toch kan je dezelfde hoeveelheid data erdoor rammen.

Om welke reden word de harde schijf niet gevonden?

Als ik heel goed jouw uitleg begrijp ga jij drivers downloaden en installeren vooraleer je een WINDOWS XP installatie gaat uitvoeren.

Neen. ik ga drivers downloaden, en die drivers dan opnemen in de windows cd, en hem die drivers tijdens de installatie laten laden (want eens je de windows-installatiewizard gestart hebt, dan opent hij dus weldegelijk een heleboel drivers om naar harde schijven mee te zoeken. Hij kent echter niet alle drivers, dus je kan er hem manueel bijgeven via diskette, of door ze op de installatiecd erbij op te nemen. Dit laatste is bijna altijd nodig bij laptops, aangezien die bijna nooit meer over een diskettestation beschikken). Die driver wordt dus niet geladen in de oude windows, maar tijdens de installatie van de nieuwe.

Waarom word mijn bericht kwalijk genomen? Graag een goede reden?

Dit doe ik niet hoor, helemaal niet. Ik vind het tof dat we iemand hebben op t forum die niet alleen blij is als zijn (of een ander) probleem opgelost is, maar die ook bij wil leren (want anders stel je zoveel vragen niet). Dit is juist mooi voor een forum :)

Dat blokje staat onder alle berichten die ik zet (dit omdat ik tot vorige week mod geweest ben, nu weekje mod af wegens privé omstandigheden & nu terug mod, maar het was gewoon blijven staan), gewoon om mensen er attent op te maken dat als ze zoiets zien ze kunnen reageren. dit gaat er eerder om als mensen spam zien (gebeurt hier helaas ook soms) dat ze dit kunnen melden, krijgen wij daar mailtje van en dan kunnen we die sneller verwijderen.

Nog vragen nodig?

Een oudere PC ongeveer 5 jaar oud, je plaatst een tweede harde PATA schijf, die word niet gevonden, alhoewel de schijf degelijk in orde is, en WINDOWS XP goed geïnstalleerd is. Wat is hiervan de reden?

Werd je tweede harde schijf in de bios herkend? Master/Slave goed? Dit werd soms over het hoofd gezien...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Werd je tweede harde schijf in de bios herkend? Master/Slave goed? Dit werd soms over het hoofd gezien...

Goed antwoord, wel onvolledig. Hoe herkent het BIOS de HD als Master of Slave?

Link naar reactie
Delen op andere sites

(soms, meestal niet nodig)
Bij SATA is dit inderdaad niet meer nodig, bij een HD die nog een IDE aansluiting heeft moet men wel nog gebruik maken van de jumpertjes. En weet je wat ik nu leuk vind? ik krijg oplossingen op mijn vragen. En de ene zou zeggen, wat voor een domme antwoorden geeft die? is totaal verkeerd . Men geeft geen domme antwoorden, maar een beetje verkeerde antwoorden die soms moeten verbeterd worden; en zo leert iedereen iets bij. Ik heb het ook allemaal op die wijze geleerd hoor.
Link naar reactie
Delen op andere sites

wel heb het geprobeert heb het bestand dat er bij was uitgepakt en de uitleg gevolgd maar het lukt steeds niet is het bestand voldig?

laat je me iets weten

greetz stigy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.