Ga naar inhoud

Oude PC


nineke

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik heb een oude pc staan, nog zo eentje met cola punten gekocht.

Een compaq.

Hij werkt nog altijd, maar is heel traag geworden, vandaar dat ik er

eigenlijk eens alles wil afsmijten, en opnieuw herinstalleren, maar dat

is juist mijn probleem.

Hoe kan ik dit op een eenvoudige manier doen, en ik bezit ook geen cd

van een windows om hem opnieuw te installeren.

Kan iemand mij helpen ??

Alvast bedankt,

P.S. een fantastisch jaar toegewenst en weinig problemen met de pc.

Nineke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je alles opnieuw wilt installeren, dan kun je alle software gewoon erafhalen en opnieuw installeren. Maar als je echt een "grote boot" wilt doen, zul je alsnog een Windows-cd/dvd nog hebben. Ongeacht of het XP of Vista betreft.

Dit in verband met de activatiecode en de Windows-bestanden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo simpel mogelijk als het maar is : de software die jehebt verwijderen. en dan opnieuw installeren. alleen dan ben je nog niet de sporen kwijt die het achterlaat. Kleine bestandjes. dat doe je echt met een volledige herinstallatie van Windows. Het scheelt ook als je een goede schijfopruiming doet, en eens goed kijkt wat overbodig is. Overigens, een kijkje naar je hardware is ook nooit verkeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

je kan al heel wat tijdelijke bestanden opruimen met CC cleaner alvast:

CCleaner - Download

Ruimt alle overbodige bestanden op en heel wat meer.

De snelheid van je pc is ook afhankelijk van het aantal programma's die opgestart worden bij het aanzetten van de pc en natuurlijk speelt de virusscanner ook een rol.

Naast bovenstaande schoonmaak kan je ook nog schijfdeframentatie kiezen zoals hier uitgelegd.

http://www.pc-helpforum.be/f159/deel-4-defragmenteren-tuneup-drive-defrag-9733/

Mvg Karel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oei, nu ga ik dom overkomen zeker.

Ik wil dit allemaal doen, maar ben niet echt zeker hoe ?

Naar mijn hardware kijken ???? ja....

de software verwijderen ? ben ik dan niet alles kwijt ? ik bedoel, mijn windows en zo...

Ik kan overweg met de pc, maar daarmee is het ook allemaal gezegd. Sorry hoor.

Nineke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarom postte ik even een gemakkelijke oplossing die wel wat verschil kan maken en helemaal niet moeilijk is.

e kan al heel wat tijdelijke bestanden opruimen met CC cleaner alvast:

CCleaner - Download

Ruimt alle overbodige bestanden op en heel wat meer.

De snelheid van je pc is ook afhankelijk van het aantal programma's die opgestart worden bij het aanzetten van de pc en natuurlijk speelt de virusscanner ook een rol.

Naast bovenstaande schoonmaak kan je ook nog schijfdeframentatie kiezen zoals hier uitgelegd.

Deel 4- Defragmenteren - TuneUp Drive Defrag

Mvg Karel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik de installatie cd/dvd terug gevonden, maar het probleem is, dat ik de productcode niet meer ken, ik vind die nergens terug op mijn pc, nergens geen sticker, kan ik dit ergens in het systeem terugvinden ? Ik heb een code gevonden, maar met 20 cijfers, en dat is het dus niet, want er zijn 25 tekens nodig.

Hoe geraak ik verder ?

Nineke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik de installatie cd/dvd terug gevonden, maar het probleem is, dat ik de productcode niet meer ken, ik vind die nergens terug op mijn pc, nergens geen sticker, kan ik dit ergens in het systeem terugvinden ? Ik heb een code gevonden, maar met 20 cijfers, en dat is het dus niet, want er zijn 25 tekens nodig.

Hoe geraak ik verder ?

Nineke

Beste Nineke,

U kan zonder probleem uw code opvragen van uw Windows. Hiervoor hebt u een klein programma nodig genaamd Magical Jelly Bean Keyfinder en kan u hier downloaden:

SourceForge.net: Magical Jelly Bean Keyfinder: Downloading ...

Wanneer u het bestand hebt gedownloaden klikt u er met de rechtermuisknop op en kiest u Uitpakken en u volg te stappen.

Wanneer het bestand is uitgepakt, kan u in het mapje het bestand openen. Aan de linkerzijde kiest u Windows en aan de rechterzijde zal vervolgens de productcode verschijnen. Deze kan u noteren.

Nu hebt u dus uw code van windows (25 tekens).

Nu kan u effectief aan de slag om Windows opnieuw te installeren. Let wel, u verliest hiermee ALLE gegevens die op uw pc staan. Ook uw programma's etc.

Het is dus belangrijk dat u eerst een kopie maakt van uw documenten en deze op een cd'tje, dvd of usb stick/harde schijf plaatst.

Programma's kan u niet overbrengen dus is het belangrijk te noteren wat u voorheen had en of u hiervan een cd hebt. Kijkt u ook even na of u cd bij de hebt met Drivers erbij. Dit is als het ware de software voor de onderdelen in uw pc.

Wanneer u dit alles bijeen hebt, kan u aan de slag met de herinstallatie van Windows en ik veronderstel dat dit XP is? Zoja dan hebben we een mooie handleiding gemaakt hoe u Windows Xp kan installeren:

http://www.pc-helpforum.be/f206/het-installeren-van-windows-xp-10419/

Nu kan ik me best voorstellen dat dit heel moeilijk klinkt en dat lijkt het ook wel een beetje, dus mocht u dit niet zien zitten om zelf te doen, dan kunnen we gerust even kijken of er een medewerker in de buurt woont van u, die u hierbij kan helpen. U vraagt het maar.

Beste groeten,

Karel

Voorzitter Pc Helpforum vzw

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.