Ga naar inhoud

Ophef over monitoring surfgedrag kinderen in Windows 10


Aanbevolen berichten

Op internet is ophef ontstaan over een feature van Windows 10 waardoor het surfgedrag en computergebruik van kinderen automatisch wordt gemonitord. De feature zorgt ervoor dat ouders wekelijks een e-mail ontvangen met welke websites hun kroost heeft bezocht en hoeveel tijd ze achter de computer hebben besteed, alsmede wat de populairste apps zijn.

De feature staat standaard voor "family accounts" ingeschakeld, maar laat dit aan zowel ouders als kinderen niet weten. Voor veel ouders was het dan ook een verrassing toen ze voor de eerste keer de e-mail met gebruiksgegevens van hun kinderen ontvingen. Een ouder laat tegenover BoingBoing weten hoe hij recentelijk de laptop van zijn zoon naar Windows 10 had geüpgraded en een aantal dagen later de e-mail met gebruiksgegevens ontving.

"Ik zit hier niet op te wachten. Ik wil mijn zoon helemaal niet bespioneren", aldus de geschrokken vader. Hij waarschuwt kinderen dat als ze ook Windows 10 gebruiken hun ouders mogelijk zelfde rapportages ontvangen. The Independent meldt dat verschillende andere ouders via Twitter over de feature klagen, die via de instellingen van Windows 10 kan worden uitgeschakeld. Critici vinden echter dat Microsoft de feature opt-in had moeten maken in plaats van opt-out.

 

bron: security.nl

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.