Ga naar inhoud

Harde schijf zonder stroom?


nickp

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal

 

Ik heb 2 schijven. 1 waar men windows opstaat en men programma's en een waar mijn documenten en dergelijke opstaat.

Sinds vanmorgen werkt de schijf met al mijn documenten niet meer. Zou dit kunnen dat hij geen stroom niet meer krijgt want ik kan hem niet meer zien bij mijn computer. Hoe zet ik mijn documenten en co terug op de schijf met windows? Kan ik de bestanden van de schijf nog recupereren?

 

mvg

 

Nick

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ga eens kijken in schijfbeheer of je ze daar nog ziet staan. Zo ja, dan zal er geen schijfnummer aan toegekend zijn.

Maak met het knipprogramma een afbeelding van schijfbeheer, die kan je dan in je volgend bericht hier in dit topic plaatsen .

 

Als je niet weet hoe je schijfbeheer kunt openen, laat het dan even weten. vertel dan ook onder welke Windows versie je werkt.

Onder Win 10 is het heel simpel... Rechter muisklik op startknop en daar staat het in het getoonde menu.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan zie ik nog 3 mogelijke oorzaken:

 

  1. De schijf krijgt geen stroom. Kun je met je oor eens wat naderbij komen om te horen of ze al dan niet draait? Normaal kun je dat ook voelen(lichte trillingen). Verwissel de interne voedingskabel naar de schijf eens.
  2. Het data signaal faalt. Zit de SATA kabel goed ingeplugd op het moederbord en op de schijf? Vervang, zo mogelijk, de SATA kabel eens. Koppel de SATA kabel eens aan een andere SATA poort op je moederbord.
  3. De schijf is compleet dood. Als de stroomvoorziening en het datatransport ok is dan is bijna zeker de schijf om zeep.

Als je over een SATA to USB adapter of een sata 3.0 enclosure beschikt(of  uit je omgeving even kunt lenen) dan kun je ook eens via die weg deze schijf aan je pc koppelen en zien wat dat oplevert. Hierbij ga ik er wel vanuit dat het om SATA schijven gaat en niet om de oudere IDE schijven, die trouwen nog nauwelijks in gebruik zijn. Voor IDE schijven bestaan ook dergelijke toestellen maar zijn steeds moeilijker verkrijgbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.