Ga naar inhoud

Gebruik aparte browser voor Facebook, Google en YouTube


Aanbevolen berichten

Wie van Facebook, Google of YouTube gebruikmaakt doet er verstandig aan een aparte browser hiervoor te gebruiken, aangezien dit de privacy ten goede komt, zo stelt Sami Honkonen, ceo van Tomorrow Labs. Volgens Honkonen moeten mensen niet accepteren dat hun privacy wordt geschonden.

"Mensen die zeggen dat het ze niets kan schelen dat deze bedrijven hun data hebben begrijpen simpelweg de gevolgen niet. Het niet opkomen voor privacy is hetzelfde als zeggen dat de vrijheid van meningsuiting niet nodig is omdat je geen mening hebt. Privacy is een primair mensenrecht", aldus Honkonen. Hij wil echter ook van populaire internetdiensten gebruik kunnen maken. Daarom heeft Honkonen een strategie online gezet die voor meer privacy moet zorgen.

Het komt erop neer dat één entiteit niet alles te weten mag komen en hij minder van zichzelf prijsgeeft dan de meeste mensen. In de praktijk gebruikt Honkonen daarom verschillende diensten van verschillende bedrijven. Zo zoekt hij niet via Google, maar via Startpage en mailt hij via Fastmail in plaats van Gmail. Zijn primaire browser is Safari. De browser heeft hij via de Mindful Browsing-extensie zo ingesteld dat alle links en adressen naar Facebook, Google en YouTube worden geblokkeerd. Om deze websites toch te bezoeken maakt Honkonen gebruik van Firefox.

Firefox is zo ingesteld dat alle gegevens na een herstart worden verwijderd. Verder heeft hij Ghostery voor beide browsers geïnstalleerd en maakt hij gebruik van een vpn. Bij registratieformulieren vult hij waar mogelijk verkeerde gegevens in. Daarnaast maakt hij geen gebruik van bonuskaarten en WhatsApp, maar communiceert via de versleutelde chat-app Signal. "Ik probeer actief om mijn data lastiger toegankelijk te maken. Ik kies voor diensten die de privacy respecteren. Mijn data is gedistribueerd. Ik ben minder zichtbaar dan anderen, maar niet helemaal offline", gaat Honkonen verder.

Hij erkent dat zijn strategie niet perfect is, maar hoopt dat meer mensen ervoor zullen kiezen om hun gegevens niet zomaar weg te geven. Juist door het kiezen voor partijen die privacy aanbieden zal dit een competitief voordeel worden, waardoor mogelijk meer bedrijven dit ook zullen toepassen. "Opkomen voor privacy kan ongemakkelijk en soms frustrerend zijn. Belangrijke zaken zijn vaak niet de makkelijkste. Toch is dit erg belangrijk", besluit Honkonen.

 

 

bron: security.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.