Ga naar inhoud

Windows 10 opstarten in de veilige modus


Gast

Aanbevolen berichten

Windows 10 opstarten in de veilige modus

 

 

Veilige modus, wat houd dat in ?

 

De Veilige modus van Windows is een toepassingsvorm die ervoor zorgt dat u het toestel kan opstarten met beperkte mogelijkheden. Alleen de basisbestanden en stuurprogramma's benodigd voor Windows zelf worden uitgevoerd. De veilige modus is handig voor het oplossen van problemen met programma's en stuurprogramma's die niet goed functioneren, of het gebruik van Windows verhinderen.

 

 

I.   Hoe kan ik mijn toestel opstarten in de veilige modus via ‘Systeemconfiguratie’?

 

       - Enkel uitvoerbaar via een opgestarte en minimaal werkende Windows.

 

 

II.  Hoe kan ik mijn toestel opstarten in de veilige modus via ‘Instellingen’?

 

       - Enkel uitvoerbaar via een opgestarte en minimaal werkende Windows.


III.  Hoe kan ik mijn toestel in de veilige modus laten opstarten wanneer dit niet werkt op de reguliere manier ?

 

       - Optie wanneer Windows niet meer normaal opstart.

 

 

IV. Hoe kan ik mijn toestel in de veilige modus laten opstarten via 'Geavanceerde opstartopties' met functietoets F8 ?

 

       - Enkel uitvoerbaar wanneer eerder de 'Geavanceerde opstartopties' aan de F8 toets zijn gekoppeld. 

 

 

 

 

Belangrijk: Vanaf de Mei 2020 Update kan Windows Hello echter ook worden gebruikt om in de veilige modus aan te melden met het gebruikersaccount. Dat kon voorheen alleen met het wachtwoord, maar nu dus ook met de ingestelde pincode. Opgelet… Numlock AAN!

 

 

aangepast door droske
Juni 2020 - Aanmelden met Windows Hello in de veilige modus.
Link naar reactie
Delen op andere sites

I. Windows 10 - Hoe kan ik mijn toestel opstarten in de veilige modus via ‘Systeemconfiguratie’?

 

Open systeemconfiguratie met het commando msconfig. Dit commando kan je ingeven in het zoekvak van Windows en klik vervolgens op Systeemconfiguratie. Ga vervolgens naar het tabblad computer opstarten. Vink Opstarten in veilige modus aan, ga voor Minimaal en klik op Toepassen.  

Wens je echter in de veilige modus ook gebruikt te maken van een netwerkverbinding, selecteer dan Netwerk i.p.v. Minimaal en klik op Toepassen.

 

Veilge modus Windows 10 - PCH001.jpg

 

Opgelet! Vergeet dit in de veilige modus niet terug uit te vinken wanneer je de volgende keer weer normaal wil opstarten!

 

 

Terug naar Index

 

 

aangepast door droske
Link naar reactie
Delen op andere sites

II. Windows 10 - Hoe kan ik mijn toestel opstarten in de veilige modus via ‘Instellingen’?

 

1. Druk op het Start icoon Veilge modus Windows 10 - PCH011.jpg en klik op het tandwielicoontje (Instellingen).

 

 

Veilge modus Windows 10 - PCH002.jpg

 

 

2. Klik op Bijwerken en beveiliging.

 

Veilge modus Windows 10 - PCH003.jpg

 

 

3. Selecteer Systeemherstel en klik vervolgens op Nu opnieuw opstarten.

 

Veilge modus Windows 10 - PCH004.jpg

 

 

4. Nadat het toestel herstart is zal u automatisch naar Windows herstelomgeving gaan. Klik in dat menu (op blauwe achtergrond) op Problemen oplossen.  

 

Veilge modus Windows 10 - PCH005.jpg

 

 

5. Klik op Geavanceerde opties.

 

Veilge modus Windows 10 - PCH006.jpg

 

 

6. Klik op Opstartinstellingen

 

Veilge modus Windows 10 - PCH007.jpg

 

 

7.Klik op de knop Opnieuw opstarten.

 

Veilge modus Windows 10 - PCH008.jpg

 

 

8. Zoals je kunt zien zijn er drie varianten. Druk op het cijfer 4, 5 of 6 (of F4, F5 of F6) al naargelang het doel (Veilige modus… inschakelen), om het toestel in de Veilige Modus op te laten starten.

 

Veilge modus Windows 10 - PCH009.jpg

 

 

9. Op het moment dat u gebruikt maakt van de veilige modus, dan is dit af te leiden aan het feit dat dit wordt weergegeven in de hoeken van uw beeldscherm. Zodoende weet u altijd welke Windows modus u op dat moment gebruikt.

 

Veilge modus Windows 10 - PCH010.jpg

 

 

Terug naar Index 

aangepast door kweezie wabbit
Link naar reactie
Delen op andere sites

III. Windows 10 - Hoe kan ik mijn toestel in de Veilige modus laten opstarten wanneer dit niet werkt op de reguliere manier?

 

Windows zal normaal gesproken de 'herstel omgeving' automatisch starten bij bepaalde boot mislukkingen. Bijvoorbeeld: na twee opeenvolgende mislukkingen om het hoofdbesturingssysteem te starten, of als er twee opeenvolgende afsluitingen plaatsvinden binnen twee minuten na voltooiing van het opstarten of na soorten van secure boot of Bitlocker fouten. 

Of: Start de pc opnieuw op. Wanneer het aanmeldingsscherm wordt getoond, houd je de Shift-toets ingedrukt en klik je op de knop PCH004.jpg in de rechter benedenhoek en vervolgens op Opnieuw opstarten.. 

Opgelet: Er wordt geen aanmeldingsscherm getoond wanneer je account niet beveiligd is met een wachtwoord of pincode.

1. Op het moment dat u het menu (op blauwe achtergrond) van de Windows Herstelomgeving ziet, kies je voor Problemen oplossen.

Veilge modus Windows 10 - PCH005.jpg

 

 

2. Klik op Geavanceerde opties.

 

Veilge modus Windows 10 - PCH006.jpg

 

 

3. Klik op Opstartinstellingen

 

Veilge modus Windows 10 - PCH007.jpg

 

 

4. Klik op de knop Opnieuw opstarten.

 

Veilge modus Windows 10 - PCH008.jpg

 

 

5. Zoals je kunt zien zijn er drie varianten. Druk op het cijfer 4, 5 of 6 (of F4, F5 of F6) al naargelang het doel (Veilige modus… inschakelen), om het toestel in de Veilige Modus op te laten starten.

 

Veilge modus Windows 10 - PCH009.jpg

 

 

6. Op het moment dat u gebruikt maakt van de veilige modus, dan is dit af te leiden aan het feit dat dit wordt weergegeven in de hoeken van uw beeldscherm. Zodoende weet u altijd welke Windows modus u op dat moment gebruikt.

 

Veilge modus Windows 10 - PCH010.jpg

 

 

Terug naar Index 

aangepast door droske
Op 19/09/2017 aangepast
Link naar reactie
Delen op andere sites

IV. Windows 10 - Hoe kan ik mijn toestel in de veilige modus laten opstarten via ‘Geavanceerde opstartopties’ met de functietoets F8 ?

 

Als je geen zin hebt om je door meerdere opties een weg te banen naar opstarten in veilige modus kun je ook het vertrouwde menu met ‘Geavanceerde opstartopties’ activeren. Je kunt dan gewoon weer op F8 drukken tijdens het opstarten van de computer. Lees hier hoe je functietoets F8 weer activeert

 

Er hangt echter wel een prijskaartje aan het activeren van het vertrouwde menu met ‘Geavanceerde opstartopties’ via de functietoets F8, het opstarten neemt namelijk iets meer tijd in beslag doordat ‘Windows snel opstarten’ nu is uitgeschakeld. Maar daar staat tegenover dat je Windows weer op de vertrouwde manier in de veilige modus kunt laten opstarten.

 

Opgelet: Bij sommige Windows 10 computers met een legacy bios is de F8 toets nog altijd geactiveerd om een boot menu op te roepen. Bij Acer is dat de F12 toets en bij nog andere computers (bv Asus en HP) is dat Esc.

Deze functie toewijzing blijft gehandhaafd ook al heb je ‘Geavanceerde opstartopties’ geactiveerd. Kies in het boot menu voor opstarten via de Windows schijf en druk daarna als de bliksem opnieuw op F8. Je komt nu alsnog in het venster ‘Geavanceerde opstartopties’.

 

Terug naar Index

 

aangepast door droske
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Gast sloot dit topic
  • Sarah opende dit topic
  • Gast In de kijker, vastgeprikt en Niet in de spotlight dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.