Ga naar inhoud

Kaspersky uit opnieuw felle kritiek op Microsoft en Windows 10


Aanbevolen berichten

Eugene Kaspersky, oprichter van het gelijknamige Russische anti-virusbedrijf, heeft opnieuw uitgehaald naar Microsoft dat met Windows 10 de vrijheid, keuze en privacy van gebruikers heeft afgenomen, aldus de virusbestrijder. Onlangs richtte Kaspersky zijn pijlen al op Windows Defender, de standaard in Windows 8.1 en 10 ingebouwde virusscanner. Volgens Kaspersky maakt Microsoft misbruik van zijn monopoliepositie.

Nu richt de Russische virusbestrijder zich op Windows 10 als besturingssysteem. Aanleiding voor zijn laatste betoog is de zoektocht naar een nieuwe laptop en bijbehorend besturingsysteem. Linux en macOS zijn zijn naar eigen zeggen geen optie voor Kaspersky, waardoor Windows voor hem overblijft. Aangezien Windows 7 niet meer te koop is kan er alleen nog uit Windows 8.1 en Windows 10 worden gekozen.

"Waar ik echt niet van houd in deze Windows-versies is dat mijn computer, waarvoor ik heb betaald, mij vertelt hoe ik moet leven, wat ik moet kopen, waar ik naar toe moet gaan, waar ik naar moet luisteren, wat ik moet kijken, wat ik moet lezen en ga maar door." Daarnaast stuurt Windows stilletjes allerlei informatie van de computer door. "En je kunt deze functie niet volledig uitschakelen. Ik wil mijn data controleren, zelfs als het geanonimiseerd is. En ik wil de vrijheid behouden om mijn computer op mijn manier te gebruiken, hoe onlogish het soms ook lijkt." Ook wil Kaspersky zijn telemetrie niet ruilen voor zaken waar hij toch niet op zit te wachten.

De virusbestrijder stelt dat Windows 10 alles van gebruikers weet. Zeker bij de "express" installatie geven gebruikers zowel Microsoft als derde partijen een grote hoeveelheid informatie over zichzelf, gaat Kaspersky verder. "Ik kan wel moeite doen om te beperken wat er naar Microsoft wordt gestuurd, maar zullen de meeste internetgebruikers hetzelfde doen? En kan je dat van ze verwachten? En zelfs de meest paranoïde gebruiker kan dit probleem niet 100% verhelpen. Wat je ook doet, er zal nog steeds data worden verstuurd. Het is gewoon niet mogelijk om dit helemaal in Windows 10 uit te schakelen."

Microsoft gebruikt volgens Kaspersky de dominante positie die het heeft om terabytes aan statistieken en telemetrie te verzamelen en speelt "kiekeboe" met het gedrag en de voorkeuren van gebruikers. "Dit is veel waardevoller dan harde valuta, bitcoins of goud, aangezien het voor de meeste consumentenbedrijven de fundamentele basis is", merkt de flamboyante Rus op. De virusbestrijder stelt dat het dan ook logisch is dat Microsoft in de verleiding komt om een eigen browser, spelplatform en beveiligingsoplossing te lanceren, terwijl de concurrentie langzaam wordt weggedrukt.

Kaspersky besluit zijn betoog door te stellen dat er dan ook geen keuze meer is. "Windows 7 is de laatste versie van Windows waar gebruikers nog een keuze en controle hebben over wat er met hun gegevens gebeurt." Hij ziet dan ook geen reden om een nieuwer besturingssysteem op zijn laptop te installeren. Zeker niet Windows 10. Microsoft stopt echter in 2020 de ondersteuning van Windows 7. "Er kan de komende drie jaar veel veranderen, maar iets vertelt me dat het niet Microsoft zal zijn." Misschien is het dan ook tijd om Mac te overwegen, merkt Kaspersky op. "Als Mac tot dan overleeft en niet een volgende 'Big Brother' zoals Microsoft is geworden."

 

 

 

bron: security.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.