Ga naar inhoud

Herhaalde problemen met extra ssd schijf in DVD bay


lenovo

Aanbevolen berichten

hallo,

Ik draai Win 10 vanop een ssd en werk terzelfdertijd ook met een image van dit OS op een andere ssd in de DVD bay van mijn laptop.

Beide ssd bevatten een primaire partitie en kunnen gewoon onderling worden verwisseld.

De bedoeling is om bij problemen steeds één intacte computer te hebben.

Er is echter een groot probleem :   practisch iedere keer na het opstarten van de computer worden er problemen gemeld op een of andere partitie van een van beide ssd.

Telkens moet er dan een schijfcontrole gebeuren, eenmaal zelfs met fatale afloop.

Gebruik ik de ssd uit de dvd bay als usb drive heb ik dezelfde problemen !

Wat doe ik hier verkeerd ?

Bij voorbaat dank voor iedere suggestie.

mvg...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meningen kunnen verschillen. Ik vind het geen goed idee om op die manier te werken. Ik licht dat toe zodra je me op de volgende vraag even een antwoord geeft.

Er vanuit gaande dat je in je laptop naast je SSD geen traditionele HDD als tweede schijf heb staan, zullen ook je data op je SSD staan. Is dat zo?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor deze vlugge reactie.

 

Er is inderdaad geen traditionele HDD aanwezig.

Beide ssd bevatten een primaire C en een D partitie.

Beide C partities zijn identiek (image gemaakt met Macrium Reflect)

De D partitie van de interne ssd bevat de  belangrijkste data. De D partitie van de tweede ssd wat willekeurige data.

 

mvg...

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, lenovo zei:

Beide ssd bevatten een primaire C en een D partitie.

Hier zie ik eigenlijk het nut niet van in.

Een SSD verdraagt niet goed herhaalde schrijfbewerkingen. Daarom staan je data beter op een traditionele HDD. Lees HIER eens.

In uw plaats zou ik in die DVD bay een traditionele HDD geplaatst hebben om, i.p.v. op je SSD, daar je data op te slaan.

Een enterne HDD is sowieso een must om regelmatige een back-up van je data op te slaan( best synchroniseren). Als je dan ook nog eens regelmatig een Systeembackup op je externe HDD opslaat, dan zit je goed. Een systeembackup is op een half uurtje teruggezet.

Het zou al straf zijn dat moesten je SSD, tweede interne HDD en externe HDD precies op hetzelfde ogenblik crashen.

 

Zoals je nu wil werken moet je twee besturingssystemen up-to-date houden en beschik je op beide schijven niet over dezelfde data en instellingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor de nuttige duiding.

 

De tweede ssd wordt eigenlijk niet zo veel gebruikt :   soms is ze in de dvd bay aanwezig, soms een hele tijd niet.

De voornaamste reden waarom ik deze in stand hou is om altijd een OS in reserve te hebben.

Hoe kan ik anders de image van ssd1 terugzetten bij een corrupt OS op ssd 1 ?  (reeds 2 x met succes gebeurd)

Ik ga als volgt te werk :  om de 3 maanden neem ik met ssd2 als OS een image van ssd1.

Maar zo heb ik nog geen antwoord  op mijn probleem t.t.z.  waarom moet ik steeds schijfcontroles doen als beide ssd aanwezig zijn, iets wat nog nooit is gebeurd  als ik enkel met één interne ssd werk ? Bij Win 10 worden er door het systeem automatisch nog andere partities aangemaakt (o.a. een system reserved).

Kan het zijn dat er in die partities iets wordt weggeschreven dat eigenlijk daar niet thuis hoort ?

 

mvg...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 10-1-2017 om 12:21, lenovo zei:

Maar zo heb ik nog geen antwoord  op mijn probleem t.t.z.  waarom moet ik steeds schijfcontroles doen als beide ssd aanwezig zijn, i

 

Daar zit nu net de angel. Op beide schijven staat een OS en die staan niet in dual-boot. En dat conflicteert. Ik heb het zelf ook al ondervonden.

Vandaar dat ik je manier van werken niet goed vind.

 

Je kunt perfect vanaf je standaard SSD (OS) een systeembackup op een andere schijf (zonder OS) in een mapje opslaan en terugzetten wanneer je wil.

Lees HIER eens. Maar het kan ook met andere programma's zoals bv EaseUS Todo Backup, Macrium Reflect Free, enz.

Neem eens een kijkje in onze handleidingen / Software.

aangepast door droske
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, lenovo zei:

Nogmaals hartelijk dank !

Dat doet altijd deugd. :top:

 

9 uren geleden, lenovo zei:

Ik zal een dual boot overwegen.

Ik zie echter de zin niet in van een dual boot waarbij je twee identiek geconfigureerde systemen nastreeft. Maar het staat je vrij je eigen keuze te maken natuurlijk.

Informeer je vooraf voldoende goed alvorens je daar aan begint. Hier alvast een paar nuttige links.

https://www.schoonepc.nl/nieuwsbrief/multiboot_systeem_opzetten.html

https://www.schoonepc.nl/instal/multibt.html

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.