Ga naar inhoud

Consumentenbond waarschuwt voor Windows 10-update


Aanbevolen berichten

De Consumentenbond waarschuwt voor de aankomende Creators Update voor Windows 10, omdat die "stiekem" gerichte reclame inschakelt. De organisatie baseert zich op een testversie van de update. Met de Creators Update heeft Microsoft verschillende aanpassingen aan de privacy-instellingen doorgevoerd.

Die moeten het eenvoudiger voor gebruikers maken om de belangrijkste privacy-instellingen na de installatie van de update aan te passen Ook de Consumentenbond erkent dit. "Maar in het menu zit een verborgen schuifbalk, die pas tevoorschijn komt als de muis rechts over het scherm zweeft", zo waarschuwt de organisatie. Het gaat om de optie 'laat apps reclame-id gebruiken om advertenties voor u interessanter te maken op basis van uw app-gebruik'. Deze optie staat volgens de Consumentenbond standaard ingeschakeld en geeft Microsoft de mogelijkheid om bij te houden welke software gebruikers gebruiken om gerichte advertenties in de apps op de computer te tonen.

De Consumentenbond roept Microsoft op verborgen opties zichtbaar te maken, zodat gebruikers niet onbewust met reclametracking op hun computer instemmen. In een reactie tegenover de consumentenorganisatie stelt Microsoft dat de conclusies 'voorbarig' zijn. De testversie is bedoeld om feedback te verzamelen voor de volgende update. Daarnaast zijn er al verschillende versies van het privacyscherm verschnenen en blijft die in ontwikkeling. De Creators Update zal waarschijnlijk in april voor Windows 10 verschijnen.

 

 

bron: security.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Microsoft reageert op Windows 10-kritiek Consumentenbond

 

De meeste Windows 10-gebruikers die de aankomende Creators Update installeren zullen alle privacyinstellingen op één pagina te zien krijgen, zo heeft Microsoft in reactie op een bericht van de Consumentenbond aan Security.NL laten weten. Gisteren kwam de Consumentenbond met een bericht dat de Creators Update "stiekem" gerichte reclame inschakelt.

De consumentenorganisatie baseerde zich daarbij op een testversie van Windows 10. Volgens de Consumentenbond zit in het nieuwe privacymenu van de update een verborgen schuifbalk, die pas tevoorschijn komt als de muis rechts over het scherm zweeft. Deze verborgen optie zou reclametracking inschakelen en standaard staan ingeschakeld. In een reactie tegenover de consumentenorganisatie stelde Microsoft al dat de conclusies 'voorbarig' zijn.

"We ontvangen continu feedback en werken steeds aan verbetering van die ervaring. Voor de meeste gebruikers zullen alle privacyinstellingen op één pagina te zien zijn, zonder dat ze hoeven te scrollen. In de gevallen dat de tekst niet op één pagina past voegen we visuele aanwijzingen toe zodat mensen niet vergeten te scrollen", zo laat Microsoft nu aan Security.NL weten. De softwaregigant zegt met de Consumentenbond in contact te willen treden om de aankomende privacyveranderingen te bespreken.

 

 

bron: security.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.