Ga naar inhoud

Zwart scherm Asus K95V


Cederic

Aanbevolen berichten

Beste forumleden,

 

Ik heb een ASUS K95V en krijg op onregelmatige tijdstippen een zwart scherm, het werkt af en toe en dan werkt het ook prima, geen lijnen of delen dat niet werken.

- Scherm is zwart (ook geen muis pointer) al is het scherm nog steeds gevoed, want ik zie dat het nog opgelicht is. 

- Als ik het via de HDMI-uitgang op een extern scherm aansluit heb ik nog steeds beeld. Daaruit leid ik af dat het niet aan de grafische kaart ligt.

 

Mijn vermoeden gaat uit naar een vals contact, maar dat verklaart niet waarom het op sommige momenten wel werkt, zonder dat de laptop wordt aangeraakt. Alvorens de computer open te gooien wil ik graag jullie bedenkingen en/of troubleshooting.

 

Alvast bedankt voor de te nemen moeite.

Met vriendelijke groet,

Cederic

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom op ons forum.:welkom:

 

Ik vrees dat de kabel die van het moederbord naar het beeldscherm gaat beschadigd is ter hoogte van de doorvoer via één van de scharnieren.

Beweeg eens met de klep van de laptop op en neer, merk je dan iets aan de beeldweergave?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Droske, 

Bedankt voor je reactie, dit klinkt logisch. Ik herinner me destijds wanneer de problemen zich voor het eerst voordeden dat ik het kon oplossen door wat op de bovenkant van het scherm te duwen zodat de scharnieren onder druk kwamen te staan. Dat was ook 1 van de redenen waarom ik direct aan een vals contact dacht. Is dit een veelvoorkomend defect? Jammer genoeg helpt druk uitoefenen niet meer, op- en neerbewegen van de klep heeft ook geen effect. waarschijnlijk geeft het af en toe een goed contact waardoor het beeldscherm heel even werkt.

Ik veronderstel dat dit kabeltje te vervangen valt?

Groeten 

Cederic

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is inderdaad een defect dat bij bepaalde merken en modellen al eens voor komt.

 

11 minuten geleden, Cederic zei:

Ik veronderstel dat dit kabeltje te vervangen valt?

https://www.replacedirect.be/nl/category/253455-101036/asus-k95-series-laptop-lcd-kabels.html#brand

Je moet er enkel nog het overeenkomstige model aanklikken. Kijk nog eens goed op het labeltje van je laptop want het modelnummer dat je eerder gaf klopt niet helemaal denk ik.

 

En deze: http://www.ebay.ie/itm/Asus-K95V-Screen-cable-DC02001FZ10-Used-UNTESTED-/152699807780?hash=item238d9e2824:g:SiwAAOSw0bxZtpKf

 

Bestel geen nieuw kabeltje zolang je niet 100% zeker bent dat daar het probleem zit.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Droske,

Bedankt voor de hulp, het is inderdaad het model K95VM-YZ007V.

Er zit weinig anders op dan het daar te zoeken, volgens mij ligt het niet aan het scherm want soms werkt het prima. Ik heb ondertussen wat YouTube-video's bekeken over gelijkaardige problemen en m.i. ligt het aan het scherm of het lcd-kabeltje. Heb je nog andere ideeën hoe ik dat vermoeden kan bevestigen behalve het kabeltje te bestellen en te vervangen? En dat brengt me tot de volgende vraag, waar kan ik een service manual verkrijgen of stappenplan om de laptop op de correcte manier uit elkaar te halen. Ik heb een elektronica-opleiding genoten, maar heb nog maar weinig laptops uit elkaar gehaald. Er zijn weinig tot geen video's die me exact vertellen hoe ik dit, voor dit specifieke model, moet doen. Ik wil geen misbruik maken van je behulpzaamheid, maar een duwtje in de juiste richting is zeer welkom. 😁

aangepast door Cederic
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Beste forumleden, 

 

Heeft er iemand een idee hoe ik kan uitzoeken of het aan de grafische kaart ligt of aan het lcd-kabeltje? 

Enkele vaststellingen:

  • Scherm werkt soms, en dan valt het plots uit. Het scherm werkt nog want ik kan de lichtintensiteit nog aanpassen, ik zie als het ware de witte schermverlichting toe- of afnemen. Na verloop van tijd komt het beeld weer terug, zonder lijnen,vervormingen e.d.
  • Het scherm of scharnieren bewegen/belasten heeft geen effect.
  • als ik een extern scherm aansluit via HDMI heb ik een perfect beeld.
  • Ik vermoed dat het een geïntegreerde videochip is dus een andere grafische kaart gebruiken om te testen is geen optie.

Alvast bedankt voor jullie reacties. 

Mvg 

Cederic

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, Cederic zei:

als ik een extern scherm aansluit via HDMI heb ik een perfect beeld.

Dat is een duidelijk bewijs dat er met de videokaart (chip) niets mis is.

Het probleem zit dus ergens na je videokaart. Afgaande op je beschrijvingen van het probleem is het signaal kabeltje de hoofdverdachte.

 

Ik sta er eerlijk gezegd van te kijken we gedurende 3 maand niets meer van je gehoord hebben hoewel het probleem er nog steeds is. Vreemd!

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, droske zei:

Ik sta er eerlijk gezegd van te kijken we gedurende 3 maand niets meer van je gehoord hebben hoewel het probleem er nog steeds is. Vreemd!

Klopt, door omstandigheden en andere prioriteiten is het probleem van de laptop helemaal onderaan mijn to do-lijst terechtgekomen. Een signaalkabeltje van een laptop vervangen is dan ook geen quickfix-oplossing en moest helaas wachten totdat ik hier tijd voor had.

 

Ik ga het kabeltje eerstdaags bestellen en van zodra ik het heb ontvangen ga ik ermee aan de slag. I'll keep you posted.

 

Iemand enig idee waar ik een service manual kan vinden? Van mijn type laptop is er betrekkelijk weinig te vinden op het net. Ik heb wel een goed plan van aanpak, maar niets zo gemakkelijk als een " step by step" die je aandacht vestigt op de ene vijsje dat ik over het hoofd zag.

 

Nogmaals bedankt voor je reactie Droske.

Groeten

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.