Ga naar inhoud

Laptop sluit automatisch af na verwijderen stroomkabel


elham

Aanbevolen berichten

Enkele dagen terug heb ik een nieuwe accu besteld van hardwarecity.nl. De eerste dagen werke de accu prima zonder problemen, echter sinds vandaag raakt de accu plotseling razendsnel leeg; wanneer ik mijn laptop enige tijd verbonden heb met de stroomkabel geeft hij aan dat de accu 100% geladen is, zodra ik de stroomkabel loskoppel schakelt de laptop zich binnen enkele seconden uit en krijg ik hem ook niet meer aan. Wanneer ik de stroomkabel weer aansluit gaat hij vervolgens weer gewoon normaal aan en dan zie ik dat de accu 0% geladen is. Binnen enkele minuten geeft hij weer aan de accu 100% geladen.

 

Hier is de rapport energie-efficiëntiediagnose: 

Accu:Accugegevens
 
Accu-id MS-16F2
Fabrikant  
Serienummer  
Accutype LION
Lange termijn 1
Ontwerpcapaciteit 73260
Laatst volledig opgeladen 109890

 

Hoe los ik dit op?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit ben ik tegengekomen:

"With lithium ion batteries, it doesn't matter how long you charge your new laptop before using it. This wasn't the case with nickel-based batteries, which had to be fully charged the first time. Lithium ion batteries are prepared when they are manufactured so you don't have to go through the full-charging process before using them."
https://itstillworks.com/long-charge-new-laptop-battery-5261076.html 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er circuleren heel tegenstrijdige verhalen over het gebruik van Lion accu's.

Echter, probeer het volgende eens:

 

Batterij handmatig kalibreren

Hoewel er laptopfabrikanten zijn die tools meeleveren waarmee je de batterij automatisch kunt kalibreren, zijn die tools niet voor iedere laptop beschikbaar. Bovendien is handmatig kalibreren interessant, omdat je dan enigszins in de gaten hebt waar het precies om draait.

Om de batterij van je laptop te kalibreren, laad je de laptop eerst volledig op, dus tot 100 procent. Vervolgens laat je de batterij minstens twee uur rusten door de laptop aan de oplader te laten hangen, zodat deze op netstroom draait en de batterij de kans krijgt om af te koelen.

In het Configuratiescherm stel je nu in dat de laptop naar Slaapstand moet overschakelen wanneer er nog 5 procent batterij over is. Koppel de oplader los. Je kunt nu je laptop gewoon blijven gebruiken tot deze de 5 procent bereikt, of je kunt hem gewoon aan laten staan zonder te gebruiken. Zorg er in het laatste geval dan voor dat de laptop niet in slaapmodus glipt omdat je hem niet gebruikt, anders heeft het proces weinig zin.

Wanneer de computer eenmaal in de slaapmodus schiet bij 5 procent, laat deze dan minstens 5 uur rusten. Pak daarna de oplader er weer bij en laad de laptop op tot de volledige 100 procent (je kunt je laptop gewoon gebruiken tijdens het opladen). Wanneer je de laptop vanaf nu gebruikt, zal de weergave van de resterende capaciteit beter overeenkomen met de werkelijkheid.

 

Bron: https://computertotaal.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas werkt het niet, zodra ik de stroom kabel eruit doe gaat de laptop uit...ik ben op het internet verder tegengekomen dat het in sommige gevallen ook aan de power settings kan liggen...maar ik heb nooit iets aan de power settings aangepast en ik zou ook niet weten hoe dat moet. 

 

Nog verdere opties?

aangepast door elham
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, elham zei:

ik ben op het internet verder tegengekomen dat het in sommige gevallen ook aan de power settings kan liggen...

Dan denk ik eerder aan een defect in het laadcircuit van de laptop. Dat zit in het moederbord geïntegreerd. In dat geval moet het moederbord vervangen worden. Gezien de hoge prijs van een moederbord (honderden euro's) is het vaak niet de moeite waard om die kosten te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar dan zou de accu toch al meteen problemen moeten geven? De eerste 4 dagen toonde de accu eigenlijk geen problemen, het laadde prima op waarna het binnen enkele uren leeg liep waarna ik het weer nornaal kon opladen. De huidige probleem begon uit het niets gisteren ochtend.....

aangepast door elham
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.