Ga naar inhoud

Windows 98 installeren op een pc waar xp home opstaat


Gast *Ingrid*

Aanbevolen berichten

Gast *Ingrid*

Hallo,

Graag had ik jullie hulp gehad ivm windows 98

Ik wil deze op een hele oude pc zetten waar nu xp home opstaat.

Het is een pentium 2 dus is het beter als ik de windows 98 erop zet.

Nu heb ik een officiele cd rom en opstartdiskette kunnen bemachtigen

Ik heb alleen geen idee hoe ik de xp eraf kan krijgen en de windows 98 erop kan zetten.

Dus graag jullie hulp, liefst stap voor stap beschreven.

Groetjes Ingrid

Link naar reactie
Delen op andere sites

De windows xp die er nu opstaat staat waarschijnlijk in ntfs en die partitie moet je weg doen ,

Met de opstart diskette , daarmee opstarten en fdisk in typen en dan de niet dos partitie verwijderen en een nieuwe aanmaken in fat 32

en dan onderstaande volgen

8 ) Zorg er voor dat je kunt opstarten van diskette. (je bios moet zo ingesteld zijn dat eerst het diskette station wordt opgevraagd en dan je harde schijf.Dus (a: c: ) of (first boot device -> floppy, second boot device -> HD-0).

9) Kies dan Save & exit en kies Yes (Y).

10) Plaats je cd-rom in je cd-rom / dvd-rom lezer en je opstartdiskette in je diskette station.

11) Kies Computer opstarten zonder cd-rom ondersteuning.

12) in dos type je: FORMAT C: /U en dan druk je [ENTER]. Er wordt gevraagd of je die schijf formateren wilt dus kies Ja of Yes (J of Y).Als dat achter de rug is geef je een naam van maximum 11 tekens met spatie inbegrepen.Druk op enter en je bent er uit.

13) Druk op RESET.

14) Kies nu windows setup starten van cd-rom.

15)Hou je cd-key klaar voor straks.

16) Volg de instructies op het scherm (kies je voor aangepast (advanced) dan kan je zelf bepalen wat je wilt hebben in windows 98 (se) of Me.

17) als hij vraagt om een diskette te maken kies anuleren en verwijder die opstartdiskette die je juist had steken.

18 ) Setup zal nu de bestanden naar HD kopieren.

19) Pc wordt herstart en er wordt nu naar nieuwe hardware gezocht.

20) Pc wordt weer herstart.

21) Nu gaat setup de drivers installeren en de componenten zoals het startmenu, de landcode instellen.

22) Het nodige wordt nog ingesteld en je windows is klaar.

23) Je pc wordt voor de laatste keer herstart; nu kom je in windows terecht.Ps.:Voor toetsenbord moet je hebben "Nederlands belgie, belgish punt"..

Pc hardware drivers installeren.

1) zorg er eerst voor dat je netwerkkaart werkt in windows -> normaal is dat in 98 se of me al het geval, zo niet drivers installeren.

2) dan in IE de proxy's juist zetten .

3) Dan installeer je je moederbord (chipset drivers) alvorens je de rest installeert.

4) Dan de recentste driver van je 3d kaart.

5) Dan de recentste driver van je geluidskaart + geluidskaart software.

6 ) Dan de rest van je (insteekkaarten) hardware (moest je nog een printer of scanner of

zo van die hardware hebben).

7) Dan kan je gaan denken om je systeem software te installeren (virusscanner + firewall).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast *Ingrid*

Hallo Pancho

Eerst ff wat algemene info

partitie type mbytes systeem gebruik

c pri dos 6142 fat32 100%

Ik heb de stappen tot en met 14 kunnen volgen, misschien is de pri dos niet goed?

in ieder geval krijg ik dus de set up op het scherm en krijg dan de volgende mededeling te zien.

Set up bereidt de installatie van windows voor.

Een ogenblik geduld, set up wordt geïnitialiseerd.

De maximum omvang van een uitvoerbaar progamma dient voor de set up ten minste 442368 bytes te zijn.

verwijder alle diskettes uit de stations en druk op een toets om het systeem opnieuw op te starten.

dus de set up doet hij niet.

graag advies

groetjes Ingrid

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik denk dat de c partitie wat te klein is , je zal terug moeten beginnen met fdisk en dan alle parties weg doen en één geheel van maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

het is ook al zolang geleden hé !

hoe groot is die schijf ?

ik heb toch het gedacht dat die primare c te klein is , je moet eens nazien met de opstart diskette en fdisk te doen en dan dacht ik 4 drukken dat die schijf toch nog andere partities heeft , in het begin moet je ergens aangeven om de hele schijf te gebruiken.

anders zou ik het niet meer weten , het is niet makkelijk als je het zelf niet kunt zien hé, mischien zie ik iets over het hoofd ? en hier zullen nog wel crakken zitten hoop ik voor u.

groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast *Ingrid*

de totale schijfruimte is 6142 mb

Ik heb verder zitten googelen en dan kom ik op een engelstalige site uit en ik kan geen engels dus houd het voor mij op

Error Message: Windows Setup Requires Largest Executable Program Size to Be at Least 4,442,368 Bytes

Misschien toch maar weer de xp erop zetten, de pc wordt dan wel erg traag.....

Hopelijk kan jij me iets wijzer maken?

In ieder geval bedankt voor de moeite...

groetjes Ingrid

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast *Ingrid*

ik heb het eens geprobeerd maar de pc geeft aan bij scandisk c dat er fouten zijn die hij niet kan herstellen dus momenteel heb ik xp er weer opgezet, evengoed bedankt voor de moeite.

Groetjes Ingrid

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.