Ga naar inhoud

Verse win 10 en backup


Francois51

Aanbevolen berichten

Goede avond forum gebruikers,

 

Een vraagje voor de Laptop van de dochter , ze heeft een laptop van HP met interne HD 500 gb en 4 gb werkgeheugen , aangekocht zo'n 5 jaar geleden en destijds stond er win 8.1 op als ik mij niet vergis .Deze laptop wordt meestal gebruikt voor mails , via microsoft outlook  en foto's ,verder doet ze al eens wat opzoekwerk via internet ...geen films, geen spelletjes etc .Op het einde dat je win 8 kon upgraden naar 10 heeft ze dat ook gedaan .Maar ondertussen is de laptop traag geworden en als je hem aanzet ,10-15 min. en soms langer eer hij opstart is geen uitzondering.

 

Mijn idee was , ik haal die HD eruit  ( doe er verder niets mee ..leg hem in de kast ,in geval als het toch moest mislukken ) ik plaats een SSD  en hierop zet ik een verse windows 10 , die ik erop zet via een USB opstart stick ... maar dan hé , kan ik dan de programm's die op de Hd staan  ,microsoft office die ik had aangekocht  ,foto's etc ...overzetten naar de SSD ?  ik heb wel een externe HD en een SSD is nog te kopen .

 

dus de vraag is ,kan dit en hoe moet ik dit doen .

 

Ben geen computer expert  ,maar de ssd plaatsen en er win 10 opzetten zal wel lukken , dit heb ik dit jaar ook gedaan in de laptop van de kleinzoon ....hier stonden geen programma's op , enkele spelletjes en foto's  ...dus dit is goed verlopen en hij blij dat dat ding snel opstart en zijn vlucht simulator ( aangekocht op steam ) ook redelijk goed werkt .

 

grt,

 

françois

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, Francois51 zei:

Ben geen computer expert  ,maar de ssd plaatsen en er win 10 opzetten zal wel lukken

Dat scheelt al een slok op een borrel.

 

9 minuten geleden, Francois51 zei:

ik heb wel een externe HD

Dan ga ik er vanuit dat je regelmatig een back-up van je data hebt gemaakt. Maak er sowieso een van de huidige stand van zaken.

Als je in MS Outlook een POP3 account hebt ingesteld dan zijn alle data van die account als pst bestand opgeslagen in de map: Documenten\Outlook-bestanden. Plaats er een kopie van op je externe harde schijf, zodat je dat pst bestand later in je Outlook kunt importeren.

Vergeet ook de Favorieten (bladwijzers) van de browser('s) niet op de ext. hdd op te slaan (exporteren).

 

Neem nota van de programma's die op je huidige systeem zijn geïnstalleerd en installeer enkel de programma's die je echt nodig hebt opnieuw. Ze gewoon kopiëren van je huidig systeem naar de nieuwe installatie gaat niet. Vaak staan er programma's op de computer die standaard door de fabrikant van de computer zijn meegeleverd en die je absoluut niet nodig hebt.

Van programma's die je legaal hebt aangekocht moet je ook de licentiesleutel hebben, dat is de logica. Je kunt die programma's probleemloos opnieuw downloaden en daarna opnieuw installeren middels gebruik van de aangekochte licentiesleutel. Misschien beschik je zelfs nog over een Windows 10 compatibele installatie CD/DVD.

 

Sommige laptop bieden de mogelijkheid om een tweede "schijf" in te bouwen. In dat geval kun je de huidige schijf nadien inbouwen, leeg maken en gebruiken als data opslag.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Droske,

 

Dank voor de reactie ...ga het zeker aandachtig lezen , zal het meerdere keren moeten lezen hoor ...

Een Back up heb ik nog NOOIT gemaakt ,omdat ik niet weet hoe het moet , omdat ik geen comp. kenner ben , pruts ik liever niet , probeer ik zo weinig mogelijk uit te proberen ,want als het vastloopt ben ik de klos hé .

 

Ik denk altijd ,als iets goed loopt is afblijven de boodschap !! Denk niet dat de mogelijkheid bestaat om een tweede HD in te bouwen ...maar ik hou liever de HD bij ,mocht er later toch wat gebeuren dat hij terug te plaatsen is. Die microsoft office, ja die kan ik gewoon installeren ...maar dan staan de mails er niet op , en ik weet dat de dochter veel mails wil bijhouden ,mails die voor haar belangrijk zijn ...verzekeringen,contracten , schoolwerk en les voorbereidingen ( heeft les gegeven in het secundair onderwijs ) ,dus die dingen wil ze zeker niet kwijt .

 

Ik hoopte dat er een mogelijkheid zou zijn ,om een complete back up te maken van wat er op de HD staat ,maar DAN ZONDER de win 10 , de win 10 die er nu opstaat ,maar volgens ik al heb gelezen geen echte win 10 is ,maar een win 10 door upgrades van win 8 naar win 10. Dus ik bedoel, verse win 10 installeren op de SSD en dan hopla , die complete back up van de HD ...copieren of overslepen naar de SSD ....maar volgens ik dus lees van U >>>Ze gewoon kopiëren van je huidig systeem naar de nieuwe installatie gaat niet ....da's natuurlijk jammer.

 

grt

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

He droske

 

Je schreef ook >>>Misschien beschik je zelfs nog over een Windows 10 compatibele installatie CD/DVD.  er waren bij deze HP geen cd/dvd's bij ...als ik hem destijds voor de éérste keer aan heb gezet ,kreeg ik de melding dat ik herstel ( of zoiets ) dvd's kon maken , dit was éénmalig en dat heb ik dan ook gedaan ,denk een stuk of 4 dvd's ...maar dan spreken we over de win 8.1 hé , dus daar zijn we niets mee denk ik , en of ze die nog weet liggen is een andere vraag !

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, Francois51 zei:

Een Back up heb ik nog NOOIT gemaakt

Euh... Daar dient toch een externe harde schijf voor en voor niets anders.

 

Alles kun je leren hé. Back-ups maken is een absolute must.

Je gaat toch ook niet met je auto van huis zonder reservewiel of alternatief...

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, Francois51 zei:

He droske

 

Je schreef ook >>>Misschien beschik je zelfs nog over een Windows 10 compatibele installatie CD/DVD.  er waren bij deze HP geen cd/dvd's bij ...als ik hem destijds voor de éérste keer aan heb gezet ,kreeg ik de melding dat ik herstel ( of zoiets ) dvd's kon maken , dit was éénmalig en dat heb ik dan ook gedaan ,denk een stuk of 4 dvd's ...maar dan spreken we over de win 8.1 hé , dus daar zijn we niets mee denk ik , en of ze die nog weet liggen is een andere vraag !

Dat is iets helemaal anders, dat zijn herstel schijfjes voor die Windows 8.1 installatie, maar daar heb je nu toch niets meer aan. Ik bedoel installatie CD/DVD schijfjes van programma's die je ooit voor haar hebt aangekocht, zoals bv Microsoft Office. Als het om een Office 365 gaat dan zit die licentie in de Microsoft account vervat waarmee die is aangekocht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden, droske zei:

Euh... Daar dient toch een externe harde schijf voor en voor niets anders.

 

Alles kun je leren hé. Back-ups maken is een absolute must.

Je gaat toch ook niet met je auto van huis zonder reservewiel of alternatief...

Ik gebruik die HD enkel voor foto's en filmpjes die ik gemaakt heb en meestal van de kleinzoon ,

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.