Ga naar inhoud

hoe snelheid en bereik wifi en internet verhogen : router of extender


robantwerp

Aanbevolen berichten

Hallo

Ben een leek inzake internet maar Proximus heeft na 6 jaar onze problemen nog altijd niet opgelost.

We hebben een gewone Bbox3 (normaal met 2,4 en 5gh maar van laatste weten we niet of de technieker dit wel heeft geactiveerd). Nu met pakket Familius zou inkomend snelheid 100mb moeten zijn maar is eerder rond de 50mb.

We werken in huis haast uitsluitend met wifi draadloos (wel twee devolo adapters voor stopcontact nodig gehad om toch nog signaal in de living te krijgen)

Twee kinderen die op eigen PS4 gamen en netflix streamen en wij die ook nog netflix kijken maakt dat onze snelheid eerder rond de 25mb is (in goede dagen) anders eerder rond de 12 à 18mb.

Op verdieping vlak erboven is het wifi signaal al te zwak zodat ik me een aparte orange flybox heb aangeschaft

Wat ik wil bereiken is dus overal in huis snel(ler) internet (minstens 50mb) krijgen + ook nog redelijk internet in de chalet achtertuin, zo'n 25 meter van de b-box. Onze electriciteitsleiding is wel niet 100% in orde dus daar zit soms storing op, vandaar dat we liever draadloos werken maar dan lijken de muren/deuren etc. tegen te werken.

Er is al 5 keer een 'technieker' van proximus geweest en enige dat die deden was 3 keer een andere Bbox plaatsen en wat aan kanaal veranderen. Eén heeft zelfs alle wifi-repeaters en aangesloten lampen etc. uit stopcontacten gehaald zeggende dat dit het signaal verzwakt.

Vraagjes

1. Moeten we de toestellen niet beter op 5gh inloggen ipv 2,4 ? Zo ja is dat met zelfde wachtwoord (hebben zo'n stickertje van proximus gekregen) - waarom hebben de techniekers dat dan nooit gedaan/uitgelegd ?

2. Wat ik niet begrijp is dat men bij de wifi extenders en routers spreekt van snelheden van 600mb tot zelfs 3000mb. Ik heb nu amper 25mb dus maakt het dan verschil welke extender ? Proximus en Telenet spreken toch voor particulieren over snelheden tot maar 100 of 200mb ?

Ook staat er nergens bij tot hoeveel meter de extender van de Bbox (of router?) kan geplaatst worden enkel de snelheden. In de comments zeggen klanten meestal binnen de 7-8 meter maar ik zoek dus eentje die tot 10-15 meter kan geplaatst maar weet niet of zulke bestaat ?

2. Mijn vraag is verder dus of ik nu eerder best een nieuwe (mesh) router koop - die moet toch ook niet direct naast de Bbox staan - dan wel een goede wifi-extender. Ik heb ook smart plugs gekocht van TP + google nest voor google home, neem ik dan best router of extender ook van TP of ASUS RTAC88U 'gaming router' ?

3. En tenslotte bestaat er een goede wifi-extender die signaal van binnen in de living tot 15 - 20 meter naar buiten zou kunnen sturen zodat ik daar nog makkelijk netflix kan kijken ? Anders wellicht proberen met extra power adapter in de chalet (maar extra uitbreiding van Devolo voor 1 stuk is wel duur 113,00 EUR) ?

 

Dank voor alle nuttige tips

Rob

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, robantwerp zei:

Wat ik niet begrijp is dat men bij de wifi extenders en routers spreekt van snelheden van 600mb tot zelfs 3000mb. Ik heb nu amper 25mb

De flessenhals zit bijna zeker bij Proximus. Als je de pech hebt dat er veel Proximus klanten op dezelfde lijn zitten dan heb je dergelijke ellende. Je betaalt natuurlijk wel voor een hogere snelheid. Heb je de klantendienst al eens laten verstaan dat je van provider gaat veranderen als ze de beloofde snelheid niet kunnen leveren? Ze moeten leveren waar je voor betaalt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.