Ga naar inhoud

Computer start niet op zolang GPU aangesloten is


justize

Aanbevolen berichten

Goedendag,

Mijn PC start niet op zolang de GPU pinnen zijn aangesloten.
Dit kwam naar voren een aantal maanden geleden toen mijn pc opeens niet meer aanging en het constant in windows herstel kwam.
Ik had toen alles geprobeerd wat naar voren kwam (herstel, opnieuw installeren, etc.) maar veel was er geen resultaat of kreeg zelfs een error en zei dat het niet werkte.
Toen had ik mn videokaart eruit gehaald en alles werkte prima. Dus ik dacht dat het aan mijn videokaart lag.

Ik had gister een nieuwe GPU gehaald, maar ik heb daarmee precies hetzelfde probleem... (de fans draaien wel en de GPU geeft een groen ligt dat t dus aangesloten is als ik de pc probeer op te starten).
Gister heb ik ook mijn bios gereset aangezien ik gezien heb dat het wellicht daaraan kan liggen, maar dat is dus ook niet het probleem.

Hierbij denk ik dat het aan mijn PSU of moederboard ligt.
Heeft iemand enig idee hoe ik dit kan testen, of enige suggesties of het ergens anders aan kan liggen etc?

Mijn pc specs:
Windows 10 64bit
CPU: Intel Core i5 2500K @ 3.30GHz
MOB: ASRock H61DE/S3 (CPUSocket)
Ram: 8,00GB Dual-Channel DDR3 @ 532MHz

Alvast bedankt voor de moeite.

Met vriendelijke groet,

Carsten

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, justize zei:

Toen had ik mn videokaart eruit gehaald en alles werkte prima.

Van dan af werd de beeldweergave overgenomen door de interne videoadapter.

Misschien ben je al eens in de bios aan de slag geweest en daar de instellingen gewijzigd?

Ofwel is er iets mis met de PCiExpress poort.

  • Kijk eens of de contacten proper zijn.
  • Druk je de videokaart ook voldoende goed in?

 

In het slechtste geval zou het moederbord kunnen beschadigd zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 30/11/2019 om 21:42, droske zei:

Van dan af werd de beeldweergave overgenomen door de interne videoadapter.

Misschien ben je al eens in de bios aan de slag geweest en daar de instellingen gewijzigd?

Ofwel is er iets mis met de PCiExpress poort.

  • Kijk eens of de contacten proper zijn.
  • Druk je de videokaart ook voldoende goed in?

 

In het slechtste geval zou het moederbord kunnen beschadigd zijn.

Dag Droske, bedankt voor je reactie. 

Met de contacten bedoel je de PCI-E? Want het rare was dat dit van de ene naar de andere dag naar voren kwam.

Ik had niets aan mijn pc veranderd. 

Zo ook niets aan mijn videokaart. Ook geeft hij met de nieuwe videokaart aan dat het werkt (het groene licht op de GPU en ook de fans die draaien). 

 

Dus je denkt dat dit het moederboard is? 

Ik hoorde van iemand anders dat het aan de PSU kan liggen, Is denk je mogelijk dat de ''sterkte'' van een PSU achteruit gaat en hij dus nu een GPU samen met de moederboard niet meer aankan? Het is zo'n 5-6 jaar oud en is een Crossair 650W. 

 

Fijne dag!

 

Carsten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk eerst nog eens na of het probleem aan de driver van de videokaart te wijten is.

 

Start de computer op zonder videokaart. Dat zou dus moeten gaan.

Klik met de rechter muisknop op Start en kies "Apparaatbeheer".

Klik op "Beeldschermadapters".

Daar zou o.a. ook de naam van de videokaart moeten staan waarmee je dat probleem hebt. NVIDIA of RADEON?

Klik met de rechter muisknop op die kaart en kies voor "Apparaat verwijderen".

Sluit de pc af.

 

Start nog eens opnieuw op en kijk in apparaatbeheer of die videokaart wel degelijk verwijderd is. Zo ja, sluit de pc opnieuw af.

 

Plaats nu de videokaart en start de computer op.

 

Windows zou nu de driver automatisch opnieuw moeten installeren.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.