Ga naar inhoud

Microsoft: betalen van ransomware vaak enige optie voor bedrijven


Aanbevolen berichten

Bedrijven en organisaties die door ransomware zijn getroffen hebben vaak geen andere optie dan te betalen om hun gegevens terug te krijgen, aldus Microsoft. De softwaregigant wordt geregeld door getroffen klanten gevraagd of ze na een ransomware-aanval het gevraagde losgeld moeten betalen. Microsoft moedigt het betalen niet aan, maar stelt dat organisaties in de praktijk vaak beperkte opties hebben.

"De pijnlijke waarheid voor de meeste organisaties is dat het betalen van het losgeld vaak de enige optie is", zegt Microsofts Ola Peters. De optie om systemen te herstellen is door het ontbreken van goede back-ups, of omdat die door de ransomware zijn versleuteld, niet meer aanwezig. Peters merkt op dat tal van Amerikaanse steden door ransomware zijn getroffen waarbij ook de back-ups werden versleuteld of verwijderd.

"We moedigen slachtoffers van ransomware nooit aan om te betalen. Het betalen van het losgeld is vaak kostbaar, gevaarlijk en versterkt de capaciteiten van de aanvallers om hun operaties voort te zetten", gaat Peters verder. Daarnaast is er geen garantie dat het betalen ook een decryptiesleutel oplevert waarmee bestanden zijn te herstellen.

Microsoft adviseert bedrijven dan ook om goed voorbereid te zijn op ransomware-infecties en andere cyberincidenten. Zo wordt aangeraden om e-mail te filteren, beveiligingsupdates te installeren, up-to-date antivirussoftware te gebruiken, beheerdersaccounts en standaard gebruikersaccounts te scheiden. "Het scheiden van deze geprivilegieerde accounts zorgt niet alleen voor het handhaven van de juiste access control, maar zorgt er ook voor dat één enkel gecompromitteerd account niet tot een volledig gecompromitteerde omgeving leidt", merkt Peters op.

Afsluitend krijgen organisaties het advies om whitelisting toe te passen en regelmatig back-ups te maken die op een secondaire locatie worden bewaard. "Het is van het grootste belang dat alle getroffen bestanden eenvoudig zijn te herstellen via een goede back-up op een tweede locatie die niet door de ransomware is getroffen", besluit Peters.

 

 

bron: security.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 20/12/2019 om 05:50, Captain Kirk zei:

De optie om systemen te herstellen is door het ontbreken van goede back-ups, of omdat die door de ransomware zijn versleuteld, niet meer aanwezig.

Het is toch onwaarschijnlijk dat bedrijven niet over goede back-ups beschikken hé. Dat is toch echt onprofessioneel. Normaal hoort hun back-up medium ook door hunzelf versleuteld te zijn.

Aan particulieren herhaal ik voortdurend dat ze hun externe schijf met hun back-ups NOOIT permanent aan hun pc mogen gekoppeld laten. Ook hier op het forum herhaal ik het regelmatig en toch merk ik geregeld op dat behoorlijk veel gebruikers die externe HDD permanent aangesloten hebben. Onbegrijpelijk!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.