Ga naar inhoud

Bedrijven beschuldigd van het illegaal uploaden van privédata naar Facebook voor advertenties


Aanbevolen berichten

Verschillende bedrijven uploaden privédata naar Facebook om gebruikers op het platform gerichte advertenties te tonen, zonder dat ze deze gegevens mogen gebruiken, zo stelt Privacy International op basis van eigen onderzoek. Adverteerders en bedrijven kunnen persoonlijke data die ze van internetgebruikers hebben, zoals e-mailadressen of telefoonnummers, uploaden naar Facebook, om deze gebruikers vervolgens gerichte advertenties op het platform te laten zien.

Onderzoekers van Privacy International ontdekten dat hun privédata was geüpload door bedrijven met wie ze geen enkele relatie hadden. Het bleek vervolgens een zeer lastig en tijdrovend proces om te achterhalen hoe deze bedrijven aan de data waren gekomen, als dat al lukte. Wat duidelijk werd is dat sommige bedrijven op Facebook adverteren met gegevens die ze niet mogen gebruiken, zo laat de privacyorganisatie weten.

"Het maakt niet alleen duidelijk hoe weinig gebruikers kunnen weten over wat er achter de schermen plaatsvindt, als het om online gerichte advertenties gaat, maar legt ook ongeoorloofde praktijken bloot", aldus Privacy International. "Keer op keer was er geen transparantie of juridische rechtvaardiging voor het uploaden en gebruik van deze data en dat is slechts het begin."

De onderzoekers stellen dat er verschillende redenen kunnen zijn hoe de bedrijven aan de data kwamen. Zo komt het voor dat een bedrijf nooit zijn klantenbestand heeft opgeschoond. Een andere mogelijkheid is dat een bedrijf gegevens bij een andere partij heeft gekocht en heeft samengevoegd met de eigen klantenlijst. Marketingbedrijven die bedrijven lijsten met potentiële klanten aanbieden kunnen ook een oorzaak zijn.

"Maar wat de reden ook is, het resultaat is problematisch en roept vragen onder de databeschermingswetgeving op", stelt Privacy International. Onder andere datingapp Happn, Led Zeppelin, Volkswagen, Cisco en Dr Oetker bleken gegevens van de onderzoekers naar Facebook te hebben geüpload, ook al hadden die geen relatie met de bedrijven.

Een deel van het probleem wordt ook door Facebook veroorzaakt, zo stellen de onderzoekers. Facebook biedt gebruikers wel een tool die uitlegt waarom ze bepaalde advertenties te zien krijgen, maar de gegeven informatie is zeer summier. Zo wordt bijvoorbeeld onduidelijk waar de adverteerder de naar Facebook geüploade informatie vandaan heeft.

Ook blijkt het niet eenvoudig om de betreffende adverteerder te benaderen. Facebook linkt vaak alleen naar de Facebookpagina van de onderneming, wat inhoudt dat gebruikers Facebook nog meer moeten gebruiken of zelf op zoek moeten gaan naar contactgegevens. "Dit is geen acceptabele situatie voor mensen die hun rechten willen uitoefenen en informatie zoeken over bedrijven die hun persoonlijke data gebruiken en hieraan verdienen", aldus Privacy International.

Ook de informatie die Facebook via de "Download Your Information" tool biedt blijkt onnauwkeurig. Privacy International wil dan ook dat Facebook de informatievoorziening aan gebruikers verbetert. De huidige tools zijn namelijk niet effectief en behulpzaam, wat gebruikers hindert bij het uitoefenen van hun rechten.

 

bron: security.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.