Ga naar inhoud

Scherm oude laptop defect


filipvd

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik heb een oude laptop, waarvan het scherm kapot is. Al enkele weken kwamen er soms zwarte strepen op; echter als ik het scherm in een bepaalde positie liet staan en er rechts onder licht op duwde, kreeg ik weer een normaal beeld.

Nu is scherm per ongeluk dichtgeklapt, en krijg ik alleen nog maar zwart scherm, wat ik ook probeer.

Volgens mij is scherm dus stuk.

 

Nu zou ik in principe een nieuw scherm kunnen laten plaatsen. Echter, dit is een oude laptop, die bovendien al heel traag geworden is. Ik gebruikte hem enkel nog omdat mijn boekhoudprogramma er op staat, en dit nog nooit is overgezet naar een andere laptop.

 

Kan ik een ander scherm aan de laptop koppelen -> waarschijnlijk niet zonder dat je bepaalde instellingen doet, en gezien scherm kapot is zal dit niet gaan...

 

Kan ik de programma's en bestanden laten overzetten naar een andere laptop, zonder dat scherm moet hersteld worden?

 

Alvast bedankt voor de tips

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minuten geleden, filipvd zei:

Kan ik een ander scherm aan de laptop koppelen

Ja, een scherm van een desktop computer bv.

 

18 minuten geleden, filipvd zei:

Kan ik de programma's en bestanden laten overzetten naar een andere laptop, zonder dat scherm moet hersteld worden?

 

Bestanden wel. Programma's niet, die moeten opnieuw geïnstalleerd worden. Hoe er wel rekening mee dat die programma's compatibel moeten zijn met het besturingssysteem (Windows / Mac?)

 

Je zegt zo weinig over die oude computer hé. We kunnen niet in een glazen bol kijken hoor.

  • Merk en model?
  • Welke Windows staat daar op?
  • Welk besturingssysteem staat er op de computer die wel nog werkt?
  • Welke programma's (en versie) zou je willen 'overplaatsen'?
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo, ook ik heb geen glazen bol :) . En IT is zowat Chinees voor mij, dus was eerder als 'algemene' vraag bedoeld, want ik zal toch naar de computerwinkel moeten hé. Wou alleen al een beetje info over de mogelijkheden.

Maar omdat jullie toch wat dieper willen kijken, waarvoor dank trouwens:

 

ASUS T756U

Windows 8 of 10, weet ik nu niet zeker meer. Op de andere staat Windows 10.

Het enige programma dat ik wil 'redden' is VWin/VMac, een specifiek boekhoudprogramma. Ik heb daar wel de installatie CD van, maar werd nog gepersonaliseerd toen het op m'n computer geïnstalleerd werd. Ik heb wel een back-up van de gegevens, maar dat staat wrsch los van de software...

 

Alvast bedankt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is specifieke beroepssoftware en daardoor erg prijzig. Maar misschien heb je destijds een licentie gekocht voor meerdere computers en dan kun je dat programma perfect opnieuw op je nieuwste laptop installeren. Het opnieuw personaliseren neemt wellicht wat tijd in beslag. De database van dit programma kan echter perfect van de oude laptop naar de nieuwe worden overgezet maar zoals je zelf al laat laat uitschijnen laat je dat best uitvoeren door een kenner ter zake.

 

Zoals ik in mijn vorige bericht al zei kun je een desktopscherm aan een laptop koppelen. Dat kan al naargelang de beschikbare poort op de laptop en het scherm aan de hand van een VGA, HDMI of ViewPort kabel.

 

VGA kabel:

bol.com | VGA (D-Sub) naar VGA (D-Sub) female - 1.5 m

 

HDMI kabel

image.jpeg.1f96a4a0887a1a806ec76207fc3ef316.jpeg

 

Viewport kabel:

DisplayPort - Wikipedia

 

Meestal hoef je geen bijzondere instellingen uit te voeren om de beeldweergave via dat extern scherm te laten verlopen. Zo ja, dan moet je eens naar de bovenste rij van het toetsenbord kijken daar staan hiervoor toetsen die je in combinatie met de FN toets moet gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Gast sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.