Ga naar inhoud

Inkt besparen door het aanpassen van je lettertype


aarondk1

Aanbevolen berichten

Inleiding:

Je hebt nog weinig inkt over maar je moet een groot werk afdrukken?

De winkels zijn gesloten en het werk moet vanavond klaar zijn?

Er is een oplossing! Ecofont heeft een lettertype ontworpen dat gaatjes in de letters laat.

Het zijn kleine gaatjes, dus je ziet ze niet/nauwelijks op het papier.

Hierdoor word volgens Ecofont tot 20% inkt bespaart.

Dit is natuurlijk alleen bij Inkjetprinters, want laser printers werken volgens een ander principe.

inktbesparenprincipec.jpg

Of dit echt waar is, en of de printkwaliteit niet drastisch omlaag gaat, ga ik nu uitzoeken!

Om nog even te puntjes op de i te zetten ik drukte met standaard papier af, dat je in de Colruyt kan vinden. En mijn printer is een Epson Stylus SX400, een all-in-one, voor 80 euro, geen superdeluxe printer dus (maar hij print wel goed!)

Installatie van het lettertype:

Het te downloaden bestand kan je in twee vormen download, in een ZIP-formaat, en in TTF formaat. Het eerste moet je dus eerst nog uitpakken, maar het is kleiner om te downloaden zo’n 57kb. Met het TTF moet je niks meer uitpakken, je hebt het bestand in een keer. Dit is wel een stuk groter zo’n 257kb, maar het is op minder dan een second gedownload, dus ik raad aan om gewoon het TTF formaat te downloaden.

HIER staat beschreven hoe je dat doet met de verschillende besturingssystemen. Ik heb dit getest met Vista en XP, en dit ging op minder dan een minuut. Het is echt heel gemakkelijk en iedereen kan dat doen.

Printkwaliteit:

De printkwaliteit heb ik even onderzocht, en mijn vermoedens worden bevestigd.

Ik heb Word 2007, en daarmee heb ik het getest.

Bij eens grote van 11-12, dus de normale grote waarin je teksten typt, is de kwaliteit goed te noemen. Het enigste dat je van veraf kan zien is dat de kleur niet pekzwart is. Maar eerder grijzig, de kleine puntjes zie je als je er met je neus op gaat staan. Bij grootte 14 begint het voor mij toch zichtbaar te worden, en bij groottes van 25 en 48 zie je héél duidelijk de kleine gaatjes.

inktbesparengewoonq.jpg

Bij schuin word na het afdrukken het resultaat een beetje wazig, de randen van de letters zijn minder duidelijk. Bij vet worden er minder puntjes gebruikt, en het resultaat is goed(bij gewone lettertypes).

Iets onderlijnen is ook geen probleem.

inktbesparenschuinenvet.jpg

Ik heb ook nog een scan genomen van het afgedrukte papier dat hierboven staat:

inktbesparenscan.jpg

Besparing op inkt:

De mensen van Ecofont zeggen dat dit lettertype tot 20% inkt bespaart. Of dit waar is betwijfel ik. Ik denk dat het met grote lettertypes misschien wel 20% kan zijn, maar met de courante lettertypes gaat het bijlange niet zoveel zijn. Maar ik kan dit niet wetenschappelijk bevestigen, en ik heb geen tijd/geld om heel mijn inktcartridges leeg te maken, en zien hoeveel meer bladeren eruit komen tegenover een ander lettertype.

Conclusie:

Voor belangrijke en zakelijke teksten zou ik het niet gebruiken, daar komt het juist iets te slordig voor over (persoonlijke mening). Maar voor bijvoorbeeld teksten die je aan vrienden geeft, daarvoor kan je dit lettertype zeker gebruiken! Er zijn oneindig veel mogelijkheden, alleen oogt het niet altijd zo goed. Maar zeker in deze tijden met de crisis en de problemen met het milieu is het wel goed om te kijken naar wat besparingen, en dit is misschien een kleine stap, maar het kan op termijn nog veel geld uitsparen.

Ecofont heeft mij zeker weten te overtuigen, en ik vind hun project heel mooi gevonden! Zeker omdat het gratis is!

je kan het lettertype HIER downloaden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 maanden later...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.