Ga naar inhoud

Nieuwe GPU RX 6600 zwakke prestaties


Aanbevolen berichten

Ik heb een maand geleden een nieuwe GPU gekocht, ik heb een upgrade gedaan van een RX570 (MSI) naar een RX6600 (XFX).

Ik verwachte met de nieuwe grafische kaart en voelbaar verschil, maar dat is er helemaal niet.
Sinds de eerste dag met de nieuwe GPU, gebeurde het soms dat mijn scherm volledig zwart werd op de meest random momenten (Tijdens browsen, wisselen van tabblad, bekijken van een video's, Photoshop, ...).
Ook waren de FPS prestaties in games helemaal niet beter, alles stond op dezelfde instellingen (medium) net als daarvoor en ik hoopte op zijn minst naar high instellingen te kunnen overschakelen, maar hij haalt niet meer frames dan mijn oude GPU.
Hij heeft zelfs soms drops onder de 10fps op medium, bij lichte acties zoals het beklimmen van een trap, lopen, rondkijken en dit op medium.
Daarnaast heb ik ook last gehad van grafische eigenaardigheden, zoals tientallen strepen die snel over heel mijn scherm flikkerden, ook wanneer ik niet bewoog.

Hierdoor heb ik de kaart teruggestuurd naar de online shop en zij zijn zo vriendelijk geweest om me een nieuwe kaart op te sturen.
De nieuwe vervang GPU geeft geen vreemde strepen, dus dat is al 1 probleem opgelost.
Wel blijven de frame drops onder 10fps op medium settings, avg FPS 50-60 bij de meeste games op medium.
En de plotse zwarte schermen blijven ook opduiken, vandaag zelfs met een "crash", ik kreeg plots de boodschap van AMD's Radeon Wattman dat er een unexpected system failure was (zie bijlage).
Waarna opeens mijn beeldschermresolutie werd veranderd naar 1280x720, dit staat normaal op 1920x1080. Opeens waren er ook geen opties meer om een hogere schermresolutie te selecteren. Na elke zwart scherm krijg ik telkens een melding van AMD, maar niet altijd dezelfde.
Met mijn oudere RX570 heb ik nooit problemen gehad. Stabiele frames, zelfde aantal FPS als deze 6600 bij dezelfde games. Geen zwarte schermen of dergelijk.
Momenteel lijkt mijn nieuwe GPU helemaal geen upgrade, integendeel ik heb zelfs het gevoel dat mijn oude GPU beter presteerde en uiteraard stabieler was.

Wat kan hier het probleem zijn? Opnieuw de nieuwe grafische kaart? Instellingen? Andere hardware?

Problemsolving:

Deze handelingen heb ik allemaal reeds uitgevoerd om het probleem te verhelpen.

- GPU van moederbord gehaald en deze weer bevestigd (meerdere keren)
- Meest recente drivers geinstalleerd (meerdere keren)
- Oudere drivers geinstalleerd (meerdere keren)
- Schone installatie van windows en drivers
- Verschillende scherminstellingen en energie instellingen uitgeprobeerd
- GPU opties in AMD's Adrenalin software aangepast (meerdere keren)
- Nog lagere grafische instellingen in games (teleurstellend :( )
- Ik speel nooit op Ultra of Very High, altijd, Medium of High
- Instellingen zoals VSync en andere opties die veel van je systeem vragen schakel ik altijd uit
- Kabels van monitor gecontrolleerd (meerdere keren)
- Andere poorten in GPU gebruikt (meerdere keren)
- Andere kabel gebruikt

Mijn PC build:

AMD Ryzen 5 2600
RX570 / RX6600
32GB RAM 2666Mhz
Asrock b450m pro4
Seasonic focus GX 550w gold

 

AMD system failure_01.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.