Ga naar inhoud

installeren van een netwerkprinter


Aanbevolen berichten

Sinds een paar weken (geschenk voor vaderdag) ben ik in het bezit van een laptop. Om daar maximaal gebruik van te maken kocht ik mij een router van het type U.S.Robotics met geïntegreerde printerpoort. Draadloos surfen lukt zonder problemen. Printen via mijn router vanop mijn desktop ook geen enkel probleem maar nu komt het. Ik krijg het niet voor elkaar om die netwerkerprinter gevonden te krijgen via het IP adres. M.a.w. vanop mijn laptop kan ik niet printen. Op mijn desktop zit het besturingssysteem XP en op de laptop Vista maar dat kan volgens mij het probleemniet zijn gezien je de desktop niet nodig hebt om te printen.

Weet hier iemand raad mee???

grtjes

winnetou:confused::confused::confused::confused:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 23
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

In vista op de taakbalk klik je rechts op het icoontje van je netwerkverbinding, en klik je op netwerkcentrum (ook te vinden via configuratiescherm>netwerkcentrum.

Daar moet printers delen ingeschakeld staan.

(als dit niet zo is klik je op het pijltje naast printers delen, en kies je voor delen van printers inschakelen)

Dan ga je naar start>instellingen>printers en klik je op printers toevoegen

Dan kies je voor netwerkprinter, laat je hem scannen en voeg je je netwerkprinter toe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb deze instellingen aangepast zoals jij mij hebt opgegeven maar ik krijg nog steeds de melding "er zijn geen printers gevonden". Weet niet of ik op mijn desktop, onder XP mijn printer ook moet delen".

Ik ga gaan werken deze nacht en zie de komende dagen wel weer, ik vind het een luxeprobleem maar best vervelden natuurlijk.

met dank

Winnetou

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi iedereen bedankt dat jullie zo bezorgd zijn in mijn probleem maar ik raak geen stâp vooruit. Ik heb eerst de printer op mijn laptop geïnstalleerd en dan heb ik inderdaad via de site van U.S.Rbotics een ip adres gekregen onder de vorm van "http://192.168.2.1:163/printers/My_printer". Ook al vul ik dit adres rechtstreeks in nog vind hij de printer niet op het net. Wanneer ik de laptop rechtstreeks op de ruter aansluit lukt printen ook niet. Dat lukt wel met de printer rechtstreeks via US aan de laptop. Ik wordt er zeker niet wanhopig van maar vind het best vervelend

bedankt alvast iedereen en hopelijk krijgen jullie het opgelost

grtjes

winnetou:sorry::sorry:

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik vondt het volgende op zowerkthet.be

mss heb je er iets aan...

Twee computers die mekaar niet kunnen "zien": da's een vaak voorkomend probleem.

Het probleem kan liggen aan netwerkinstellingen, wachtwoorden, protocols, firewalls enzomeer.

1) Hebben de computers IP adressen die toelaten mekaar te "zien", en gebruiken ze eenzelfde Subnet Mask, Gateway en DNS ?

=> XP: zie Configuratiescherm, Netwerken, kies je verbinding, Status, Details.

=> Vista: Start, tik "Network" / "Netwerk", en kies de Network and Sharing Center / Netwerkcentrum.

De IP adressen van de 2 PCs moeten beginnen met de zelfde 3 cijfers, bijv. 192.168.1.50 en 192.168.1.51, of 10.10.10.20 en 10.10.10.21.

2) Zijn beide computers op een zelfde fysiek netwerk, bijvoorbeeld beide achter dezelfde router? Als één PC bijvoorbeeld achter een router staat, en de andere rechtstreeks op Telenet is aangesloten, zal het niet (of zeer moeilijk) werken.

3) Zijn File and Printer Sharing / Bestands- en Printerdeling ingeschakeld ?

=> XP: staat standaard aan.

=> Vista: in Network and Sharing Center / Netwerkcentrum, optie File Sharing / Bestanden Delen of Printer Sharing / Printers Delen.

4) Ping-Test: open een Dos venster op elke PC, en doe tik "Ping" gevolgd door de naam van de andere PC, en wacht op een antwoord (hij probeert 3 of 4 keer). Probeer hetzelfde dan met het IP adres van de andere PC.

Als de PING helemaal geen antwoord krijgt, kunnen de twee PCs niet met elkaar communiceren.

Als je bovenaan het antwoord wel het IP adres van de andere PC ziet wanneer je pingt naar de computernaam, dan is er beperkte communicatie.

=> XP: Start, Run, "CMD", OK, tik bijv. "ping computer2" dan ENTER, dan "ping 192.168.10.51" en ENTER.

=> Vista: Start, Command / Opdracht, Enter, en verder zoals hierboven.

5) Firewalls: firewalls beletten vaak standard file and printer sharing, en ook beletten dat er wordt geantwoord op PING tests. Windows XP SP2 en Windows Vista hebben beiden een firewall die standaard ingeschakeld is.

=> XP: Start, Control Panel / Configuratiescherm, Windows Firewall, Exceptions / Uitzonderingen, dan "File and Printer Sharing" / "Bestanden en Printers Delen" aanvinken, dan OK klikken

=> Vista: Start, tik Firewall, kies Windows Firewall (niet: advanced), Change Settings / Instellingen Wijzigen, dan verder zoals hierboven.

Er zijn uiteraard ook Firewalls van andere merken, en die hebt U ook als U zo'n "Security Suite" gebruikt zoals PC-Cillin, Norton Internet Security, Norton 360, Panda Platinum, McAfee Total Protection, e.v.a.

Om daar de instellingen van de wijzigen, moet U in het configuratiescherm van het firewall-produkt geraken en zoeken achter de mogelijkheid om "File and Printer Sharing" / "Bestanden en Printers Delen" toe te laten voor de computers op uw privé-netwerk.

Meestal is er onderaan rechts van uw scherm, dicht bij de klok, een "System Tray" icoontje voor uw veiligheidsprodukt, vanwaar U naar de instellingen kan gaan.

6) NetBIOS / Network Browsing Test: met dit alles moeten de computers mekaar kunnen "zien". Open Windows Explorer / Windows Verkenner op elke PC, en tik in de Adresbalk bovenaan (schakel die in indien nodig !) "\\COMPUTERNAAM" gevolgd door ENTER. Dan probeert 'm de andere computer te "zien".

Als de PC komt vragen achter een gebruikersnaam en wachtwoord, is het feitelijk gelukt: U moet nu enkel nog een juiste naam en wachtwoord (voor de andere PC, dus die naam en wachtwoord moeten op de andere PC zijn aangemaakt !) ingeven.

Dit proces is gemakkelijker als U op beide PC's eenzelfde naam en wachtwoord gebruikt. Anders kan U het wachtwoord ook opslaan zodat dit in de toekomst automatisch gebeurt.

Als het allemaal niet wil lukken, kan U * TIJDELIJK * alle firewalls (die van Windows, en de eventuele andere) uitschakelen op beide computers en dan verder proberen. Dan weet U snel of het probleem aan één van de firewalls ligt.

Met de firewalls volledig uitgeschakeld *MOET* een "Ping" test (zie hierboven) ALTIJD werken. Zoniet, hebt U een ander netwerk probleem !

U zal uiteraard niets zien (behalve misschien een lege "printers" folder) als er niets "shared" / "gedeeld " is op de andere PC.

7) Kunnen de computers mekaar "vanzelf" "zien" wanneer ik naar "netwerken" ga ?

=> XP: daartoe moet de functie "Automatically search for computers and printers" / "Automatisch zoeken naar andere PC's en printers" ingeschakeld zijn in de Opties van Windows Verkenner (Tools, Options, Dislay / Extra, Mapopties, Weergave).

=> Vista: in het "Network and Sharing Center" / "Netwerkcentrum" moet de optie "Network Discovery" / "Netwerkdectie" ingeschakeld zijn. In de Vista Firewall moet de uitzondering voor "Network Discovery" / "Netwerk detecteren" ook aangevinkt zijn.

Zo, da's een hele boterham, maar dit alles moet de problemen in 95% van de gevallen oplossen.

Veel geluk !

Link naar reactie
Delen op andere sites


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.