Ga naar inhoud

Win XP Start niet door, zelfs blauw scherm bij gebruik boot CD


Aanbevolen berichten

Ik heb hier een PC staan die niet doorstart. Bij het Win. Xp Splash scherm begint hij weer van voor af aan.

Als ik hem boot via de installatie CD gaat het goed tot ik moet kiezen wat ik wil doen (Installeren/repareren/afsluiten). Na een keuze, maakt niet uit of ik voor installatie of reparatie kies krijg ik een blauw scherm met de error

'Stop: 0x00000024'

en daaronder ntfs.sys.

Heeft iemand enig idee wat ik kan doen om hem weer werkend te krijgen, liefst met behoud van bestanden uiteraard maar zonder zou ook al helpen.

Alvast bedankt,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste,

dit gaat inderdaad om een corrupte ntfs.sys bestand.

Normaal is onderstaande uitleg van toepassing maar ik vrees dat je hier ook al een blauw scherm zal hebben:

U kunt dit probleem oplossen door het ontbrekende of beschadigde bestand Ntfs.sys te vervangen:

  1. Start de computer opnieuw op met de Windows XP-opstartdiskettes of de Windows XP-cd.
  2. Wanneer het scherm 'Welkom bij Setup' wordt weergegeven, drukt u op R om de optie Druk op R als u een Windows XP-installatie via de herstelconsole wilt herstellen te selecteren.
  3. Typ het nummer van de Windows-installatie waartoe u via de herstelconsole toegang wilt krijgen en druk op ENTER.
  4. Typ desgevraagd het beheerderswachtwoord en druk op ENTER. Als er geen beheerderswachtwoord bestaat, drukt u alleen op ENTER.
  5. Typ de volgende opdrachten op de opdrachtregel (druk na elke opdracht op ENTER):cd \windows\system32\drivers
    ren ntfs.sys ntfs.old
    Opmerking Bij deze stap wordt de naam van het beschadigde bestand Ntfs.sys gewijzigd in Ntfs.old. Als het bestand Ntfs.sys niet kan worden gevonden, ontbreekt het.
  6. Typ de volgende opdracht bij de opdrachtprompt en druk vervolgens op ENTER:copy cd:\i386\ntfs.sys station:\windows\system32\drivers
    Waarbij cd de aanduiding is voor het cd-rom-station met de cd van Windows XP en station het station is waarop u Windows XP hebt geïnstalleerd.
  7. Haal de cd met Windows XP uit het cd-rom-station, typ quit na een opdrachtprompt en druk op ENTER om de herstelconsole af te sluiten.
  8. Start de computer opnieuw op.

Nu de gemakkelijkste oplossing is proberen toegang te krijgen tot de schijf vanaf een andere pc.

Daar ga je naar: \windows\system32\drivers en zoek je het bestand ntfs.sys en wijzig je deze naar een andere naam;

Zoek nu op de Windows Xp cd in volgende locatie: \i386\

In deze map zoek je het bestand ntfs.sys en kopieer je naar \windows\system32\drivers

Hierna kan je de schijf terug monteren en de pc normaal gezien terug starten zonder verlies van gegevens.

Mvg Karel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast socrates

Hopelijk dat het antwoord van Karel voldoende is om je probleem op te lossen.

Anders kun je DIT ook eens uit proberen.

Scroll naar beneden voor jouw foutmelding.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.