Ga naar inhoud

Nexus Xir 3500 VS Nexus Xir 2300 Review


Gast [S]Darkness

Aanbevolen berichten

Gast [S]Darkness

Nexus Xir 3500 VS Nexus Xir 2300 Review

Nexus Xir 3500 VS Nexus Xir 2300

Beide koelers zijn alle geruime tijd op de markt, toch blijven ze zeer interessant voor wie een stille pc wil want Nexus maakt haar producten altijd zeer stil met een zeer goede koel prestatie.

p1000101t.jpg

Eerste indruk van Xir 3500 en Xir 2300

Als we beide koelers bekijken valt gelijk op dat ze vrij groot zijn. Tegenwoordig maakt dit weinig indruk meer zeker als we naar de Scythe Mugen 2 kijken die een stuk groter is dan deze koelers.

Waar de koelers wel indruk mee maken is het goud kleurige doosje. De koeler wordt geleverd in een grote gouden doos. De koeler is al direct zichtbaar doordat de voorkant van de doos open is. Als we de doos verder bekijken dan zien we dat op de zijkant al een aantal specificaties van de koeler staan. Zo wordt al duidelijk verteld dat de koeler uit 4 heatpipe’s bestaat en dat de koeler volledig uit koper bestaat. Het kleinere broertje bestaat daarentegen volledig uit aluminium. Als we verder naar de specificaties gaan kijken valt ook op dat de koeler die op de ventilator is gemonteerd 92 mm is. Hij doet zijn werk op 1200 tot 2500 toeren. Deze toeren zijn via de bios in te stellen. De ventilator op de koeler zal automatisch harder gaan draaien wanneer het koelblok warmer wordt. De ventilator maakt dus gebruik van de pwm ventilator controller.

img0761qyt.jpg

Specificaties Nexus Xir 3500 en Nexus XiR 2300

Ondersteunde Sockets : Intel : 775, AMD, 754,939,940,AM2(+).

Materiaal Koeler : Nexus Xir 3500 Volledig Koper / Nexus Xir 2300 Heat Pipe Koper Aluminium basis.

Gewicht : 736 Gram (Xir 3500) 382 Gram (Xir 2300)

Ventilator : 92x25 MM

Ventilator Voltage: 12v

Ventilator eigenschappen : PWM Fan ,4 Pins , 2 oranje ledjes.

Geluidsniveau : 15-24db

p1000103.jpg

De accessoires

Als we de doos verder gaan uitpakken zit onder in de gouden doos een apart doosje.

Ook deze is geheel in gouden stijl geleverd. Alle accessoires zitten in een zakje. Er worden meerdere bevestigingsbeugels bij geleverd van zowel AMD als Intel. Ook de meest recente socket van Intel 775 en van AMD socket AM2 ontbreekt hier niet bij.

Verder komen we in het doosje koelpasta tegen en een spateltje waarmee je de koelpasta netjes kan uitsmeren over de processor.

De koelpasta is van Nexus zelf en deze heb ik dan ook gebruikt om de producten te reviewen.

Als laatst wordt er in het doosje de handleiding geleverd hierin staat precies hoe je de koeler voor elke gewenste socket van zowel AMD als Intel, moet monteren.

p1000122o.jpg

Xir 3500 en Xir 2300 nader bekeken.

Toen de koeler werd geïntroduceerd was de koeler groter dan zijn concurrenten.

Tegenwoordig is de koeler ver achterhaald en valt hij niet meer in de categorie grote koelers.

Ook net zoals andere koelers is de koeler voorzien van meerdere heatpipe’s. De Nexus 3500 en Xir 2300 zijn voorzien van 4 heatpipes.

Zowel de Xir 3500 als de Xir 2300 bestaan volledig uit koper. De heatpipe’s zijn gebogen op de Skivetek manier, de heatpipe’s lopen schuin naar beneden.

Verder zijn de koelers ieder voorzien van meer dan 50 koelvinnen. De mee geleverde ventilator blaast de koude lucht tussen de koelvinnen zodat de temperatuur omlaag zal gaan.

p1000104t.jpg

Beiden koelers getest op socket 775

Omdat deze koeler ook geschikt is voor de Intel socket 775 hebben we hem hier op getest. Als eerst pakken we de handleiding erbij om te kijken hoe hij gemonteerd moet worden. De handleiding laat via veel plaatjes en tekst zien hoe hij te installeren is. Dit gaat vrij simpel.

Als de 775 beugels aan de koeler zijn gemonteerd kan de koeler op het moederbord worden bevestigd.

De Nexus koelers zijn vrij groot. Tijdens het installeren heb je vrijwel geen problemen met het bevestigen van de beugels wat de installatie ten goede komt.

p1000102k.jpg

Resultaten Nexus Koelers

Beiden koelers zien er hetzelfde uit. Het enige verschil is dat de Xir 3500 volledig uit koper bestaat en de Nexus uit aluminium bestaat. Volgens Nexus zal Xir 3500 beter moeten presteren. We hebben beide koelers in hetzelfde systeem geplaatst en dezelfde koelpasta gebruikt. Ook hebben we de Intel boxed koeler in de test meegenomen die je standaard meegeleverd krijgt als je een Intel Processor koopt.

We maken gebruik van het volgende test systeem. We gebruiken voor beide koelers een Intel Cor 2 Q6600.

Deze 65 Nano meter processor is heel erg populair maar staat er wel bekend om dat die erg warm wordt. Om de koelers nog extra op de proef te stellen hebben we de processor lichtjes overclockt. De standaard snelheid van de Q6600 is 2.4 ghz deze hebben we met 600 mhz verhoogd zonder voltage verhoging.

Test Systeem :

Processor :Intel Core 2 Quad Q6600 (2.4ghz) @3.0ghz GO Stepping.

Moederbord :MSI Neo FR P45

Geheugen : 4GB Geil Black Dragons 800mhz.

Video Kaart : Nvidia 9800 GT XFX.

Hardeschijven): 2x Western Digital 320 GB AAJS 8MB Cache.

Voeding : OCZ 500 Watt Modulair.

Nexus Xir 3500

IDLE : 36

Load : 58

Nexus Xir 2300

IDLE : 38

Load : 64

Intel Boxed Koeler

IDLE: 46

Load: 67

Zoals verwacht is de koperen versie beter, maar het verschil is minimaal. Toch is de Nexus Xir 3500 bijna 2 tientjes duurder dan het kleinere broertje wat hem niet interessant genoeg maakt. Ook vallen de koel prestaties tegen, hij is stil en koelt beter dan de Intel boxed koeler maar is tegenwoordig ver achterhaalt door de andere koelers in deze prijscategorie.

Conclusie :

Tijdens de test gaf ik al aan dat ik best teleurgesteld ben over de koelprestaties. Zeker van die van de Nexus Xir 3500 copper edition. De prijs is erg hoog en de koelprestaties vallen erg tegen. Het kleinere broertje heeft een beter prijskaartje en koelt bijna net zoals goed als zijn broer. Toch kan ik je de koeler zeker aanraden als het gaat om stilte/prestatie verhouding.

Pluspunten :

- zeer stil;

- eenvoudige installatie;

- stoere uitstraling

- mooie oranje led ventilator.

Minpunten:

- achterhaald door modernere koelers;

- te duur.

Darkness

Sven Timmer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik had verwacht dat de nexus Xir 3500 lagere tempraturen zou hebben.Maar dus toch iets te veel verwacht.

Persoonlijk zou ik voor de goedkopere gaan aangezien deze ook redelijke tempraturen heeft.Zelfs maar 2 graden verschil op IDLE. En omdat mijn pc nooit continu op volle kracht echt continu door draait zou het niet veel zin hebben om daarvoor de Nexus Xir 3500 te kopen.

Dus tog zo ik persoonlijk de Nexus Xir 2300 kopen.

Mooi gemaakt de review:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie review !

Ik zou ze niet kopen ze koelen te slecht.

Ik zou eerder dan voor een Artic Freezer 7 Pro gaan.

Als je goedkoop wilt blijven uiteraard :-)

Of een OCZ Vendetta 2 dat zijn beter koelers, want nu vind ik de temperaturen voor die Q6600 behoorlijk hoog.

Welke Vcore heeft die?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
  • 2 maanden later...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.