Ga naar inhoud

Acer laptop valt regelmatig uit, zonder enige waarschuwing


Maarten86

Aanbevolen berichten

Hallo,

Sinds gisteren is mijn laptop precies een eigen leven gaan leiden. Ik denk niet dat hij zwaar belast was, enkel email stond open, samen met een livestream van voetbal. Dan hoor ik hem even ratelen vanbinnen en bam, hij valt gewoon uit. Hier start ik hem opnieuw op (na even gewacht te hebben), doe ik schijfcontrole en start windows terug normaal op. Ben ik weer aan het kijken is het ineens weer hetzelfde. Dit is zo'n 6x (!) na elkaar gebeurd gisteren.

Voordat hij uitvalt hoor je hem dus even ratelen vanbinnen, maar een andere waarschuwing is er niet. Helaas heb ik ook al wel wat ervaringen met een 'terminal shutdown', waarbij hij uitvalt omdat de temperatuur te hoog wordt, maar dat lijkt me hier niet het geval te zijn. Al kan dit er natuurlijk wel mee te maken hebben als er stof in zit vanbinnen. De onderkant is warm maar zeker niet té warm zoals bij een terminal shutdown.

Ik ben hier zelf nogal een leek in en durf dus niet goed zelf de laptop open te draaien om hem proberen zuiver te maken. Hij is nu ook alweer op een leeftijd van 4-5 jaar gekomen, zal er ook wel mee te maken hebben.. toch is het een taai ding dat al heel wat overwonnen heeft, alleen zie ik het nu wat somber in..

Voordat ik hem straks in het kanaal smijt wou ik dus toch even deze situatie hier voorleggen, misschien heeft iemand wel iets gelijkaardigs gezien? Ideeën en feedback altijd welkom!

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

lijkt toch verdacht veel op een warmteprobleem.

'niet veel doen' is niet zo'n goed argument: die processor ontwikkelt warmte zodra de pc aan gaat. (bovendien: streaming vergt nogal wat, er moeten constant beeleden worden opgebouwd...)

dus toch maar op youtube even zoeken met je laptop-type, en je vindt vrijwel zeker een instructiefilmpje hoe je die van jou opnemaakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk ook dat het hier om een warmteprobleem gaat veroorzaakt door een kapotte venilator. Wanneer je laptop harder moet werken neemt de warmte toe. De computer koelt zichzelf dan door de fan harder te laten draaien. Aangezien je aangeeft dat vlak voordat de laptop uitvalt je een ratelend geluid hoort denk ik dat dit afkomstig is van de fan die harder moet gaan draaien maar dit om de een of andere reden net kan.

De oorzaak kan stof zijn waardoor de fan niet meer vrij kan lopen. Of de fan is kapot. Wanneer je dit zelf vervangt, hoeft dit geen dure reparatie te zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.