Ga naar inhoud

Uitbreiding thuisnetwerk


Vluf

Aanbevolen berichten

Ik ben onlangs verhuisd naar een gerenoveerd huis met dikke muren.

Nu heeft Telenet zijn 160-formule komen installeren in het servicekot, maar die is omringd door enorm dikke muren dus op WiFi kan ik niet rekenen in de keuken, boven, bureau, etc ...

Binnenshuis zijn overal RJ45 female poorten aanwezig en als ik eens kijk in het servicekot, vertrekken er kabels van de modem in de muur en ééntje naar de router (met ingebouwde AP) die er vlak bovenhangt.

Een pc verbinden met die poorten binnenshuis werkt niet (want er is geen router tussen de pc en de modem). Mijn vraag is nu hoe ik best WiFi en eventueel een paar pc's met kabelverbinding kan plaatsen.

De ideeën die bij mij opkwamen zijn:

  1. Een access point kopen (deze in de link heeft 1 WAN/ethernet poort) en die verbinden via powerline adapters met de huidige telenet router in het servicekot. Zo zou ik kunnen een nieuw wifi netwerk creëren (met dezelfde SSID en passwoord).
  2. Een nieuwe ethernetrouter kopen (aanbevelingen voor een router zijn meer dan welkom) en deze aansluiten op een RJ45 female poort die in de meeste kamers aanwezig zijn. Zo creër ik ook een nieuw wifi netwerk maar wel een ander dan het origineel. Ik ben wel niet zeker dat dit lukt (het principe via de poorten die dan naar de modem lopen).

Enig advies omtrent mijn keuzes (welke best is) en wat ik zou moeten kiezen van router of AP ? Ik heb graag een snelle internet verbinding dus met snelheid moet er zeker rekening mee gehouden worden.

Een bijkomende vraag: Als ik powerline adapters gebruik, kan je meerdere powerline adapters (meer dan 2) gebruiken (ander type) tegelijk ? Zodat ik buiten de AP die ik zou plaatsen ook een vaste pc bijvoorbeeld kan aansluiten, of eventueel een switch aansluiten aan de powerline adapter en dan een pc en AP aan die switch ?

Bedankt voor de hulp, ik ben redelijk nieuw in networking.

Mvg

Serge

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is mij niet duidelijk of je wel of geen Telenet router hebt maar enkel de modem terwijl je vermeld dat je 160 formule hebt en dan hebt je normaal gezien de nieuwste modem met wifi van Telenet.

Als je een netwerkkabel heb van bij u naar de modem van Telenet dan raad ik ac router aan zodat je een eigen wifi en netwerk kan creëren.

Powerline gaat ook maar dat is niet snel en niet betrouwbaar.

Je mag meerdere powerline aansluiten van dezelfde merk en type doch je kan een ander merk toevoegen als je minimaal 2 stuks koop waarvan 1 aan de router aangesloten is.

Je ook een switch aansluiten op de router ofwel powerline.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is mij niet duidelijk of je wel of geen Telenet router hebt maar enkel de modem terwijl je vermeld dat je 160 formule hebt en dan hebt je normaal gezien de nieuwste modem met wifi van Telenet.

Als je een netwerkkabel heb van bij u naar de modem van Telenet dan raad ik ac router aan zodat je een eigen wifi en netwerk kan creëren.

Powerline gaat ook maar dat is niet snel en niet betrouwbaar.

Je mag meerdere powerline aansluiten van dezelfde merk en type doch je kan een ander merk toevoegen als je minimaal 2 stuks koop waarvan 1 aan de router aangesloten is.

Je ook een switch aansluiten op de router ofwel powerline.

Ok, blijkbaar na wat opzoeking heb ik in het servicekot een CBN SVG6540 hangen en dit is een wireless modem (volgens het internet dan toch). Deze modem is verbonden via een kabel met ronde koppen (coax ?) naar een bakje die eronder hangt. Dat bakje is dan verbonden met een draad die denk ik naar de straat loopt. Nog een paar andere ronde kabels lopen van dat bakje naar de muur (deze komen dus denk ik uit in de kamers). Ik weet niet zeker of die kabels internet kunnen voorzien of dat die gewoon voor bijvoorbeeld digicorders zijn.

Ik heb dus wel degelijk al een wifi netwerk en internet kant-en-klaar, maar dat beperkt zich enkel tot het servicekot en de kamer ernaast.

Btw: een lange netwerkkabel leggen, bv via de plafond, is geen optie.

In het kort: komt er 'internet' uit die RJ45 female poorten of niet ?

aangepast door Vluf
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.