Ga naar inhoud

overzetten huidge opstartpartitie (C) naar nieuwe schijf


tonvs

Aanbevolen berichten

Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, maar ik zou de pc opstarten met een bootable cd (vb: Bart PE) en vervolgens gans de boel kopiëren van de oude naar de nieuwe schijf. Vooraleer de pc dan opnieuw op te starten de oude schijf verwijderen.

Is er geen probleem te verwachten met het opstarten vanaf de nieuwe schijf? Iets als bootsector e.d.?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is er geen probleem te verwachten met het opstarten vanaf de nieuwe schijf? Iets als bootsector e.d.?

Jawel, dat is een struikelblok en daarom moet je gebruik maken van een "clone" programma, dus een exacte copy van je oude schijf naar de nieuwe.

Ik zelf gebruik daar Ghost (van Symantec) voor. Eerst de nieuwe schijf aan de pc hangen en zorgen dat die correct herkend wordt door de BIOS. Vervolgens opstarten met Ghost en die maakt de exacte copy van de oude naar de nieuwe. Hierna de pc uitschakelen, de oude schijf verwijderen en de nieuwe via de BIOS instellen als startpartitie en klaar. Nog nooit problemen mee gehad.

Ghost is wel een te betalen programma en beslist zijn geld waard. Er zijn natuurlijk ook gratis alternatieven maar daar heb ik geen ervaring mee.

Joke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Tonvs,

Nee, alleen moet de nieuwe grootte natuurlijk voldoende zijn om te kunnen kopieren. Meestal is de nieuwe disk ook groter dan de oude.

Ghost gaat zelfs vragen wat er moet gebeuren met de overgebleven ruimte. Je kan ook kiezen om alleen een partitie over te zetten of je kan de volledige schijf overzetten. Maar dat is natuurlijk allemaal afhankelijk van het programma dat je gebruikt.

Acronis True Image is ook een programma dat de laatste jaren meer en meer gebruikt wordt maar zoals ik al zei, ik gebruik Ghost. Daar ben ik tevreden over dus ga ik niet een ander kopen.

Joke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.