Ga naar inhoud

Windows 7 updates ongevraagd zelfs indien anders ingesteld


haku

Aanbevolen berichten

Aan wie dit leest:

Vandaag, rond de middag, plotseling geconfronteerd met een automatische Windows update. Op zichzelf niet zo erg, alhoewel merkwaardig, vermits ik de updates zo heb ingesteld dat ik zal bepalen of de updates al dan niet gedownload en geïnstalleerd zullen worden. Dit laatste is inderdaad tot deze middag ook zo gebeurd.

Wat echter wel ontzettend vervelend was bij deze nieuwe, al even ongevraagde als onverwachte update, is dat het scherm plotseling uitging, en alles werd vervangen door de Windows 7 "afsluiten" achtergrond, er een melding kwam dat er updates aan de gang waren en dat ik de computer niet mocht afsluiten. Na enige, korte activiteit, sloot de machine gewoon af en kwam er een frisse herstart, met alles d'r op en d'r aan, incluis wachtwoord enzovoort.

En wat helemaal vervelend was, was dat het werk waarmee ik bezig was in Word verloren was gegaan (gelukkig heb ik regelmatig auto-herstel in Word, dus een echte ramp was dit niet, maar toch).

Toen ik in Configuratiescherm de instellingen van Windows update gin g checken, bleken die nu op "Automatische Updates" te zijn ingesteld - terwijl ik pertinent weet dat het gisteren nog anders, dus "zelf bepalen..." stond. En wel te verstaan, check ik praktisch elke dag of er inderdaad updates zijn.

Wat voor vreemde dingen zijn hier aan de hand? Hoe en bij wie in Microsoft land kan ik dit onwaarschijnlijke voorval signaleren? En, belangrijker: hoe kan men zich tegen zulke situaties wapenen? Laat staan dat een gebruiker Windows op automatisch updaten laat staan. Maar dat daarmee alles wegvalt en dit ongevraagd een herstart veroorzaakt, kan gewoon niet. En dat daarmee ook nog eigen configuratie instellingen worden veranderd is wel een harde klap op die natte vuurpijl.

In bijlage een screenshot van de vandaag zo bizar opgeladen updates.

Dank voor de geboden hulp.

haku

post-37513-1417705087,8278_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is waarschijnlijk een gevolg van het gebruik en verwijdering van combofix in een eerdere discussie.

Die gaat namelijk bij verwijdering een aantal instellingen resetten.

Meestal merken de mensen dit niet omdat de updates toch al automatisch staan.

Je kan de updates ook instellen dat je een melding krijgt bij nieuwe updates maar dat er niets geinstalleerd wordt, dan hoef je zelf niet dagelijks te controleren op updates.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo kweezie wabbit,

Even iets rechtzetten: Combofix werd niet gebruikt, laat staan geïnstalleerd, op mijn nieuwe Windows 7 machine (waar de voor de huidige discussie gemelde bizarre update opdook) maar wel op mijn XP Netbook! OP dié kleine computer zijn de zaken zoals gemeld schijnbaar opgelost.

De reden voor de plotse automatische update op de Win 7 computer, met de beschreven nare gevolgen van dien, zal ergens anders te zoeken zijn.

Ter herinnering: ik ben met drie computer tegelijk bezig, voornamelijk vanwege de migratie van mijn programma's en bestanden naar de onlangs aangekochte machine. Excuses dat dit een beetje verwarring met zich meebrengt...

Mvg.

haku

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de toelichting. Ik dacht inderdaad dat het hier om de pc ging waarop wij onlangs met combofix hebben gewerkt.

Heb je de instelling voor windows update aangepast zodat ze niet meer automatisch gebeuren?

Blijft die instelling bewaard bij het afsluiten en herstarten van de pc?

Als de instelling niet bewaard blijft bij het herstarten, log dan in met een account met administratorrechten om de instelling aan te passen en controleer dan of ze wel bewaard blijft bij een herstart van de pc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanochtend al gecheckt:

- Had gisteren, na het bizarre voorval, Windows update meteen opnieuw aangepast zodat ze niet meer automatisch gebeuren.

- Deze instelling blijkt na herstarten bewaard te zijn gebleven

- Maar het vlaggetje in de tray waarmee Windows signaleert dat er mogelijk problemen zijn, meldt dat er een "op te lossen probleem" is - en dat blijkt dan deze instelling te zijn. Het melden van dit bericht verdwijnt alleen maar als men:

a) terugschakelt naar 'Automatische updates'

B) berichten over Windows Update uitschakelt

Alhoewel ik het weer nodeloos dwingend van Microsoft vind dat het niet automatisch updaten van de OS als een probleem wordt aanschouwd, zou ik die berichten zonder meer uitschakelen, ware het niet dat ik dan geen signaal meer krijg als er nu eens echt een probleem met de Updates ontstaat!

Niet echt een drama, vermits ik geregeld de Updates controleer, maar toch weer een kleine vicieuze cirkel.

Wat mij veeleer verontrust dan dat mysterieuze, voorlopig eenmalig terugspringen van de Windows Updates instelling, is dat bij Automatische Updates blijkbaar de hele computer midden in het werk afslaat, zijn updates uitvoert en herstart zoals dat gisteren het geval was. Ik dacht dat deze updates op de achtergrond plaatsvonden. Blijkbaar niet. Of is dat nu ook een eenmalig incident geweest?

En moet dat niet ergens aan Microsoft gesignaleerd worden?

aangepast door haku
verzonden voor het bericht af was
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.