Ga naar inhoud

XP opstartprobleem


Sam Buru

Aanbevolen berichten

Sorry om even in deze post een vraag te stellen.

Mijn schoonouders belden deze week dat hun pc raar deed.

Ik ben net eens gaan kijken, en heb hetzelfde verschijnsel als P-B-XP.

XP balkje begint te lopen, dan een klein klikje in de pc, en herstart.

Ik heb een CD vanwaar ik in de recovery-console geraak, maar vanaf daar is het voor mij onbekend. Kan ik die fixboot en fixmbr zonder gevaar uitvoeren?

Er zijn bestanden op die pc die niet verloren mogen gaan, en deze mensen zijn blij als ze een pc gestart krijgen dus een backup hebben ze nooit genomen... Indien dit in een aparte topic moet geplaatst worden, zal ik dit zo snel mogelijk doen. Alvast bedankt

Link naar reactie
Delen op andere sites

het is er eindelijk van gekomen om nog eens naar de pc te komen kijken.

Fixboot en fixmbr zijn geslaagd ( ik zit nu op die bak te tokkelen, oef )

Enige probleem nu is dat ik niet alle bestanden terug heb.

Bij het openen van documenten van ... via ' deze computer' krijg ik de melding dat de map niet toegankelijk is, bestand of map is beschadigd of onleesbaar.

Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen?

Via eigenschappen geeft die map ook 0 bytes aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De geschiedenis van die pc : Er stond XP op, toen zijn er een aantal clusters van de HD kapot gegaan ( 4 of 5 jaar geleden ). Die heb ik uitgeschakeld. Maar toen kreeg ik de C niet meer geformatteerd of gepartitioneerd ( uiteindelijk in een andere pc gehangen, en zo een nieuwe partitie kunnen maken ( C was onbruikbaar, dus D genoemd )Win XP home is toen geinstalleerd. Dan kwam de buurman van men schoonouders die zei dat home niet goed was, professional moest erop...Die heeft er dan die XP opgezet, en sindsdien zijn er voor enkele ( of alle ) gebruikers 2 mappen 'mijn documenten'. De een met de naam 'mijn documenten', de andere met een naam ( gebruiker-eigenaar-een nummer-... ) In die laatste staan de documenten die gered moeten worden, maar die is ontoegangkelijk geworden na het steeds herstarten van XP. Ik gok dat de HD weer wat clusters is kwijt geraakt, en dat daar de MBR en die map stonden.

Wat ik reeds geprobeerd heb : gewoon map openen. Via een programma bestanden openen, via C://documents and settings/documents/... naar die map te gaan. Met een data-recovery-programma ( het welk ? ) naar verloren bestanden te zoeken ( dit lukt, maar ik krijg dan in word heel veel vierkantjes, en rare tekens. Dus dit is wss een codetaal en dan kan ik er weer niets mee ). en nu probeer ik pc-helpforum...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie het al; helemaal mismeesterd met XP Pro erbij op te zetten.

Heb je die installatiecd nog om op te starten?

Dan mag je diit doen en weer naar de herstelconsole gaan.

Doe dan eerst chkdsk /r en nadien chkdsk /f.

Met /r (recover) kan je misschien nog gegevens recupereren die op een slechte cluster of sector staan en met /f (fix) ga je de slechte clustgers herstellen als het nog kan.

Ik zou toch eens uitkijken naar een nieuwe harde schijf want ik denk dat deze het niet lang meer gaat trekken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

helaas heb ik enkel een installatie-cd van XP Home, maar ik vermoed dat ik daarmee ook de schijfcontrole kan starten?

Ik denk een hele nieuwe pc, een medionneke ofzo... de pc van men schoonouders is al minstens 8 jaar oud. ( is nog een AMD turon 800MHz met 256MB RAM, die ik gestoken heb voor XP te draaien, en heeft een schijf van 40GB )

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.