Ga naar inhoud

Herinstallatie van windows


catmen

Aanbevolen berichten

Hallo ik heb volgende vraag,

Regelmatig kom ik op sites mensen tegen die hun PC problemen aankaarten en dikwijls krijgen ze van "kenners" de raad om een herinstallatie van windows (XP, 7 en 8) uit te voeren. Dit zou windows terug beter en vlugger doen werken, ik vraag me af of je al de updates (zo'n 150 denk ik) dan ook terug moet installeren en wat als je veel programma's op je PC hebt staan, ik denk dat niemand staat te springen om die ook allemaal terug met hun updates te installeren. Mijn vraag is dan, is het mogelijk een herinstallatie te doen van alleen het stuursysteem in mijn geval dus windows 7 pro 64 en of de programma's ook zullen verdwenen zijn of zullen die normaal terug werken?

En wat als je een herinstallatie doet van windows en je schijf wordt eerst geformatteerd, alles is er dus af, kan je nadien dan bvb een image terug zetten dat je bewaarde op een externe HD en heeft dat zin of is dan een herinstallatie van windows zinloos geweest?

m.v.g

catmen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je een herinstallatie van Windows uitvoert dien je ook alle Updates die nadien zijn uitgekomen opnieuw te installeren en dit geldt ook voor programma's.

Best maak je na de installatie van Windows een image, dan installeer je alle drivers en Updates. Maak weer een image.

Dan installeer je alle gewenste software en inderdaad maak weer een image.

Zo ben je zeker dat als het ergens fout loopt je altijd maar 1 stap hoeft terug te keren.

Wil je dan later je harde schijf later formatteren om welke reden dan ook zet je de gewenste image terug.

Je hoeft dan afhankelijk van de gekozen image niet al dat werk opnieuw uit te voeren.

De image zet je ook best op een andere harde schijf dan waarop je besturingssysteem (Windows) staat.

Best zorg je dat je nog een kopie van die image op nog een ander medium bewaart.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kom ik terug bij m'n vraag, als ik dus windows herinstalleer wordt mijn schijf gewist en dus.. moet ik ook alle programma's terug installeren? ik maak trouwens regelmatig een image met acronis maar ik zie

dat het opstarten van windows wat meer tijd begint te vragen, in het begin binnen de 10 tellen stond mijn bureau blad op het scherm.

m.v.g

catmen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kom ik terug bij m'n vraag, als ik dus windows herinstalleer wordt mijn schijf gewist en dus.. moet ik ook alle programma's terug installeren?

Ja.

Maar als je een image gemaakt hebt van je systeempartitie direct na de installatie van je huidige Windows ( met programma's) hoef je geen herinstallatie uit te voeren.

Je moet dan enkel de image terug zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad clarkie.

Overigens, men spreekt zo vaak over een "herinstallatie". De meerderheid onder ons beschikt over een merk-pc. Het verbaast me dan ook dat men zo weinig spreekt over fabrieksherstel. Wel te verstaan als alternatief voor een herinstallatie van Windows. Dus indien men NIET over een image van een verse gebruiksklare installatie beschikt. Bij een terugkeer naar fabrieksinstelling worden sowieso al je drivers en al je meegeleverde software geïnstalleerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik heb wel een image op een externe HD maar spijtig genoeg niet van juist na de installatie van windows en programs zo zijn er al wat programs gede-installeerd en nieuwe opgezet de image is van een maand geleden. dus ik vrees dat als ik die terug zet ik niet veel winst zal hebben van een windows stuursysteem her-installatie.

Dit is overigens een PC die gebouwd is door een PC bouwer op maat dus zeker geen merk PC er zitten wel merk onderdelen in zoals intel i7 64 bit sandy bridge processor, Nvidia beeldkaart enz. samsung SSD, 2X1Tb HD WD in raid 0

m.v.g

catmen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo heb je dan bij deze kunnen ervaren dat het zinloos is images te maken van systemen die al een hele tijd in bedrijf zijn en zeker wanneer het systeem al niet fris van de lever meer is.

Dan maar zorgen dat je data gebackupt is, dan de installatie DVD van je Windows in de lade, pc opnieuw opstarten en een cleane installatie doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo heb je dan bij deze kunnen ervaren dat het zinloos is images te maken van systemen die al een hele tijd in bedrijf zijn en zeker wanneer het systeem al niet fris van de lever meer is.

Zinloos is het zeker nooit niet om regelmatig een back-up te maken.

Eerst stond er Windows 7 op mijn computer daar heb ik nog altijd een image van bewaart, in oktober 2013 heb ik Windows 8 geïnstalleerd waarvan ook een image gemaakt en bewaart.

Intussen staat er Windows 8.1 op en regelmatig maak ik een image van mijn systeempartitie ondanks dat het al trager werkt als na de installatie (wat ook heel normaal is).

Indien Windows nu zou crashen of harde schijf stuk heb ik tenminste een recente back-up wat op dat moment handiger kan zijn dan een volledige herinstallatie van Windows.

Bijvoorbeeld: je hebt maar 1 computer en je hebt die dringend nodig of je hebt voorlopig geen tijd om een volledige herinstallatie met alles erop en eraan uit te voeren.

Enkel als er foutmeldingen of grote andere problemen aanwezig zijn die softwarematig veroorzaakt zijn waardoor je besturingssysteem zelf niet goed meer werkt is het een beetje zinloos om nog een image te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.