Ga naar inhoud

apache webserver ubuntu 12.04


Aanbevolen berichten

hey,

Ik heb sins kort apache geinstalleert voor eens te proberen met html te werken.

Maar telkens als ik een bestandje wil toevoegen in de map: '/var/www' verschijnt er: "Er is een fout opgetreden tijdens het koperen van test.html.

Meer details:

Fout bij het openen van bestand '/var/www/test.html: toegang gewijgerd.

Ik ben Admin op deze Ubuntu pc en ben ook de enige gebruiker, weet iemand hoe ik dit probleem van verhelpen?

groet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Standaard heeft alleen de gebruiker 'root' of 'www-data' rechten op de map /var/www. Wil je dingen daar naartoe kopieren dan zou je zoals Hensyr zegt als root moeten inloggen in een terminal. Dit is nooit heel slim om in te loggen als 'root'. Wel kun je commando's uitvoeren als 'root'. Maar ik ga er vanuit dat je gewoon via een schermpje het bestand wil slepen naar die map.

Het beste kun je dan toch even één keer een terminal openen en je rechten geven op de /var/www map. Dit kun je doen door in de terminal het volgende commando te plaatsen:

sudo chmod -R +rw /var/www

sudo staat voor het uitvoeren van een commando als de gebruiker 'root'

chmod staat voor het veranderen van de toegangsrechten van een map

-R staat voor Recursive. Alle onderliggende bestanden en mappen worden ook meegenomen

+rw staat voor Read en Write toevoegen bij iedereen (Owner, Group en All)

Druk dan op enter en je moet dan even je wachtwoord intypen. Als het goed is zijn de rechten van de map /var/www nu aangepast en kun je nu je bestanden er naartoe slepen.

Wil je een soort snelkoppeling op je bureaublad maken naar deze map om er makkelijker bij te kunnen, kun je een symbolic link aanmaken. Een symbolic link is een soort snelkoppeling in Linux. Dit kun je doen door het volgende commando uit te voeren in de terminal.

ln -s /var/www ~/Desktop/[naam]

Je kunt [naam] veranderen in wat je wil. Je kunt het ook weglaten, dan zal er automatisch een map (snelkoppeling) op je bureaublad komen met de naam 'www'.

Verander je [naam] in "ApacheRoot' dan komt er een map (snelkoppeling) op je bureaublad met de naam "ApacheRoot"

(vb: ln -s /var/www ~/Desktop/ApacheRoot)

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.