Ga naar inhoud

niet-aangrenzende partities samenvoegen W10


boonheadz

Aanbevolen berichten

 

Goeiedag iedereen

Ben nieuw op dit forum en heb een vraag.

Ben de gelukkige eigenaar van een nieuwe laptop MSI met SSD schijf 256GB.

 1 van de redenen van deze aankoop was een iets grotere C-partitie te bekomen dan de meest voorkomende 128GB.

Blijkbaar is deze SSD van 256GB standaard verdeeld in 5 partities zie afbeelding.

3 herstelpartities en een C en D partitie.

Voor mijn Data wil ik met een externe harde schijf werken en de SSD enkel als C schijf gebruiken

Nu wil ik de C en D partitie samenvoegen maar helaas zit er tussen de C en D partitie een herstelpartitie waardoor ik deze niet samengevoegd krijg omdat de C en D partitie niet aangrenzend zijn.

Heb mij al gek gegoogeld maar kom er niet uit zelfs met externe software genre partition magic zou dit problemen opleveren .

Er "zouden" risico's verbonden zijn aan een herstelpartitie te verplaatsen.

Voor zover ik zie hebben deze ook geen stationsletter toegewezen gekregen.

In schijfbeheer W10 heb ik helaas geen toegang tot deze herstelpartities en kan daar dus niks mee.

Wie kan mij helpen om deze beide partities C en D samen te voegen zonder al te veel risico's.

Alvast bedankt

schijfbeheer.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je D heeft een 60 gig aan data - Op je C is er nog 72 vrij - verplaats je data van je D toch gewoon naar je C,

achteraf kan jij je herstelpartitie opschuiven en daarna je C groter maken.

13 minuten geleden, boonheadz zei:

Er "zouden" risico's verbonden zijn aan een herstelpartitie te verplaatsen.

Daar hoorde ik nog niets van - ze verwijderen: dat is iets anders (dan kan je niet meer terug), maar verplaatsen... ?

 

Maar al bij al: maak vooraf best een kloon van je systeempartitie - is altijd veiliger moest er iets fout gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alvast bedankt voor je reactie.

De data is het probleem niet die word gebackupt en de D haal ik leeg.

Alleen hoe ga ik te werk om de herstelpartitie tussen C en D te verplaatsen of de D te verplaatsen voor de herstelpartitie zodat C en D aangrenzend worden?

het is geen probleem van data maar van hoe de partitie(s) te verplaatsen.

Het risico zit hem in de herstelpartitie te verplaatsen.

Gaat de herstelprocedure nog werken?

Hoe krijg ik dus een partitie verplaatst in W10?

Eens C en D aangrenzend kan ik deze verkleinen/vergroten.

Excuses indien ik niet duidelijk genoeg was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

33 minuten geleden, boonheadz zei:

Er "zouden" risico's verbonden zijn aan een herstelpartitie te verplaatsen.

Dat kan ik me best wel voorstellen. Zelf heb ik nog nooit een verborgen partitie verplaatst. Bewerken van partities is trouwens nooit zonder risico.

 

35 minuten geleden, boonheadz zei:

Voor zover ik zie hebben deze ook geen stationsletter toegewezen gekregen.

Deze partities zijn altijd verborgen partities.

 

Ik vind het nogal link om je bij een dergelijke risicovolle onderneming te adviseren.

Ik heb er eens over nagedacht hoe ikzelf zou te werk gaan moest ik voor dezelfde opdracht staan.

Op de eerste plaats zou ik een image van de volledige SSD schijf op een externe HDD opslaan. men mag zeker niet vergeten een herstelschijf te maken van de externe software. Die heeft men nodig indien Windows niet meer opstart en een image wil terug zetten.

 

Verder zie ik in eerste instantie twee opties:

 

Opties 1:

  • Aan de hand van externe software de Data partitie D verwijderen.
  • Als dat volledig afgewerkt is (Apply), de 900 MB grote herstelpartitie uitbreiden met de vrij gekomen ruimte.
  • Als dat volledig afgewerkt is (Apply), de herstelpartitie aan de linker kant verkleinen tot iets meer dan de huidige 900 MB.
  • En als dat afgewerkt is (Apply), de C partitie uitbreiden met de vrij gekomen ruimte.
  • Als het fout zou lopen dan kan de eerder gemaakte volledige schijf image terug gezet worden aan de hand van de herstelschijf van de gebruikte partitioneringsssoftware.
  •  

Optie 2:

  • Bovenop de al eerder gemaakte volledige schijf image ook nog een Image van de C partitie en de twee eerste verborgen partities maken. De drie partities samen dus en niet afzonderlijk.
  • De SSD schijf aan een andere computer koppelen en alle partities, met uitzondering van de laatste verborgen partitie verwijderen.
  • Nu de image die van de eerste twee verborgen partities en de C partitie gemaakt is terugzetten. Daarbij voor de optie kiezen om de partitie grootte te kunnen wijzigen. Zo heb je de mogelijkheid om de C partitie een grootte toe te kennen die gelijk is aan de som van de huidige grootte van de C en de D partitie.
  • Nu kan de SSD schijf terug in de nieuwe laptop geplaatst worden.
  • Als Windows niet zou opstarten dan kan de volledige schijf image terug gezet worden aan de hand van de herstelschijf van de gebruikte partitioneringsssoftware. Men heeft ook nog een image van de eerste drie partities achter de hand.

Schiet me niet dood als je de mist in gaat als je hier iets van zou uitvoeren. In theorie kan er niet veel mis gaan maar ik heb jouw hand niet vast hé.:xd:

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alvast bedankt voor je reactie.

De data is het probleem niet die word gebackupt en de D haal ik leeg.

Alleen hoe ga ik te werk om de herstelpartitie tussen C en D te verplaatsen of de D te verplaatsen voor de herstelpartitie zodat C en D aangrenzend worden?

het is geen probleem van data maar van hoe de partitie(s) te verplaatsen.

Het risico zit hem in de herstelpartitie te verplaatsen.

Gaat de herstelprocedure nog werken?

Hoe krijg ik dus een partitie verplaatst in W10?

Eens C en D aangrenzend kan ik deze verkleinen/vergroten.

Excuses indien ik niet duidelijk genoeg was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oeps foutje negeer vorig bericht aub.

U geeft mij enkele opties waar ik mee aan de slag kan.

De nodige images had ik al gemaakt met acronis true image.

De herstelschijven had ik uiteraard ook al gemaakt zijn er 5 waarvan 1 dvd9 zelfs.

Optie 1 spreekt mij het meeste aan.

Alvast bedankt voor uw advies.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, droske zei:

Als dat volledig afgewerkt is (Apply), de 900 MB grote herstelpartitie uitbreiden met de vrij gekomen ruimte.

Je kan het dan toch in één beweging met move/verplaatsen doen en daarna gewoon de C naar rechts gaan uitbreiden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

18 minuten geleden, Passer zei:

Je kan het dan toch in één beweging met move/verplaatsen doen en daarna gewoon de C naar rechts gaan uitbreiden?

Ja, dat kan maar ik heb er al eens slechte ervaringen mee gehad vandaar dat het sindsdien stap voor stap doe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, boonheadz zei:

De herstelschijven had ik uiteraard ook al gemaakt zijn er 5 waarvan 1 dvd9 zelfs.

Die kunnen ook al eens nuttig zijn maar dat is iets anders dan de 'Rescue media schijf' (ik zal de meest gebruikte naam eens gebruiken) die ik bedoel en die je moet maken met Acronis True Image. Stel dat je pc niet meer zou opstarten, dan heb je niets aan een Acronis True image die op een niet opstartende pc staat. Door van die Acronis Rescue media schijf op te starten kom je in een acronis werkomgeving die je toelaat een eerder gemaakte image van je externe HDD terug te zetten naar je SSD.

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uren geleden, boonheadz zei:

Voor mijn Data wil ik met een externe harde schijf werken en de SSD enkel als C schijf gebruiken

Je zorgt dan best dat je nog een tweede externe HDD bij de hand hebt voor back-ups.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.