Ga naar inhoud

werkgeheugen van 32bit Vista


Darthia

Aanbevolen berichten

Ik vond het interessant om het hier es in de groep te gooien.

Als je bij een 32bit OS je RAM boven de 4 gb maakt, zie 6 of 8 gb, word deze niet herkend als zodanig. hij zal ONDER de 4 gb blijven.

Ik heb zelf gister geprobeerd van 2gb naar 4x1gb = 4gb.

Hij gaf in windows 3 gb aan. dus ik kijken of alles goed vast zat en dergelijke.

Maar dit zou niet voldoende zijn. Na het nodige rondsnuffelen op het grote wonder Internet, kwam ik erachter dat 32bit OS altijd "begrenst" tot aan 4gb,

in verband met kwaliteits/snelheids verband intern. Deze gebruikt 3gb (met een paar 100 mb extra), en het overige word in banen verdeeld over de OS. Die ene gb zal je dus nooit echt als werkgeheugen gebruiken.:argh:

Nu kan je in je BIOS instellen hoe je een soort van Memory hole gap kan aanzetten. Dit wil zeggen niet meer in banen omleiden zodat alles zichtbaar word voor de OS in 1 getal, maar dit werkt niet. Maar hierdoor word hij dus wel zichtbaar inde BIOS.

Veel mensen schreven over PAE, Physical Adress Extention, wat er voor zorgt dat die "begrenzing" uitgezet word. het is een opdrachtprompt dingetje, maar alsnog word het hem alsnog niet. Na veel gevechten en zweten ben ik er toch achterkomen dat het enige juiste antwoord om die volledige 4gb te kunnen benutten als RAM... een 64bit Vista aan te schaffen!

Het is dus echt een hardware beperking, tesamen met de juiste OS.

Ik ben benieuwd of meer mensen hier mee te maken hebben gehad,

of hier kennis van hebben!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 24
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ge hebt uw vraag denk ik zelf al beantwoord, inderdaad vista ziet niet verder dan 4gb, was trouwens ook al het geval bij xp, troost u zelfs een 64 bit xp of vista heeft het er moeilijk mee, enige die wel overweg kan met meer is een server, ik heb een SBS server draaien van HP (ProLiant DL580 G5) en deze laat mooi men 8gb zien. Ik zie nu niet direct iedereen zo'n maschientje kopen, kostenplaatje 18.500,00 € BTW Incl. Heb dit ding dan ook niet enkel voor plezier hier staan, heb naast men dayjob nog een bijberoep.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het feit ligt er hem gewoon dat vista en xp gebasseerd zijn op 32Bit, om 4gb ram te benaderen heb je meer nodig, er is gewoon geen plaats meer om dit te gaan verwerken.

Hoe kan ik toch 4gb ram en meer gebruiken?

- Gebruik windows xp 64 bit of windows vista 64 bit;

- Koop een moederbord met processor die beiden 64 bit ondersteunen, de core 2 duo en quad qore's zijn tegenwoordig praktisch allemaal 64 bit. En dit voor een niet zo hoge prijs.

Dit zijn de enige vereisten als je 4gb ram en meer wenst, je hoeft echt niet een server te gaan aankopen of een workstation of dergelijke. voldoe aan de bovenstaande 3 punten en je kunt perfect een zwaar systeem bouwen voor thuisgebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.