Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Mac OS

Mac OS (Macintosh Operating System) is Apple's besturingssysteem voor Macintoshcomputers. Mac OS was het eerste besturingssysteem met een grafische gebruikersinterface dat een commercieel succes werd. Het werd ontwikkeld door onder andere Bill Atkinson, Jef Raskin en Andy Hertzfeld.

Mac OS kan onderverdeeld worden in twee families van besturingssystemen:

* De oudere en nu niet meer ondersteunde tak; het "klassieke" Mac OS. De laatste versie van dit besturingssysteem is 9.2.2.

* Het nieuwere Mac OS X (uitgesproken als "mek o es ten"), dat alleen nog draait op processoren vanaf het type G3 (de zogeheten new world architectuur).

Geschiedenis

Het besturingssysteem voor de Macintosh heette oorspronkelijk gewoon 'System'. Het grote verschil met een besturingssysteem als bijvoorbeeld MS-DOS was de grafische omgeving. Reeds vanaf de introductie van de Macintosh werkt de gebruiker met iconen en vensters in plaats van met commandoregels, waardoor een Macintoshcomputer relatief gebruiksvriendelijk is. Van 1984 tot in de jaren negentig volgden System 1 tot en met System 7.6 elkaar op. Bij versie 8 stapte Apple over op de naam Mac OS. Versies daarvan zijn Mac OS 8.0, Mac OS 8.1, Mac OS 8.5, Mac OS 8.6, Mac OS 9.0, Mac OS 9.1 en Mac OS 9.2.

Het geheel kon aanvankelijk worden opgeslagen op een diskette met een opslagcapaciteit van 400 kilobyte. Het systeem onderging een gedaanteverwisseling bij de introductie van System 7, en werd sterk uitgebreid toen de PowerPC werd geïntroduceerd (Systeem 7.5). Veel systeemopdrachten verliepen via een tussenlaag, die door Apple de Toolbox werd genoemd. Dit vergemakkelijkte neerwaartse compatibiliteit van het systeem. Het Mac OS kon de overstap naar de PowerPC maken door een Motorola 68040-emulator in het besturingssysteem op te nemen, zodat oude programma's als vanouds draaiden. Door het grote snelheidsverschil tussen de PowerPC processor en de eerdere 68000-processoren kon dit op acceptabele snelheid plaatsvinden. In de periode na de overstap, werden steeds meer delen van de Toolbox omgezet naar native code voor de PowerPC. Deze ontwikkeling eindigde tenslotte met de systeemversie 9.2.2.

Mac OS X

De talloze uitbreidingen hadden het systeem uiteindelijk instabiel gemaakt, en bovendien kende het Mac OS alleen coöperatieve multitasking. Het ontwikkelen van een nieuw systeem - Rhapsody genaamd - verliep bijzonder moeizaam. Daarom werd tenslotte gekozen voor een Unix-variant, waar een grafische interface omheen zou worden gebouwd. Een rol bij deze keuze speelde dat Apple inmiddels NeXT had overgenomen; het bedrijf dat door Steve Jobs, oprichter en CEO van Apple, was opgericht nadat hij door John Sculley bij Apple was weggewerkt. NeXT draaide eveneens op een Unix-variant met een grafische gebruikersinterface.

Mac OS X werd door Apple in 2001 geïntroduceerd. Het is gebaseerd op FreeBSD, een variant van Unix, en verschilt van een standaard FreeBSD-distributie door de grafische gebruikersinterface, die door Apple zelf is ontwikkeld en die Aqua heet. In het nieuwe systeem kunnen de Macintosh-gebruikers voor het eerst ook beschikken over een tekst-interface, de zogeheten Terminal. Oudere programma's werken in de zogeheten Classic-omgeving, een emulator die versie 9.2.2 van het vorige besturingssysteem draait.

De onderliggende laag van Mac OS X heet Darwin. Darwin is in feite een FreeBSD-distributie zonder windowserver. Darwin is ook (in beperkte mate) geport naar de PC.

Intel processor

Mac OS draaide tot januari 2006 alleen op Macintosh computers met een processor uit de Motorola 68000-serie (t/m Mac OS 8.1); een PowerPC-processor (Mac OS 8.1 t/m Mac OS 9.2.2); of een PowerPC G3, G4 en G5-processor (Mac OS 8.1 t/m Mac OS X). Daarnaast zijn in de jaren negentig enkele klonen gebouwd waarop het systeem van destijds ook draaide. Ook deze klonen waren met een PowerPC-processor uitgerust.

In juni 2005 werd echter bekend dat Apple al sinds de allereerste release van Mac OS X een x86-versie ontwikkelt onder codenaam Marklar. Sinds januari 2006 draait Mac Os X ook op Applecomputers met een Intel-processor. Tot deze overstap is besloten omdat de ontwikkeling van de PowerPC processoren al geruime tijd haperde. Geruchten dat het nieuwe besturingssysteem ook op gewone PC's zal kunnen draaien worden door Apple ontkend.

Inmiddels is Apple na de versies 10.0 Cheetah (2001), 10.1 Puma (2001), 10.2 Jaguar (2002) en 10.3 Panther (2003) in april 2005 aanbeland bij versie 10.4 Tiger. Eind 2006 of begin 2007 zal Mac OS X 10.5 Leopard uitkomen, tegelijk met de nieuwste telg van de Microsoft Windows-familie, Windows Vista.

Apple Computer, Inc.

Hardware: Apple II | eMac | iMac | Power Mac | Mac mini | iBook | MacBook | MacBook Pro | Xserve | Macintosh | iPod

Software: Final Cut Pro | iTunes | iLife | iWork | Logic | Mac OS | Mac OS X | Safari

Personen: Steve Jobs | Steve Wozniak | John Sculley | Jef Raskin

Technologieën: AppleTalk | FireWire | QuickTime

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later...
  • 4 maanden later...
  • 1 maand later...
dit omdat ik sommige programma's moet draaien voor school.

Ook ik ben totaal niet akkoord met de manier van werken van het onderwijssysteem in belgië, voor sommige toepassingen kan je gewoon niet anders dan windows te draaien, echt hatelijk! :twisted:

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb windows nu geïnstalleerd en erop deftig kunnen werken heb ik nog niet.

Constant problemen, overal spyware, open firefox, ga naar een willekeurige site er opent wel een reclame popup.

Programma's die openen zonder dat ik het wil.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

ik werk al een paar jaar op een mac nooit problemen mee ghead.

me eerste mac was een imac g3 slot load uit 2000 - 2001

en inmiddels heb ik een imac intel 17 inch 1,83 ghz

en voor windows apps ( applicaties) heb ik de lelijke laptop voor :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...
  • 4 maanden later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.