Ga naar inhoud

Nieuwe pc samenstellen ~ ingewikkeld


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal

Ik ben mijn pc goed zat en heb besloten om (na mijn herexamens) nieuwe onderdelen te kopen en een clean install te doen.

Een format had ik al eens geprobeerd begin deze maand, maar er moest zonodig een backupschijf stukgaan dus heb ik beslist dat eigenlijk de hele reutemeteut mag geupdate worden.

heb er van het begin af aan alleen maar probs mee gehad (tweedehands).

Zal eventjes posten wat ik momenteel heb ook.

mobo: soltek sl-k8av2-rl

graka: NVIDIA GeForce FX 5700

cpu: AMD 64 2800+

I GB RAM - DDR?

pentium 4 voeding (onlangs ontdenkt, weet niet of dat belangrijk is)

HD1: Samsung 200G 7200RPM IDE (Ultra-ATA/133)

HD2: Hitachi 80G 7200RPM (Ultra-ATA/133) -> stuk

HD extern: WD External USB 232G (250)

Dat is wel genoeg voorgeschiedenis denk ik.

Waarom koop je niet gewoon een nieuwe pc denken jullie waarschijnlijk.

Ik heb nog genoeg degelijk werkende onderdelen (bvb ram, floppy, cd en dvd station) om daar m'n geld niet aan te willen geven.

Een volledige pc kopen betekent dus noodgedwongen dingen kopen die ik niet hoef, zoals ook een OS.

En ik weet dat ik dit kan, alleen had ik niet gedacht dat het zo ingewikkeld zou zijn :D

Ik verwacht dat deze thread een tijdje open blijft omdat er bij mijn zoektocht waarschijnlijk nog meer vragen zullen opduiken.

Ik ben dus nu aan het rondkijken naar prijzen en specs. En ja, price DOES matter.

Ik ben momenteel door mijn examens aan mijn bureau gekluisterd dus even gaan rondneuzen in een pc winkel is niet echt een optie.

Bovendien wil ik op voorhand goed - beter - best ingelicht zijn.

Ik wil:

- een netwerkkaart met antenne (maar die kan ik misschien van iemand krijgen) (werk momenteel met usb stick draadloos)

- een nieuwe case met degelijke koeling

- een graka

- cpu amd

- moederbord

- voeding

- misschien een beetje xtra ram

Verdere vereisten: voldoende usb aansluitingen (meer dan 4), voldoende aansluitingen en plek voor hd's, aansluiting voor floppy (weet niet of dat nog standaard is), een aansluiting voor een tv-kaart was ook welgekomen

Ik wil géén nvidia graka meer.

- Mijn grootste vraag is wat je aan wat mag koppelen, ik neem aan dat de ruimte waarin je zelf onderdelen koopt beperkt is door compatibiliteit. Wat is die grens?

Een andere vraag die plots opkwam, hoewel ik dit al lang dacht te weten,

- welke aansluiting hebben mijn hd's? Ik denk IDE (lange platte poort met pinnetjes) ? Maar bijna al wat ik zie online zijn SATAs :confused: Wat is IDE/ATA/SATA eigenlijk?

- Als je een case koopt, zit daar een voeding bij in?

Ik had voorlopig mijn oog laten vallen op dit moederbord

M2A-VM HDMI socket M2

ASUS M2A-VM HDMI (VGA & HDMI Onboard, PCI Express x16, socket AM2, AMD 690G, 4 Dual Channel DDRII 667/800, 4 SATA II raid (0,1 en 10), 2 Firewire, 5.1 Channel Sound, Gigabit LAN, 10 USB2.0)

Plays HD DVD and Blu-ray Discs with HDMI Support

- The first integrated VGA MB supports Playback of HD DVD and Blu-ray Discs with HDCP compliant

- Support Dual-VGA output and SurroundView

- Support AMD Socket AM2 CPU

- AMD 690G Chipset

- Integrated ATI Radeon X1250-based graphics

- DDR2 800

- 4*SATA 300MB/s RAID 0,RAID 1, RAID10

- 2*1394a ports

- Bundled HDMI/AV/S/SPDIF module

- Behalve de "10 usb 2.0" begrijp ik geen snars van die omschrijving.

Er wordt overal een woordje uitleg bij gegeven, maar daarmee weet de leek (ik dus) nog niet waarvoor het DIENT.

Bovendien staat er weer SATA bij, maar ik vind haast geen andere mobo's.. :/

- Voor voedingen heb ik ook al rondgekeken en gemerkt dat 250 V de standaard lijkt, maar dat er ook hoger gegaan wordt, wat is het nut?

- Je mag toch niet oneindig veel powerkabeltjes verderkoppelen? (heeft meer betrekkin op huidige situatie)

- En wat wil psu atx zeggen?

Ik hoop dat ik geen al te moeilijke thread heb gestart en de lezers al niet totaal ontmoedigd zijn door mijn vragenvuur :P

Als jullie me beetje bij beetje kunnen helpen ben ik al heel dankbaar.

KQ

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 28
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ik wil:

- een netwerkkaart met antenne (maar die kan ik misschien van iemand krijgen) (werk momenteel met usb stick draadloos)

- een nieuwe case met degelijke koeling

- een graka

- cpu amd

- moederbord

- voeding

- misschien een beetje xtra ram

Verdere vereisten: voldoende usb aansluitingen (meer dan 4), voldoende aansluitingen en plek voor hd's, aansluiting voor floppy (weet niet of dat nog standaard is), een aansluiting voor een tv-kaart was ook welgekomen

Ik wil géén nvidia graka meer.

Een andere vraag die plots opkwam, hoewel ik dit al lang dacht te weten,

- welke aansluiting hebben mijn hd's? Ik denk IDE (lange platte poort met pinnetjes) ? Maar bijna al wat ik zie online zijn SATAs :confused: Wat is IDE/ATA/SATA eigenlijk?

- Als je een case koopt, zit daar een voeding bij in?

om deze vragen even snel te beantwoorden.

er is meestal nog wel plaats voor de floppy drive maar het floppy station word langzaam maar zeker verbannen.

in een case zit niet altijd een standaard voeding, staat meestal wel aangegeven of het wel of niet zit inbegrepen.

als je voeding koopt bespaar daar dan niet op, koop er een van een goede kwaliteit.(600 watt 50/60 euro)

ide is hetzelfde als ata en pata (de p staat voor parallel)

sata is de nieuwe standaard en heeft in principe een hogere door voersnelheid. (s staat voor serial)

de lange platte poorten met veel pinnetjes zijn inderdaad pata (ide)

kan ook zijn dat het SCSI is maar dat betwijfel ik.

er zijn ook meer dan genoeg goede ati graka's te koop ;)

als u wilt kunnen wij ook een pc voor u samen stellen zodat u onze mening heeft en onze ideen.

geef dan wel een prijs op en laat ook nog even duidelijk weten welke onderdelen u al heeft zodat wij hier rekening mee kunnen houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het was op Tones dat ik aan het rondkijken was ^^

Daar staat ook een samengestelde desktop "betaalbare am2" voor 350, ideaal

die je verder kan configureren,

maar dus niet voldoende naar m'n zin :P

http://tones.be/shop_configs.php?type=DT&proc=AMD

Maar de prijs-kwaliteit-verhouding van zo iets is wel wat ik zoek.

Als ik naar mediamarkt ga heb ik wel niet de antwoorden op de vragen waar ik nu mee zit,

vermits ik alles zelfstandig wil doen.

Of ik moet een medewerker twee uur aan het lijntje houden ^^

Ik zal dan nog even zeggen wat k wil hergebruiken als reply op yannick

*2 prima ramlatjes van 512MB

waarvan ik er misschien later nog eentje ga vervangen met 1G of als er meerdere slots zijn gewoon bijsteken

verdere specs ervan kan ik jullie zo niet geven of ik moet ze uithalen :/

*dvd station

*writer

*cdrom station, momenteel niet aangesloten en hoeft ook niet echt

*floppy station

*1 hd 250 G

(en ik hoop die van 80 te kunnen herstellen)

maar ga toch een nieuwe kopen, op tones staat er 1 terra voor 330 euro

vind ik zo een mooie prijs dat ik hem niet wil laten voorbijgaan, maar als de rest van de pc duur wordt neem ik wel een kleinere schijf ^^

Verder heb ik hier nog een allegaartje van kabels liggen (en steken) die ik kan gebruiken

een (te?) kleine cpu-koelfan en een andere fan met lets :rolleyes: maar die maakte teveel lawaai naar mn zin

Mijn case is nu een AOpen, redelijk standaard, met 1 ventilatie zij (cpu), 1 ventaliatie achter + die van de voeding en dat vind ik maar pover. Daarom wou ik graag ook een andere.

Zo. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.