Ga naar inhoud

[UBUNTU 9.10] Vreemd geluid bij herstarten...


Aanbevolen berichten

Telkens wanneer ik opstart in Ubuntu (versie 9.10) en vervolgens herstart krijg ik bij het afsluiten steeds een vreemd geluid, eerste gekraak en een soort lichte 'pof'.

Ik geloof dat Ubuntu 9.10 niet de juiste driver heeft en misschien dat dit het probleem veroorzaakt.

Het gaat om een laptop: HP Pavilion dv7-3160eb met een dual boot (Windows 7 64-bit en Ubuntu 9.10 32-bit).

De driver voor de audio zou de volgende moeten zijn "IDT High Definition Audio CODEC Driver, versie: 6.10.6249.0 A", net zoals bij Windows 7. Ik heb hier één input en 2 output uitgangen.

Ik heb het probleem reeds gegoogled, maar nog geen werkende oplossingen gevonden, de oplossing op volgende twee fora werken niet:

[ubuntu] Loud noise when shutdown or restart on ubuntu 9.04 - Ubuntu Forums

[ubuntu] Speakers weird noise on shutdown [Archive] - Ubuntu Forums

De eerste oplossing was reeds doorgevoerd bij de installatie, maar lost het probleem dus niet op. De tweede, options snd-hda-intel power_save=10 uitschakeln, werkt ook niet.

Weet iemand misschien hoe dit probleem op te lossen valt? Misschien waar ik de juiste driver kan vinden? Van HP verwacht ik niet te veel...

Alvast bedankt,

Maarten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou niet direct weten wat het probleem kan zijn.

Werkt je geluid voor het overige wel goed? Kan je perfect muziek afspelen en start ubuntu op met goed geluid?

Als het geluid voor de rest goed gaat, lijkt het me eerder een probleem in Ubuntu zelf en niet de hardware.

Hoe ziet de lijn die je hebt aangepast er nu uit? Bij mij staat deze zo en ik hoor niets.

options snd-hda-intel power_save=10 power_save_controller=N

Staat trouwens in het volgende bestand: /etc/modprobe.d/alsa-base.conf

aangepast door Jürgen
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het geluid werkt overigens goed.

Maar in Windows 7 wordt duidelijk aangegeven dat ik 2 audio uitgangen heb, in Ubuntu daarentegen wordt dit nergens aangegeven.

Ik las ergens dat het was omdat het geluid niet tijdig werd afgesloten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even geswitched naar Ubuntu 9.10 (want ik werk toch liever met 7)...

Die lijn die ik aangepast heb, ziet er net hetzelfde uit als bij jou, maar toen deze uitgeschakeld was, leek het probleem erger te worden, het werd luider...

Dus heb ik die weer ingeschakeld.

Bij hardware staat het volgende:

Intern geluid

1 Output / 1 Input

Analog Stereo Duplex

Vandaar ook dat ik denk dat ik niet de juiste driver heb aangezien ik 2 outputs heb, in Windows 7 spreekt men van Dual Koptelefoon of iets in dien aard.

Ik zal nu even wat muziek importeren en eens zien hoe het zit met dat geluid.

Misschien nog een klein detail, boven mijn klavier heb ik een aantal touch-toetsen, onder andere voor het geluid aan te passen en te dempen, normaal als het geluid gedempt is kleurt het icoontje oranje, in Ubuntu werkt het wel maar het kleurt niet oranje...

Edit: Er stond ook ergens dat het probleem bekend is bij Ubuntu/Linux en dat er een kernel oplossing zou voor gemaakt worden... Misschien is er een nieuw probleem ontstaan door mijn "vreemde" geluidskaart?

Edit2: Heb net getest en er is wel duidelijk iets mis, beide audio ouptut uitgangen werken niet, de interne boxen van de laptop echter wel alhoewel de kwaliteit niet dat is... audio input nog niet getest maar ik betwijfel of die behoorlijk zal werken.

aangepast door TwoM
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog nooit geluidsproblemen gehad in Ubuntu dus kan ook niet direct een oplossingen geven.

Blijkbaar is het wel een gekend probleem met deze laptops.

Het volgende heb ik nog gevonden:

Print pagina - Laptop HP pavillion DV7-1080ed

[ubuntu] [sOLVED] Multiple Sound Solution (ALSA w Pulseaudio) - Ubuntu Forums

https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux/+bug/499229

Als het dan nog niet lukt kan je misschien beter naar de Ubuntu forums zelf gaan en daar je probleem voorleggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

:adore: Bedankt voor de links!

De gebruiker in de laatste link beschreef het probleem perfect.

Ik heb dat pakket geïnstalleerd via Synaptic pakketbeheer, vervolgens herstart.

Als test erna nog eens herstart en het vreemde geluid is inderdaad weg én nu werken mijn interne boxen ook volledig (eerst blijkbaar alleen de subwoofer, vandaar de slechte kwaliteit :-)) en werken ook mijn koptelefoon en surround system die ik erop aansluit.

Nu met het verdwijnen van het ene probleem is er een klein ander in de plaats gekomen, normaal bij het aansluiten van koptelefoon of surround system worden de interne boxen uitgeschakeld, dit is echter niet zo bij mij, any ideas?

En bij het installeren van dat pakket kwam er in mijn grub een extra versie bij van ubuntu, helemaal hetzelfde maar met pae er achteraan aan toegevoegd, ik las ergens dat pae ervoor zorgt dat je ook met een 32-bit systeem je RAM geheugen (4GB of meer) ten volle kan benutten, ik heb 4GB RAM dus lijkt me het beste om de andere optie uit de grub te filteren.

Is dit correct?

Wederom bedankt voor je hulp Jürgen!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed dat het werkt!

Het probleem van je hoofdtelefoon wordt in deze topics besproken. Ik heb zelf nog geen problemen gehad met geluid dus ik moest het nogmaals zelf opzoeken :-)

geluid doet raar met headset

(opgelost) Geluid enkel via line-out

Geluid uit koptelefoon én luidsprekers.

Van die pae optie heb ik nog niet gehoord. Welke versie wil je uit je grub verwijderen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.