Ga naar inhoud

BIOS - GNU GRUB - verwijderen memtest en Ubuntu


wannoo

Aanbevolen berichten

Sinds mijn systeem-crash (windows XP) afgelopen winter had ik een en ander ondernomen om mijn bootdrive terug aan de praat te krijgen.

In het BSOD kon ik niets uitrichten vermits de herstelconsole het probleem zelf ook niet kon oplossen.

Gelukkig had ik een dual boot met Ubuntu die nog steeds werkte en van daaruit heb ik een programma gebruikt (memtest) om de harde schijf te controleren. Nadien heb ik dan de beschadigde systeembestanden van XP kunnen vervangen door een copy van het origineel.

Na wat gezwoeg en gevloek draaide XP terug en bleek alle data nog intact. :-)

Voordien stond er op mijn GRUB console alleen maar de versie van XP (eerst) en dan Ubuntu.

Nu (zoals je ziet op de foto van de console) staan er 2 versies van Ubuntu met recovery + 2 memtest.

BIOS.jpg

Bedoeling is dat ik terug de oude console krijg waar als eerste XP staat en dan Ubuntu (toen startte de PC bliksemsnel en nu duurt het vlot 2 minuten). Ik vermoed dat met al deze versies de opstartprocedure nodeloos lang duurt.

Dus: kan iemand mij uitleggen hoe ik dit alles veilig kan verwijderen uitgenomen de eerste regel (Ubuntu Linux 2.6.31-20-generic) en de laatste regel (XP) ... en de volgorde veranderen zodat XP bovenaan komt te staan. Als de recovery mode van Ubuntu nuttig is om te laten staan mag dat ook van mij:

1. XP

2. Ubuntu, Linux 2.6.31-20-generic

3. eventueel Ubuntu, Linux 2.6.31-20-generic (recovery mode)

Dank bij voorbaat ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welke versie van ubuntu heb je? De uitleg hieronder heeft immers betrekking op grub2.

Maak zeker een backup van je grub voor je verder gaat:

sudo cp /etc/default/grub /etc/default/grub.old

Eerst verwijder je best de opties uit je grub vooraleer je de volgorde gaat veranderen.

De oude versie van je kernel (2.6.31-14) kan je verwijderen via Synaptic.

Open Synaptic en typ in het zoekvenster de versie in van de kernel: 2.6.31-14. Er zouden nu bestanden moeten verschijnen. Zoek de bestanden "linux-header" en "linux-image")

Memtest kan je verwijderen via het volgende commando in de Terminal:

sudo chmod -x /etc/grub.d/20_memtest86+

Om Recoverymode te verwijderen moet je het bestand /etc/default/grub aanpassen. (Locaties -->Computer -->Bestandssysteem en dan naar het juiste bestand bladeren)

Voeg nu de volgende lijn toe aan dit bestand:

GRUB_DISABLE_LINUX_RECOVERY=true

Om de opstartvolgorde aan te passen kan je gebruik maken van het programma Startupmanager.

Start de pc op in Ubuntu.

Ga naar Systeem -->Beheer -->Synaptic Pakketbeheer.

Zoek naar het programma Startupmanager.

Vink het programma aan voor installatie en druk op Toepassen.

Ga daarna naar Systeem -->Beheer -->Opstartmanager.

Bij "standaard besturingssysteem" kies je windows.

Als je dit alles hebt gedaan, open je terug de terminal en typ je het volgende:

update-grub

De volgende keer dat je een update doet van je kernel ga je de volgorde opnieuw moeten aanpassen met Startupmanager. Dit programma kijkt immers enkel naar de plaats die ieder systeem krijgt in de grub. Heeft Windows nu bijvoorbeeld plaats 1, maar doe je later een update waardoor de nieuwe linux kernel op plaats 1 komt dan zal Startupmanager nog steeds opstarten vanaf nummer 1, nl Ubuntu en dus niet Windows.

aangepast door Jürgen
Link naar reactie
Delen op andere sites

Versie is Ubuntu 9.10 alias Karmic Koala.

Ik denk dat de versie van GRUB 1.97 is zoals het screen vermeld.

Ondertussen heb ik de oude kernel-versie (14) al kunnen verwijderen zoals je aangaf via Synaptic ... waarvoor dank.

Het verwijderen van memtest en wijzigen opstartvolgorde doe ik liever pas wanneer je beschreven commando's ook werken in GRUB 1.97.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb inderdaad grub2 terwijl ik dacht dat het 1.97 was.

Het gekke was dat bij het verwijderen van de memtest ik de melding kreeg dat ik hier geen gebruikersrechten voor had doch na herstarten bleek de memtest toch verwijderd te zijn ... soit.

Heb ondertussen de update gemaakt naar kernelversie 22 en heb dan ook de versie 20 samen met 14 verwijderd.

Opstartvolgorde staat terug zoals ik wou en de PC start terug op binnen de 20 sec.

Enorm bedankt dus voor alle hulp.

Nog een laatste vraag voor deze post kan afgesloten worden: Nu ik versie 22 heb; kan ik vanuit Ubuntu een bootable CD van maken zodat ik deze versie later kan installeren op een nieuwe PC (heb al een iso van Ubuntu maar dat is dus versie 14)?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.