Ga naar inhoud

te groot systeembestand na systeemherstel?


milidryn

Aanbevolen berichten

Ik heb nu 5 jaar intensief gebruik van PC eens een systeem herstel geprobeerd omdat mijn PC enorm traag opstart en vaak systeemfouten meldt. Ik heb hiervoor het ingebouwde systeemherstel gebruikt (op HP Pavilion t140). Bestanden (zoals mijn doc.) werden bewaard maar de windows XP ging er in z'n geheel af en installeerde opnieuw vanaf 0. Gevolg was dat XP service pack 2 update ook weg was. Ik dacht zo, geen nood ik laat de ganse automatische update weer lopen en dan komt dat wel in orde. En inderdaad een 100tal updates later is alles weer ok.

Wat is dan het probleem kan je vragen: Wel, ik heb een harde schijf van 80GB en die is praktisch vol. Ik haal dus alle bestanden en onnodige software weg. Ik verwijder alle achtergebleven mapjes die nergens meer toe dienen, laat antivirus AVG en adaware SD hun werk doen. Alles clean dus, maar toch heeft de map windows nog 14,8 GB nodig, is dit normaal? Ik heb vergeleken met een ander laptop die zelfde versie van windows XP gebruikt, daar blijkt de map +/- 2,5GB te zijn.

Kan iemand me uitleggen hoe dit komt en of ik hier iets kan aan doen, zonder XP helemaal te moeten herinstalleren met herstel disks? (ik weet namelijk niet of deze betrouwbaar zijn - zijn 5 CD 's die door PC zelf geschreven zijn na het in gebruik nemen)

Al vast bedankt

L

Link naar reactie
Delen op andere sites

die herstel cd's zijn goed hoor, die heeft een maat van mij ook meerdere malen gebruikt.

is inderdaad wel vreemd dat windows xp zoveel ruimte gebruikt.

kijk anders eens wat er in de mappel program files staat en in de mappen documents en settings, kan zijn dat hier nog ergens een groot programma of een grote map in staat die u over het hooft heeft gezien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok k ben alles gaan uitpluizen, boosdoener blijkt onder windowsmap de map system 32 te zijn (grootte: 10,5GB) De rest zijn allemaal windowsfiletjes waarvan de grootste software distribution (897MB)

De map program files is 2,56GB (ook best normaal, toch?)

Wat zou het dan kunnen zijn? Denk je dat dan de enige oplossing een volledige herinstallatie zal zijn? 't is maar dat dat zo veel tijd in beslag neemt hé...

Link naar reactie
Delen op andere sites

U kan gerust even uw pc opschonen met TuneUp utilities. Dit zal ook wat helpen

hier vind je de versie die je nodig hebt

http://www.pc-helpforum.be/downloads.php?do=file&id=92

installeer deze even en voer dan '1-click maintenance' uit. (staat op bureaublad na installatie normaal. of openen via 'start' - alle programma's - TuneUp Utilities 2007 - Utilities - 1-click mainenance. Het programma zal automatisch uw pc scannen en achteraf, na scannen kunt u kiezen 'correct problems'

en daarna TuneUp RegistryCleaner (openen via 'start' - alle programma's - TuneUp Utilities 2007 - Utilities - TuneUp RegistryCleaner.

U opent dit en u kan kiezen tussen 'Complete scan (recommended) en 'choose tests' - kies hier Complete scan' en klik op next, nu scant hij terug, wanneer hij klaar is klik je op 'show errors' en kies je 'start cleaning'. Mogelijks na het herstellen kan hij aangeven dat je nogmaals moet scannen om resterende problemen of te lossen. Doe dit totdat je op 'Finish' kan klikken

Laat even horen wat het resultaat is.

karel

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.