Ga naar inhoud

Intel quadcore 6660 versus Amd phenomx4 820


The Dub Oracle

Aanbevolen berichten

Ik heb mij laatst een nieuwe pc gekocht met een AMD phenom x4 820 processor maar ik heb tevens ook een pc met een intel quad 6660.

Nou viel mij laatst op dat de AMD quad core beduidend langzamer is dan de intel want zoveel gebruik ik de intel pc niet.

Dat valt helemaal op bij het opstarten van programma's en vooral bij het uitschuiven van het menu start met de starticoontjes.

Bij de intel staan de programma start menus er vrijwel direct, het oog ziet zowat niet hoe snel ze uitschuiven.

Bij de AMD duurt het wel een kwart seconde voordat alle starticoontjes te zien zijn.

Toch zijn het bijde quadcore processors maar dat het verschil zo groot is had ik niet verwacht van AMD.

Beide pc's zijn spyware vrij en virus vrij, het register is schoon van fouten ed.

Ik heb de AMD pc zoveel mogelijk getuned met allerlij programma ed en ze draaien beide op xp.

De AMD draai ik zelfs op xp klasiek, en de pc staat ingesteld op beste prestaties maar dat maakt weinig uit voor de traagheid.

Ik heb zowat alles al gedaan maar beterder wordt het echt niet.

Mijn vraag is of ik wat anders over het hoofd zie waardoor hij beduidend trager is.

Is de AMD echt zo slecht vergeleken met Intel ?

Het laatste wordt dan toch echt de eindconclusie als het niet sneller wil.

Bijde pc's hebben een vergelijkbare grafische kaart trouwens.

Ik ben benieuwt wie ideeen heeft hierover.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verschil moet er zijn toch daar is de prijs ook na tenslotte, de Q6600 had volgens mij ook 12MB cache en die Phenom II maar 4MB dus er zal wel wat prestatie verschil zijn ja.

Ik had tot voor kort een i7 systeem, helaas door financiele problemen moest ik deze verkopen. Nu op het moment heb ik een Tripple core Athlon II(Phenom II zonder L3 cache) en ik kan niet echt zeggen dat ik veel prestatie verschil merk.

In het dagelijkse gebruik doet mijn Athlon II alles bijna net zo rap als die i7. Qua game prestatie, video encoding en andere rendering programma's zullen Intel processoren meestal wel sneller zijn.

Nou moet er wel gezegt worden dat Windows XP absoluut niet geoptimaliseerd is voor meer dan 2 cores, dus ik denk als je overstapt naar een wat moderner OS(Windows 7 bijv) dat je ook meer uit je processoren kunt halen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verschil moet er zijn toch daar is de prijs ook na tenslotte, de Q6600 had volgens mij ook 12MB cache en die Phenom II maar 4MB dus er zal wel wat prestatie verschil zijn ja.

Ik had tot voor kort een i7 systeem, helaas door financiele problemen moest ik deze verkopen. Nu op het moment heb ik een Tripple core Athlon II(Phenom II zonder L3 cache) en ik kan niet echt zeggen dat ik veel prestatie verschil merk.

In het dagelijkse gebruik doet mijn Athlon II alles bijna net zo rap als die i7. Qua game prestatie, video encoding en andere rendering programma's zullen Intel processoren meestal wel sneller zijn.

Nou moet er wel gezegt worden dat Windows XP absoluut niet geoptimaliseerd is voor meer dan 2 cores, dus ik denk als je overstapt naar een wat moderner OS(Windows 7 bijv) dat je ook meer uit je processoren kunt halen.

De andere pc is ook met xp, dus dat kan het direct niet zijn.

Ik gebruik servicepack 2 omdat anders programma's niet meer werken met servicepack 3 die ik nodig ben.

Vista en windows 7 had ik ook al, maar toen werkten somige programma's helemaal niet meer.

Beide programma's crasheden ook vaak, nu draai ik gelukkig al een tijd stabiel weer op xp met SP 2.

Kan het misschien zijn zoals je het bedoeld dat servive pack 2 beter een intel ondersteund dan een AMD ?

Als ik weet welke update het is kan ik hem gericht instaleren.

Dat je zelf nauwelijks verschil merk trouwens, het valt echt heel erg op met deze processoren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is wel een feit dat Windows en programma's over het algemeen beter geoptimaliseerd zijn voor Intel processoren.

Dit heeft er mee te maken dat AMD zonder licenties van Intel niet de zelfde instructie sets mag gebruiken dus maakt AMD daar alternatieven voor die in principe het zelfde doen maar weer net op een andere manier.

Dit is iets waar niet altijd rekening mee gehouden wordt, en dan nog het feit dat de Phenom II voor het grootste gedeelte nog gebaseerd is op de K8.5 architectuur.

AMD had overigens volgens mij speciale drivers voor zijn processoren die je nog los moest installeren waardoor deze beter zou werken met Windows XP.

Eerlijk gezegt heb ik er nooit veel verschil in gemerkt ondanks dat ik ze geinstalleerd had. Wie weet dat het iets van een verschil voor je maakt.

Er is uiteraard wel wat verschil natuurlijk tov mijn i7 maar gewoon normaal gebruik zoals browsen over het web of een filmpje kijken maakt weinig uit.

aangepast door SigSauer
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.